Jump to content

Skifte foringer på styregaffel VP290dp


Julie III

Recommended Posts

Styregaffelen kommer alltid ut uten at det skal være nødvendig å ødelegge noe.

Fremgangsmåten er rimelig rett frem for de som sliter med å få ut gaffelen.

 

1. Løsne skruen på armen, jeg har vært med at den må bores ut flere ganger, spray på litt lurium her og der, særlig på splines osv.

2. Slå en meisel inn i sporet på armen for å utvide åpningen i armen så mye som mulig, og når det er gjort slå litt rundt på sidene av armen for å få den til å løsne fra splines'ene så mye mulig

3. Slå inn trekiler på utsiden, mellom transomfeste og gaffelen, hvis armen er løs nok kommer som regel gaffelen ut bare med kiler.

4. Dersom den ikke kommer ut, forsøk å banke forsiktig innenfra / bøye med brekkjern utenfra.

5. Hvis den fortsatt ikke løsner, varme styrearmen forsiktig og la den kjølne, repeterer et par ganger, og slå på sidene av armen når den er varm, poenget er å få armen til å løsne fra splines'ene.

 

Jeg har aldri hatt en som har gått i stykker, og jeg har brukt acetylen for å varme så tetningene nesten renner ut, og luftmeisel med trekantkile for å utvide åpningen i armen uten at hverken armen eller gaffelen har tatt skade av det.

Link to post
Share on other sites

Styregaffelen kommer alltid ut uten at det skal være nødvendig å ødelegge noe.

Fremgangsmåten er rimelig rett frem for de som sliter med å få ut gaffelen.

 

1. Løsne skruen på armen, jeg har vært med at den må bores ut flere ganger, spray på litt lurium her og der, særlig på splines osv.

2. Slå en meisel inn i sporet på armen for å utvide åpningen i armen så mye som mulig, og når det er gjort slå litt rundt på sidene av armen for å få den til å løsne fra splines'ene så mye mulig

3. Slå inn trekiler på utsiden, mellom transomfeste og gaffelen, hvis armen er løs nok kommer som regel gaffelen ut bare med kiler.

4. Dersom den ikke kommer ut, forsøk å banke forsiktig innenfra / bøye med brekkjern utenfra.

5. Hvis den fortsatt ikke løsner, varme styrearmen forsiktig og la den kjølne, repeterer et par ganger, og slå på sidene av armen når den er varm, poenget er å få armen til å løsne fra splines'ene.

 

Jeg har aldri hatt en som har gått i stykker, og jeg har brukt acetylen for å varme så tetningene nesten renner ut, og luftmeisel med trekantkile for å utvide åpningen i armen uten at hverken armen eller gaffelen har tatt skade av det.

Link to post
Share on other sites

Det var den nedre foringen som måtte gi tapt. Varmet området slik at den nesten smeltet.

Når jeg fikk ut akslingen skjønner jeg hvorfor den satt. Det var forsteinet fett som lå som et belte like over nederste foring. Slik at det var umulig å få den ut uten at foringen ga etter.

Nå er alt renset bort og fått åpnet fettkanalene. Slik at nå går alt meget lettere.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Gammel tråd, ny moro! 
Holder på å montere nye foringer til styreakselen, og kan melde om at de skal limes fast med epoxylim i følge dokumentasjonen fra VP. 
Sliter imidlertid med å få pressa foringene på plass, noen som har gode tips her? Epoxylimet herder på tre-fem minutter, så det må gå unna når man først kliner på limet...

 

 

image.jpg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

@w201-16 (fantastiske biler, forresten! ) Takk for tips:thumbsup:

Jeg brukte litt god tid til rengjøring og brukte litt våtslipepapir for å få det helt reint, og da gikk de på plass med håndmakt og litt lirking. Limt med tokomponent epoksy. 
 

Pussa reint

6FF5DB22-DA17-4B8A-A434-7C614C0D78EC.jpeg.505eedc72cfd50965885815ea5a9fa64.jpeg

Klissete greier

C36B5952-BBE9-405C-AF7A-E21426136304.jpeg.95f06f0e92bfde2c11aa61ac0c2a0b30.jpeg


Måtte jobbe kjapt når dette var på! 

B74EFBF6-DEE4-4E5B-85CD-4E4B6B3E43E9.jpeg.98837a10b3587970c6016c1eda4fa8b6.jpeg

 

Satt som de var sveisa fast etter ti minutter😳 

EC077242-712F-4D45-9F28-3E9F26DF6D7D.jpeg.ba81778b013d02a1909533fd49e956d1.jpeg
 

Håper det blir noen år til neste gang :pray:

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...