Jump to content

Skifte foringer på styregaffel VP290dp


Julie III

Recommended Posts

Holder på å skifte foringer på styregaffel. Servicemanualen sier svært lite om dette.

Hos Lasa i Son fikk jeg med 2stk plastforinger. Disse fikk jeg beskjed om at skulle limes med Aralditt.

Da jeg demonterte i dag, var ihvertfall den i transomen løs, ikke limt. Øverste vet jeg ikke enda.

Det er så trangt bak der at jeg skrur i blinde. Er det noen som har en bedre beskrivelse enn manualen som ligger her i arkivet, og om noen kan bekrefte/avkrefte at disse foringene skal limes? Verken lim eller foring i transom nevnes i manual...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke helt klart akkurat hva du skal bytte, er det de to (vanligvis sorte) foringene som sitter på hver sin side av styrearmen, på toppen av gaffelen, innvendig osv ?

 

I så fall er de ikke limt originalt, og jeg har egentlig aldri hørt at noen limer de fast, men det har sikkert ingen betydning om du velger å lime.

Man limer gjerne de nedre foringene, altså der hvor drevet svinger på det nedre festet, ved reverssperren, ikke i nærheten av gaffelen, de øvre sitter som regel som fjell uansett, men kan sikkert limes også ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, det er 2 og 3 på den tegningen jeg antok det var.

 

Jeg har alltid fått sorte til gaffelen og hvite til det nedre festet, og de er ikke like. De nedre skal limes.

Du har vel sjekket delenummeret mot tegningen, og de er sikkert produsert i både sort og hvit, jeg bare antok at de brukte forskjellige farger på øvre og nedre feste av drevet.

 

Jeg har aldri limt de øvre, de to som sitter på gaffelen, men som sagt, gaffelen roterer jo innvendig i foringen, slik at om foringen limes mot transom i ytterkant av foringen spiller liten rolle, men det hindrer kanskje noe slitasje eller risiko for at foringen går rundt e.l. ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig, de to på gaffelen har jeg aldri hørt at man trenger å lime, og heller aldri gjort det, men jeg kan ikke se at det skulle skade å lime de fast heller.

 

Så svinger drevet på et annet punkt lengre nede, og der sitter tilsvarende foring, og den skal limes i henhold til manualen, slik at det har sikkert noe for seg å lime de foringene, jeg har bare aldri hørt om noe som har gjort det med de to foringene som sitter på gaffelen, men hva du velger å gjøre for bli opp til deg.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Beklager.. den øverste underifra og opp og den nederste ovenifra og ned.. (i sporet til styrearmen)

Morten

 

Phu :smiley:

 

Det er riktig, de to på gaffelen har jeg aldri hørt at man trenger å lime, og heller aldri gjort det, men jeg kan ikke se at det skulle skade å lime de fast heller.

 

Så svinger drevet på et annet punkt lengre nede, og der sitter tilsvarende foring, og den skal limes i henhold til manualen, slik at det har sikkert noe for seg å lime de foringene, jeg har bare aldri hørt om noe som har gjort det med de to foringene som sitter på gaffelen, men hva du velger å gjøre for bli opp til deg.

 

bilde

Ok, tusen takk for hjelp. Du er en stor ressurs her.

Nå er det kun en som har sagt de skal limes, og ikke var de limt fra før. Da tar jeg sjansen på å ikke lime de. :smiley:

Synes allikevel det er litt pussig at dette ikke nevnes i manualen...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kan tenke meg at det med å lime disse er ett lite mekanikker triks som brukes når gammelt og slitt utstyr

Renoveres for salg, om det er litt tæring og foringen sitter litt løst i gaffelen kan det jo være greit å "feste" foringen med litt aralditt.

Om det ikke kan sammenliknes helt så kan det jo brukes litt aralditt for å forbedre feste i glassfiber der maskinskruer har lite gods å feste seg i.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket bare raskt etter tæring, og så bare ut til at det var "riper".

Ser for meg at dersom jeg limer dette fast, vil det bli vannskelig å bytte denne senere? Foringen må jo da slåes ut, og aralditten pusses bort... Jeg også tenkte tanken på at limet var dersom godset var slitt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Henger meg på denne, et par mnd etter.

Jeg må ut med stryregaffel, pga treghet, ikke slakke eller lekasje.

Skal rense opp, byte foring og tetting.

MEN, den sitter noe jævl.....

Har løsnet opp skruen på "styrearmen" inne i båten. (Den som sitter mot styrekabel.)

Bruker kiler på begge sider av styregaffel, øverkant styregaffel og opp mot transom.

Har forsøkt med et spett mellom for å presse ut, men vet ikke hvor mye dette tåler.

Styregaffel ha kommet ca 2mm ut og sitter bom.

Er det noen ide og varme opp og avkjøle styregaffelen, og se om den kommer?

Alle tips mottas med takk.

Håpet at båten skulle ut til helga, men.....

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde også trekiler, men da satt den fast. Med et brekkjern og litt "rugging" kom den litt og litt etterhvert.

Men du skriver at det er treghet, så kan jo hende ditt sitter mer. Har lest om flere som sliter fælt med å løsne den...

Link to post
Share on other sites

Henger meg på denne, et par mnd etter.

Jeg må ut med stryregaffel, pga treghet, ikke slakke eller lekasje.

Skal rense opp, byte foring og tetting.

MEN, den sitter noe jævl.....

Har løsnet opp skruen på "styrearmen" inne i båten. (Den som sitter mot styrekabel.)

Bruker kiler på begge sider av styregaffel, øverkant styregaffel og opp mot transom.

Har forsøkt med et spett mellom for å presse ut, men vet ikke hvor mye dette tåler.

Styregaffel ha kommet ca 2mm ut og sitter bom.

Er det noen ide og varme opp og avkjøle styregaffelen, og se om den kommer?

Alle tips mottas med takk.

Håpet at båten skulle ut til helga, men.....

Hei siden jeg hadde motorene min ute endte jeg med å ta ut transom og presse de ut i en hydraulisk presse. De slapp på rundt 3tonn.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Hei siden jeg hadde motorene min ute endte jeg med å ta ut transom og presse de ut i en hydraulisk presse. De slapp på rundt 3tonn.

 

Morten

 

Hei.

Da slapp den endelig.

3 timer med spett, slegge og tolmodighet.

Den slapp samtidig som den nederste foringen ble dratt i stykker og ble med ut feil vei.

Renset alt og smurt opp.

NÅ er styringen lett ??

Hvilken type fett brukes. Det er vel både for smurning og tetting.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da slapp den endelig.

3 timer med spett, slegge og tolmodighet.

Den slapp samtidig som den nederste foringen ble dratt i stykker og ble med ut feil vei.

Renset alt og smurt opp.

NÅ er styringen lett ??

Hvilken type fett brukes. Det er vel både for smurning og tetting.

Skal ikke si om det er riktig men jeg bruker bare samme vannfaste fettet som jeg bruker på propellaksel.

Link to post
Share on other sites

Har for tiden motorene mine ute, og får samme beskjed fra firmaet jeg har satt bort jobben til. De sitter bom fast. De pratet på å varme de for å slå de ut, men forberedte meg på at dette kunne gå galt. Jeg får ikke smurt den ene min, nippel er ok, men fettet vil ikke inn. I tillegg har den null slark, så har vel irret fast den. Dette begynte msom en jobb med å skifte slanger for inntaket, for å få til det må motorene ut. Nå blir det hvertfall foringene og kanskje mer. Motorer skal også lakkeres opp igjen har jeg bestemt når de først er ute, så blir dyrt dette, sukk :smiley:. Godt at jeg gjør de fleste jobbene selv, hadde også gjort disse om det ikke var for tilgjengelighet på å få løftet ut motorene er veldig begrenset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...