Julie III Startet 25.Mars.2014 Del på Facebook Startet 25.Mars.2014 Holder på å skifte foringer på styregaffel. Servicemanualen sier svært lite om dette. Hos Lasa i Son fikk jeg med 2stk plastforinger. Disse fikk jeg beskjed om at skulle limes med Aralditt. Da jeg demonterte i dag, var ihvertfall den i transomen løs, ikke limt. Øverste vet jeg ikke enda. Det er så trangt bak der at jeg skrur i blinde. Er det noen som har en bedre beskrivelse enn manualen som ligger her i arkivet, og om noen kan bekrefte/avkrefte at disse foringene skal limes? Verken lim eller foring i transom nevnes i manual... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 (redigert) Det er ikke helt klart akkurat hva du skal bytte, er det de to (vanligvis sorte) foringene som sitter på hver sin side av styrearmen, på toppen av gaffelen, innvendig osv ? I så fall er de ikke limt originalt, og jeg har egentlig aldri hørt at noen limer de fast, men det har sikkert ingen betydning om du velger å lime. Man limer gjerne de nedre foringene, altså der hvor drevet svinger på det nedre festet, ved reverssperren, ikke i nærheten av gaffelen, de øvre sitter som regel som fjell uansett, men kan sikkert limes også ? Redigert 25.Mars.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 (redigert) Takk for svar De er hvite, og nr 2 & 3 på bildet. Men høres ut som de du snakker om ja. Har funnet noen beskrivelser på nett, men der nevnes heller ikke lim... Ser for meg at det blir vannskelig å bytte de neste gang? Rengjøring av lim etc... Redigert 25.Mars.2014 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten:) Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Tja.. skal ikke komme med noe fasit men jeg byttet i høst og ingen av disse foringene var limt og ble heller ikke limt. Har ikke bedre beskrivelse enn at begge skal presses underifra og opp. Morten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Underifra og opp? Den som satt i gjennomføringen, satt ovenifra og ned... Får vel ikke dyttet flensen igjennom hullet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 (redigert) Jepp, det er 2 og 3 på den tegningen jeg antok det var. Jeg har alltid fått sorte til gaffelen og hvite til det nedre festet, og de er ikke like. De nedre skal limes. Du har vel sjekket delenummeret mot tegningen, og de er sikkert produsert i både sort og hvit, jeg bare antok at de brukte forskjellige farger på øvre og nedre feste av drevet. Jeg har aldri limt de øvre, de to som sitter på gaffelen, men som sagt, gaffelen roterer jo innvendig i foringen, slik at om foringen limes mot transom i ytterkant av foringen spiller liten rolle, men det hindrer kanskje noe slitasje eller risiko for at foringen går rundt e.l. ? Redigert 25.Mars.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Hmmm... Hvor ofte skal disse byttes da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Hmmm... Hvor ofte skal disse byttes da? De sa først på Lasa at så lenge det ikke lakk vann inn, ville han ventet. Etterpå sa han at det var ok med 5-6mm slark i gaffelen. Hos meg var det 3-4mm, men jeg er kanskje litt rar så ville skifte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Adeneo: Jeg er litt tibakestående enkelte ganger Så bare for å være heelt sikker, så forstår jeg deg rett når de jeg bytter nå ikke skal limes? Sjekket delenummer, og da hører denne tegningen til. Nr 14 & 15. Same but different Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten:) Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Underifra og opp? Den som satt i gjennomføringen, satt ovenifra og ned... Får vel ikke dyttet flensen igjennom hullet? Beklager.. den øverste underifra og opp og den nederste ovenifra og ned.. (i sporet til styrearmen) Morten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Det er riktig, de to på gaffelen har jeg aldri hørt at man trenger å lime, og heller aldri gjort det, men jeg kan ikke se at det skulle skade å lime de fast heller. Så svinger drevet på et annet punkt lengre nede, og der sitter tilsvarende foring, og den skal limes i henhold til manualen, slik at det har sikkert noe for seg å lime de foringene, jeg har bare aldri hørt om noe som har gjort det med de to foringene som sitter på gaffelen, men hva du velger å gjøre for bli opp til deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Beklager.. den øverste underifra og opp og den nederste ovenifra og ned.. (i sporet til styrearmen) Morten Phu Det er riktig, de to på gaffelen har jeg aldri hørt at man trenger å lime, og heller aldri gjort det, men jeg kan ikke se at det skulle skade å lime de fast heller. Så svinger drevet på et annet punkt lengre nede, og der sitter tilsvarende foring, og den skal limes i henhold til manualen, slik at det har sikkert noe for seg å lime de foringene, jeg har bare aldri hørt om noe som har gjort det med de to foringene som sitter på gaffelen, men hva du velger å gjøre for bli opp til deg. Ok, tusen takk for hjelp. Du er en stor ressurs her. Nå er det kun en som har sagt de skal limes, og ikke var de limt fra før. Da tar jeg sjansen på å ikke lime de. Synes allikevel det er litt pussig at dette ikke nevnes i manualen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Hei Kan tenke meg at det med å lime disse er ett lite mekanikker triks som brukes når gammelt og slitt utstyr Renoveres for salg, om det er litt tæring og foringen sitter litt løst i gaffelen kan det jo være greit å "feste" foringen med litt aralditt. Om det ikke kan sammenliknes helt så kan det jo brukes litt aralditt for å forbedre feste i glassfiber der maskinskruer har lite gods å feste seg i. larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Jeg kikket bare raskt etter tæring, og så bare ut til at det var "riper". Ser for meg at dersom jeg limer dette fast, vil det bli vannskelig å bytte denne senere? Foringen må jo da slåes ut, og aralditten pusses bort... Jeg også tenkte tanken på at limet var dersom godset var slitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Hei Jeg mener å erindre at det i sin tid var en servicebulletin fra Volvo Penta som omhandlet dette. Tror foringer var anbefalt å bytte dersom sideveis slark var større enn 2-3 mm, og foringer skulle bestemt limes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Hjelp!! Noen som vet en god metode for å presse denne forb**** dri**** på plass? Prøvd å presse og banke med gummihammer.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 En bolt med et par store skiver og en mutter pleier å virke, så skrur du tetningen inn, men følg med på at den virkelig går inn og ikke bare blir flat i stedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Det var smart! Får håpe Bauhaus el har så store skiver.. Takk igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Alt er nå på plass igjen, men eksakt like mye slark. Det er litt jobb og veldig trangt. Mer bortkastet jobb har jeg ikke gjort Men nå vet jeg i det minste at alt bak der er nytt og får bare vente til det begynner å lekke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Henger meg på denne, et par mnd etter. Jeg må ut med stryregaffel, pga treghet, ikke slakke eller lekasje. Skal rense opp, byte foring og tetting. MEN, den sitter noe jævl..... Har løsnet opp skruen på "styrearmen" inne i båten. (Den som sitter mot styrekabel.) Bruker kiler på begge sider av styregaffel, øverkant styregaffel og opp mot transom. Har forsøkt med et spett mellom for å presse ut, men vet ikke hvor mye dette tåler. Styregaffel ha kommet ca 2mm ut og sitter bom. Er det noen ide og varme opp og avkjøle styregaffelen, og se om den kommer? Alle tips mottas med takk. Håpet at båten skulle ut til helga, men..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Jeg prøvde også trekiler, men da satt den fast. Med et brekkjern og litt "rugging" kom den litt og litt etterhvert. Men du skriver at det er treghet, så kan jo hende ditt sitter mer. Har lest om flere som sliter fælt med å løsne den... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten:) Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Henger meg på denne, et par mnd etter. Jeg må ut med stryregaffel, pga treghet, ikke slakke eller lekasje. Skal rense opp, byte foring og tetting. MEN, den sitter noe jævl..... Har løsnet opp skruen på "styrearmen" inne i båten. (Den som sitter mot styrekabel.) Bruker kiler på begge sider av styregaffel, øverkant styregaffel og opp mot transom. Har forsøkt med et spett mellom for å presse ut, men vet ikke hvor mye dette tåler. Styregaffel ha kommet ca 2mm ut og sitter bom. Er det noen ide og varme opp og avkjøle styregaffelen, og se om den kommer? Alle tips mottas med takk. Håpet at båten skulle ut til helga, men..... Hei siden jeg hadde motorene min ute endte jeg med å ta ut transom og presse de ut i en hydraulisk presse. De slapp på rundt 3tonn. Morten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Hei siden jeg hadde motorene min ute endte jeg med å ta ut transom og presse de ut i en hydraulisk presse. De slapp på rundt 3tonn. Morten Hei. Da slapp den endelig. 3 timer med spett, slegge og tolmodighet. Den slapp samtidig som den nederste foringen ble dratt i stykker og ble med ut feil vei. Renset alt og smurt opp. NÅ er styringen lett ?? Hvilken type fett brukes. Det er vel både for smurning og tetting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten:) Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Hei. Da slapp den endelig. 3 timer med spett, slegge og tolmodighet. Den slapp samtidig som den nederste foringen ble dratt i stykker og ble med ut feil vei. Renset alt og smurt opp. NÅ er styringen lett ?? Hvilken type fett brukes. Det er vel både for smurning og tetting. Skal ikke si om det er riktig men jeg bruker bare samme vannfaste fettet som jeg bruker på propellaksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Har for tiden motorene mine ute, og får samme beskjed fra firmaet jeg har satt bort jobben til. De sitter bom fast. De pratet på å varme de for å slå de ut, men forberedte meg på at dette kunne gå galt. Jeg får ikke smurt den ene min, nippel er ok, men fettet vil ikke inn. I tillegg har den null slark, så har vel irret fast den. Dette begynte msom en jobb med å skifte slanger for inntaket, for å få til det må motorene ut. Nå blir det hvertfall foringene og kanskje mer. Motorer skal også lakkeres opp igjen har jeg bestemt når de først er ute, så blir dyrt dette, sukk . Godt at jeg gjør de fleste jobbene selv, hadde også gjort disse om det ikke var for tilgjengelighet på å få løftet ut motorene er veldig begrenset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.