Komodo Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Ta en titt på denne pumpa Lars Hvis du ser nøye etter så ser du at det er fire gummiklosser som er tredd inn i et slissespor i braketten. Deretter er pumpa skrudd fast med en skrue gjennom hver gummikloss. Skruene er dermed ikke i kontakt med pumpa, noe som gjør at vibrasjonene blir dempet effektivt. Pumpa på bildet er en lensepumpe, men jeg har det samme festesystemet på pantrypumpa. Tror det er en Jabsco. I tillegg kan du sjekke om skottet er stivt. Hvis skottet som pumpa er montert på er litt tynt og flekser litt, kan du stive opp det ved å lime på en 12mm kryssfinerplate med sika e.l. og skru pumpa i den igjen. På den måten kan du også montere pumpa i skroget (hvis du kommer til) uten å skru i selve skroget, da har du vannet på andre siden og det blir enda mer dødt, + at skroget er tjukkere enn skilleskottene Når jeg tenker meg om er det slik hos meg. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaffelars Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 3-4 biter med gummiflak hjelper nok masse, rektangulære biter der ene side er skrudd i skottet og andre i pumpa(mutter under gummien til skruene i skottet), Whale'n jeg har bruker vribare gummi 'ører' som sitter i pumpa, og enden skrues i skott el.a. slik at skruene ikke har kontakt med både pumpa og skottet. Festet disse gummiørene i gamle gummifestene fra tidligere pentrypumpe, som var noe ala disse fra BT. Resultatet ble helt tilfredsstillende, nok gummi funker.. Link to post
Hulda Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Da fikk jeg svar på det siste spørsmålet dersom jeg har forstått rett. Jeg skrev vel litt feil at vannstrømmen var ujevn ved lite åpning på kranen. Vannet renner vel ganske jevnt da pulsdemperen (blæren) jevner ut trykket. Men jeg hører at pumpen starter og stopper. Men det er en annen sak. Den er opphengt i skottet med gummiforinger rundt skruene, men selve skruene har jo like vel kontakt både med pumpen og skottet. jeg får pønske ut noe lurt der for å dempe resonansen i skottet. Jeg har et stort flak gummi, sikkert 3/4cm tykt liggende. Det burde være mulig å få til noe lurt der. Når det gjelder støy og resonans kan vi se det på en litt annen måte. Støy er masse som svinger. Får du fatt i en masse som ikke svinger i takt (resonans) med pumpen, får du ingen støy. Altså endre massen. Fest pumpen på noe som er 'tyngre'. Eksempelvis festet jeg aggregatet i Hulda på en 50 kg jernplate som er støpt fast med betong. Durer som bare fffff allikevel. Altså, ikke helt innertier, den gangen heller. Ingen garanti for suksess med gummiklosser heller, heller ikke om du setter inn en svanemadrass. Link to post
ebonita Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Det störiga oljudet från en pump som slår till och från ganska ofta /även med en accumulatortank/ får man som sagt enklast bort med en varvtalsstyrd pump som automatiskt anpassar sig efter 'efterfrågan' av vatten. Link to post
Lars H. Svart 6.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Vel, en slik pumpe er nok tingen, men jeg har en fungerende pumpe og har nettopp kjøpt akkutank. Dette med støy fra pumpen er jo ikke noe stort problem, men det irriterer litt. Så jeg får se hva jeg gidder av forskjellige metoder for å dempe lyden. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 (redigert) Den ultimate løsningen finnes her: http://www.metarek.no/horselvern/ear-classic-soft Redigert 6.April.2014 av Hulda (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 6.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 He he, dere er morsomme i dag. I tråden om varme i båt og falsk alarm fra røkdetektor pga. røyking, fikk jeg forslag om å slutte å røyke! Og her, ørepropper? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Godt du har humoristisk sans! Link to post
Lars H. Svart 6.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Du har ikke et godt råd mot vond rygg også, du burde jo vite? Jeg vet ikke hvordan jeg fikk det (for en liten uke siden), men det brenner nederst i ryggraden og langt nedover det ene beinet. Er det isjas det heter? Folk ler når de ser meg gå på skakke og skeive! Å sitte fremfor PC'n eller i godstolen går imidlertid bra. Nå er øyeblikk pausen på MAX over, så da blir det noen minutter til i godstolen med Rambo! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Magne A. Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Dette ble jo en finfin tråd om vanntrykk i båt da Link to post
Hulda Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Du har ikke et godt råd mot vond rygg også, du burde jo vite? Jeg vet ikke hvordan jeg fikk det (for en liten uke siden), men det brenner nederst i ryggraden og langt nedover det ene beinet. Er det isjas det heter? Folk ler når de ser meg gå på skakke og skeive! Å sitte fremfor PC'n eller i godstolen går imidlertid bra. Nå er øyeblikk pausen på MAX over, så da blir det noen minutter til i godstolen med Rambo! Da er det kun målrettet fysisk fostring som hjelper. Nå er jeg nesten bra etter at jeg ramlet ned fra båten! Har imidlertid fått et strekk bak det ene skulderbladet, og en liten betennelse i venstre skulder. Man må nøye avpasse dette med fostringen, er ikke bra med for mye heller. Link to post
larss Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hei Jeg leste for en tid tilbake ett tips om bråk/dur i fra vannpumpen her på BP Det var å henge opp pumpen i 4 stk strikk, ett strikk i fra hvert jørne og ut til hvert sitt festepunkt. Da vil pumpen " henge i løse luften" Jeg har en plan om å teste dette til uken. larss Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn