adeneo Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Styregaffelen kommer alltid ut uten at det skal være nødvendig å ødelegge noe. Fremgangsmåten er rimelig rett frem for de som sliter med å få ut gaffelen. 1. Løsne skruen på armen, jeg har vært med at den må bores ut flere ganger, spray på litt lurium her og der, særlig på splines osv. 2. Slå en meisel inn i sporet på armen for å utvide åpningen i armen så mye som mulig, og når det er gjort slå litt rundt på sidene av armen for å få den til å løsne fra splines'ene så mye mulig 3. Slå inn trekiler på utsiden, mellom transomfeste og gaffelen, hvis armen er løs nok kommer som regel gaffelen ut bare med kiler. 4. Dersom den ikke kommer ut, forsøk å banke forsiktig innenfra / bøye med brekkjern utenfra. 5. Hvis den fortsatt ikke løsner, varme styrearmen forsiktig og la den kjølne, repeterer et par ganger, og slå på sidene av armen når den er varm, poenget er å få armen til å løsne fra splines'ene. Jeg har aldri hatt en som har gått i stykker, og jeg har brukt acetylen for å varme så tetningene nesten renner ut, og luftmeisel med trekantkile for å utvide åpningen i armen uten at hverken armen eller gaffelen har tatt skade av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Styregaffelen kommer alltid ut uten at det skal være nødvendig å ødelegge noe. Fremgangsmåten er rimelig rett frem for de som sliter med å få ut gaffelen. 1. Løsne skruen på armen, jeg har vært med at den må bores ut flere ganger, spray på litt lurium her og der, særlig på splines osv. 2. Slå en meisel inn i sporet på armen for å utvide åpningen i armen så mye som mulig, og når det er gjort slå litt rundt på sidene av armen for å få den til å løsne fra splines'ene så mye mulig 3. Slå inn trekiler på utsiden, mellom transomfeste og gaffelen, hvis armen er løs nok kommer som regel gaffelen ut bare med kiler. 4. Dersom den ikke kommer ut, forsøk å banke forsiktig innenfra / bøye med brekkjern utenfra. 5. Hvis den fortsatt ikke løsner, varme styrearmen forsiktig og la den kjølne, repeterer et par ganger, og slå på sidene av armen når den er varm, poenget er å få armen til å løsne fra splines'ene. Jeg har aldri hatt en som har gått i stykker, og jeg har brukt acetylen for å varme så tetningene nesten renner ut, og luftmeisel med trekantkile for å utvide åpningen i armen uten at hverken armen eller gaffelen har tatt skade av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Det var den nedre foringen som måtte gi tapt. Varmet området slik at den nesten smeltet. Når jeg fikk ut akslingen skjønner jeg hvorfor den satt. Det var forsteinet fett som lå som et belte like over nederste foring. Slik at det var umulig å få den ut uten at foringen ga etter. Nå er alt renset bort og fått åpnet fettkanalene. Slik at nå går alt meget lettere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Adeneo, flott sjekk/fremgangsliste.Takker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kanalkapteinen Svart 20.Mars.2021 Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Gammel tråd, ny moro! Holder på å montere nye foringer til styreakselen, og kan melde om at de skal limes fast med epoxylim i følge dokumentasjonen fra VP. Sliter imidlertid med å få pressa foringene på plass, noen som har gode tips her? Epoxylimet herder på tre-fem minutter, så det må gå unna når man først kliner på limet... Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post Share on other sites More sharing options...
w201-16 Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Skiftet akkurat disse @Kanalkapteinen, la en tynn treplanke på bunn og presset den opp med en stor skrutrekker. Presset litt på hver side og lirket den inn. Limte den forøvrig med Sika 591 marine pga temperatur/herdetid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kanalkapteinen Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 @w201-16 (fantastiske biler, forresten! ) Takk for tips Jeg brukte litt god tid til rengjøring og brukte litt våtslipepapir for å få det helt reint, og da gikk de på plass med håndmakt og litt lirking. Limt med tokomponent epoksy. Pussa reint Klissete greier Måtte jobbe kjapt når dette var på! Satt som de var sveisa fast etter ti minutter😳 Håper det blir noen år til neste gang Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post Share on other sites More sharing options...
SteffenMHarstad Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Hei, klarer man å bytte dette uten å ta av drevet? Eller kommer ikke gaffel langt nok ned da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kanalkapteinen Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 På 290 må gaffelen ned 7,5 cm for å komme ut, tror ikke det går med drevet montert? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post Share on other sites More sharing options...
Froggy Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Demonter øvre del av drevet( se skifte belg dp290 på youtube, engelsk.) to unbraco bak deksel, to muttere på sidene. Da skulle det være plass nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunseeker 34 Svart 4.April Del på Facebook Svart 4.April Flott tråd med mange fine innspill. Takk. Jeg har nok også 4-5mm slark, og den liker jeg ikke. Utsetter nok jobben med å bytte etter hva jeg har lest her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.