Jump to content

Jeg trenger ny ekspansjonstank til ferskvannet, men hvilken type?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg har hatt den tanken Roger-jo anbefaler. Veldig bra, var godt fornøyd med den gjennom mange år i FLIII som var min forrige båt. I dag har jeg i prinsipp det samme, men av et annet fabrikat. også godt fornøyd. Løp å kjøp.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei igjen.

Og så var valget tatt. Men med så mange forskjellige meninger her på forumet, måtte jeg bare skjære igjennom og velge noe. Det ble en tank fra Jabsco (velrenomert produsent) med innvendig blære som kan trykksettes. Jeg kunne sikkert valgt noe annet, men det var hva de hadde her i nærmiljøet hos Aktiv Marin (BestMarin-kjeden).

bilde

TSG på Strømmen hadde den litt større varianten til en god pris, kr.940,- pluss god rabatt ifb. deres flyttesalg. Men den ble litt vanskelig å få plass til. De flytter forresten ganske snart rett over Sagelven og inn på Strømmen Storsenter der posten var, og har stort flyttesalg med partytelt og show med servering til helgen. Mer om det her.

Men tilbake til mitt valg av akkumulatortank. Tanken er forhåndstrykksatt til 0,7 bar (ikke anbefalt å trykksette over 1,4 bar). Pumpen min er innstilt til 2 bar. Varmtvannsberederen er testet for 8 bar med max arbeidstrykk på 6 bar. Er det da bare å koble dette sammen og alt vil bli optimalt? Eller burde jeg trykksette tanken til noe mer? Vil jeg få noen gevinst med å bytte ut pumpen med den tidligere nevnte Jabsco-pumpen som gir 4 bar og øke trykke på akkumulatortanken til opp mot 1,4 bar?

Jeg er ikke rørlegger, så her trenger jeg råd fra fagfolk.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars H.

Jeg måtte også investere i ny trykkvannspumpe i fjor sommer. Jeg valgte denne pumpa:

http://www.cleghorn.co.uk/marine/pumps/pressurised-fresh-water-pumps/31395-0392-par-max-29-pressure-controlled-pump.htm

Så langt er jeg veldig godt fornøyd med den. Arbeidstrykket er mellom 1,4 bar (20psi) og 2,7 bar (40 psi).

Den er tilkoblet en akkumulatortank uten membran. I forhold til andre pumper jeg har sett så bruker den lite strøm. Jeg dusjer om bord, og merker ikke når pumpa kobler inn og ut.

Jo høyere trykk man velger om bord, jo fortere tømmes vanntanken. Så jeg vil velge så lavt trykk som mulig bare det holder til en komfortabel dusj og vaskekummen fylles opp rimelig fort.

Jo høyere trykk man velger om bord, jo fortere tømmes vanntanken.

Det må du forklare litt mer i detalj. Når jeg fyller kaffekjelen for 4 kopper kaffe, bruker jeg vel ikke mer vann om trykket er 4 enn om det er 2 bar? Det hadde blitt tynn kaffe om kaffekjelen hadde blitt fylt med med dobbelt så mye vann ved 4 som ved 2 bar!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er det vel ikke antall kopper til kaffekjelen din som utgjør den store forskjellen, men når man dusjer med et høyere trykk vil nok forbruket bli noe høyere og vanntanken dermed tømmes fortere.

Men for meg må du bare velge 4 bar. Jeg ga deg bare et tips om hvordan jeg har det om bord.

Redigert av navid (see edit history)

4-6 bars trykk i båten er mer enn mange har hjemme i heimen og er etter min mening alt for mye i en båt da man gjerne har rør/slanger med slangenipler og klemmer som ikke vil tåle dette over tid.

2-2,5 bar bør være mer enn nok.

Takk for nyttig info Tatatas. Hva er forresten normalt trykk hjemme? Og til navid: Jeg dusjer ikke i min Saga 27. Det gjør jeg hjemme med sparedusj hver jul. Det var ikke ditt forbruk av vann jeg spurte om, men trykktekniske forhold med bereder, akkumulatortank og vannpumpe i båten. Og med 140 liters vanntank for to voksne mennesker, har den så langt aldri gått tom.

Normaltrykk i en enebolig er 4-5 bar. Har man høyere trykk en dette setter vi inn en trykkregulator da for høyt trykk kanskje kombinert med for varmt vann "knekker" blandebatterier tidligere enn nødvendig. Vanntrykket i hjemmet kan endre seg i forhold til dag-natt da tappemønstret endrer seg på nettet.

Og så var ny akkumulatortank montert, se bildet under. Så langt er jeg godt fornøyd. Jeg får nå mye jevnere trykk uten så mye stopp og start som med den gamle enkle tanken uten "blære". Men jeg måtte fyre opp trykket før montering. Den skulle være pumpet opp til 0,7bar, men var kun på 0,2bar. Jeg fylte opp til nesten 1bar.

Men jeg lurer litt på hva inn- og ut-koblingstrykket på pumpen er. Jeg skulle gjerne hatt et manometer for å måle dette. Men iom. at det kun er for denne jobben, må det ikke koste mange kronene. Noen tips?

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Om Du skall byta pump så skulle jag överväga en 'on-demand' varvtalsstyrd pump från t ex Jabsco.

Den går så tyst och fint att Du knappast hör den, och den ger jämnt fint flöde, även om man öppnar två kranar samtidigt.

Men behåll i alla fall Din nya accumulatortank, den förhöjer komforten ytterligare och gör att vattnet kommer med rätt tryck direkt när kranen öppnas.

1396634368.jpg

System-trycket med denna pump ligger mellan 2 och 3 bar.

Redigert av ebonita (see edit history)

Nå synes jeg det blir mange variabler her, cut inn, cut off og system pressure! Kanskje jeg skulle trykke på knappen "clear all" og si meg fornøyd med det jeg har? Men så var det det med at om en er pensjonist, så søker en stadig ny lærdom? Teknologi er spennende, og forhåpentligvis har jeg plass til litt mer lærdom et eller annet sted i en krok av de grå der oppe under håret.

Nå synes jeg det blir mange variabler her, cut inn, cut off og system pressure! Kanskje jeg skulle trykke på knappen "clear all" og si meg fornøyd med det jeg har? Men så var det det med at om en er pensjonist, så søker en stadig ny lærdom? Teknologi er spennende, og forhåpentligvis har jeg plass til litt mer lærdom et eller annet sted i en krok av de grå der oppe under håret.

Helt enig med dig Lars H.

Jag brukar säga att ju mer jag vet ju mer vet jag hur lite jag vet.(kan inte översätta detta till norsk)

Sitat Lars H.: "Men jeg lurer litt på hva inn- og ut-koblingstrykket på pumpen er. Jeg skulle gjerne hatt et manometer for å måle dette. Men iom. at det kun er for denne jobben, må det ikke koste mange kronene. Noen tips?"

Ja når det monteres utstyr er det like greit å justere inn optimalt også. Noen ideer på morgenen:

Hvis du ikke har manometer å sette på vann krana, kan prøve å måle pumpens start/stopp trykk via luft påfyllingen til accumulatoren. Når blåsa inni komprimeres vil jo lufttrykket der øke likt som vanntrykket. Her kan det vel måles med vanlig luft fylle utstyr for bilhjul.

Når så pressostat og/eller forhåndstrykk justeres slik at pumpens start punkt er satt litt over accumulatorens forhåndstrykk: Da får du mest vannvolum mellom start/stopp og minst trykkstøt.

Jo, har sett det manometeret, men vil det like å måle vanntrykk og ikke luft? Dessuten, skalaen går til 16 bar og det jeg skal måle er 0 - 4bar.

Nå har du satt i gang litt av en diskusjon :-) Hvis du ikke bruker akkumulator er lufttrykket = vanntrykket. Skjønner egentlig ikke hvorfor du er interessert i trykket. For dette trykket vil være det samme som pumpen gir. Maks trykk når vannkranene er stengt. Skal du ha akkumulatorblære, som er en bortkastet investering, vil forholdet bli det samme: Akkumulatortrykket vil være det samme som maks pumpetrykk når alle kraner er stengt. Hvis du skal ha en akkumulator med blære som skal ha et presatt trykk, så må du forholde deg til noen variabler til. Eks. hvor stort fortrykk skal akkumulatorblæren ha relatert til trykket som pumpen gir, maks. og min.

Du skjønner, jeg har jobbet en del med slike saker på litt større anlegg offshore. Prinsippet blir det samme.

Manometeret fra BT er sikkert helt greit, men ikke til dette. Skalaen er alt for unøyaktig på så lave trykk Du bør se etter et manometer med skala på 1,5 x trykket du skal måle, maks 2 x. Da havner du på en skala fra 3-4 bar for måling av 2 bar. Hvis du også skal måle 0,7 bar bør du i hvert fall tenke på dette. Strengt tatt skulle du hatt et manometer i klasse 1.0 eller høyere som er kalibrert ved et akkreditert verksted/ lab :giggle:

Videre er det ikke noe problem å måle vanntrykk med slike manometer det linkes til. Hvis du vil unngå å få vann inn i manometeret kobler du bare til en slange med en "viss" lengde og plasserer manometeret høyt. Da vil vannet bare komprimeres et stykke opp i slangen. Ved en dobling av trykket blir volumet halvert (fra 0 til 1 bars overtrykk). Ved en ytterligere dobling av trykket halveres volumet en gang til. Da har du en pekepinn på hvor langt opp i slangen vannet vil presses.

Hadde også samme banke-pumpe som Lars i min Saga, tenkte det var dårlig opplegg med slanger og T'er som ga et sløvt og pulserende vanntrykk, men byttet til en modell jeg ikke hadde sett før fra Whale.. og det ble en ny verden! Lurte også på akkumulatortank, men nå er ikke behovet der lenger :)

Helt jevn vannstrøm 'som hjemme' fra åpning av kranen, og nok sprut i dusjene.

Skrudde nye gummifester i eksisterende gummilabber fra Shurflo'en, og det er bare en svak summing som fra noe i en nabobåt ved bruk i helt stille båt. Mener det er 4 membraner i den.

Var denne, fra lokale Watski-pusheren - var litt skeptisk siden den var såpass rimelig, men har god erfaring med Whale fra før så tok sjangsen.

Har vanlige nylonslanger og en 40liters vv tank som akkumulerer nok muligens, derav så jevn flow fra denne. Har man harde hør/pex-type, eller en bråkete pumpe er det nok en stor fordel med akku-tank.

Pakket også fødepumpe for Eber i lydisolasjon i en 1-liters flaske etter glimrende tips her, og ble kvitt den støyen også.

Værste står for tur, med den grønne malmklumpen i kjellern..

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Skjønner egentlig ikke hvorfor du er interessert i trykket. Hvis du skal ha en akkumulator med blære som skal ha et presatt trykk, så må du forholde deg til noen variabler til. Eks. hvor stort fortrykk skal akkumulatorblæren ha relatert til trykket som pumpen gir, maks. og min.

Litt av grunnen til at jeg lurer på dette, er at det alltid er greit å lære noe nytt. Strøm, elektronikk og data har jeg tålig bra greie på, men dette var noe nytt.

Den tanken jeg kjøpte var en med blære som skulle være presatt til 0,7bar. Det var den forresten ikke, jeg målte kun 2 - 3bar, så jeg ga den en piff slik at trykket ble 1bar. Pumpen har innstillbart trykk, men skal være presatt til 2,1bar. Om den er satt til det, vet jeg ikke. Den kan etterreguleres, men jeg vet ikke innen hvilket område. I tillegg til disse enhetene, har jeg en 40 liters varmtvannstank, sikkert med en luftlomme øverst.

Så i tillegg til å være nysgjerrig på nye ting, hadde det vært greit å optimalisere opplegget angående trykk i akkutanken og pumpen.

Her fra papirene som fulgte tanken. Synes dette ser greit og forståelig ut, og verdiene stemmer bra. Men hvordan dette systemet, etter å ha åpnet kranen fult, for deretter å strupe ned til bare liten "vannføring" skulle få til en jevn vannstrøm uten start og stopp, forstår jeg ikke. Men er det mulig med en slik vanlig trykkpumpe?

bilde

Det er egentlig ganske greit. Pumpen ligger og pumper fra og til. Akkumulator blir også kalt pulsdemper. Hos meg funker det slik at når jeg åpner en kran, så går det noen sekunder før pumpen starter. Da synker trykket (langsomt) ned til pumpestart. Og så går pumpen opp til den har nådd sitt makstrykk. Dette gir naturligvis en liten trykkforskjell i systemet. Hos meg er det ikke så mye at det kan merkes på vannspruten. Pumpeslagene går som støter gjennom systemet, disse støtene blir fanget opp av akkumulatoren som følge av at dennes luft blir komprimert.

Etter hvert vil akkumulatoren bli fylt med vann. Luften migrer etter lang tid inn i vannet. Da er det bare å tappe akkumulatoren, og prosessen gjentar seg. Har du akkumulatorblære, så vil luften over blæren være pulsdemperen. Offshore hadde vi årlig PM på disse akkumulatorene. Til tider gikk de hydraulisk stive som følge av lekkasje i ventilene og sprekk i blærene.

Da fikk jeg svar på det siste spørsmålet dersom jeg har forstått rett. Jeg skrev vel litt feil at vannstrømmen var ujevn ved lite åpning på kranen. Vannet renner vel ganske jevnt da pulsdemperen (blæren) jevner ut trykket. Men jeg hører at pumpen starter og stopper. Men det er en annen sak. Den er opphengt i skottet med gummiforinger rundt skruene, men selve skruene har jo like vel kontakt både med pumpen og skottet. jeg får pønske ut noe lurt der for å dempe resonansen i skottet. Jeg har et stort flak gummi, sikkert 3/4cm tykt liggende. Det burde være mulig å få til noe lurt der.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...