Jump to content

Vann i diesel VP TAMD41p


-Luna-

Recommended Posts

Motor stoppet etter oppstart. Grovfilter og finfilter var fullt av vann. Filtre byttet og tank drenert. Hvordan får jeg bort vannet i pumpen og resten av systemet? Ser antydning til vann ved dysene. Kan motor ta skade av å bli kjørt på starteren? Hvordan kom vannet seg gjennom filtrene?

 

Noen gode råd?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Motor stoppet etter oppstart. Grovfilter og finfilter var fullt av vann. Filtre byttet og tank drenert. Hvordan får jeg bort vannet i pumpen og resten av systemet? Ser antydning til vann ved dysene. Kan motor ta skade av å bli kjørt på starteren? Hvordan kom vannet seg gjennom filtrene?

 

Noen gode råd?

Alt vann må ut. Skru løs dieselrøret som går inn på dysene. Kjør på starter til alt vann er ute og det kommer diesel ut av røret. Ikke kjør starter for lenge. Ta alle sylindrene. Drittjobb.

Link to post

Har løsnet dem og ser at dieselen er hvitaktig. Bare til å kjøre tom altså?

 

Er ikke det mulig å drenere pumpen?

Som regel har du mulighet til å drenere pumpa. Hvis så, gjør det.

Pass også på å fylle opp alle filtrene med diesel.

Jeg har vært plaget med det samme. Hos meg nyttet det å kjøre starteren, det hvite skummet forsvinner etterhvert.

Vann i dieselen er no dritt men du må bare holde på så gir det seg til slutt og alt blir bare velstand igjen…….

Redigert av Jorgen30 (see edit history)
Link to post

Fikk start etter å ha kjørt rent. Usikker på dieselen på tanken. Er uklar i fargen, nesten gul. Må være fra siste fylling i oktober. Må jeg bytte all dieselen på tanken?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Fikk start etter å ha kjørt rent. Usikker på dieselen på tanken. Er uklar i fargen, nesten gul. Må være fra siste fylling i oktober. Må jeg bytte all dieselen på tanken?

Hm, hvis du har vann på tanken, blir du aldri ferdig med dreneringen, vannet går i filtrene og dysene på nytt igjen. Fra oktober ifjor, kan det ha dannet seg kondens og vann. Dette legger seg nederst i tanken. Får du stukket en tynn, gjennomsiktig slange nedi dieseltanken, helt til bunnen? Har du ei lita pumpe, bruk den, hvis ikke sug opp vannet med munnen. Det behøver ikke være mye, kanskje noen liter. Gul diesel må skyldes at tanken har vært ristet og vann/diesel er miksa. Vannet legger seg alltid nederst i tanken. Dieselen skal være grønnfarget. Blir det mye pes, så tøm tanken, det kan spare deg for mye trøbbel.

Link to post

Tok ut 25l med slange og pumpe, men mistenker jeg ikke har fått ut alt. Kjennes ut som det er noen skillerom i tanken. Vanskelig tilkomst kun gjennom et 6cm hull(tankmåleren).

 

 

Takk for hjelpen!

 

Prøver videre i morgen :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hva er tanken din laget av? Hvis det er vanskelig å komme skikkelig til for å få sugd ut vannet ville jeg ha vurdert å lage et par mannhull så du kommer bedre til. Da får du også muligheten til å inspisere skikkelig nedi der i tilfelle dieseldyr og annet rask.

 

Måtte til med den jobben selv i fjor vår da det kun var gjennom tankmålerhullet det var mulig å komme til oppi tanken. Min tank er i aluminium og var ikke åpnet på 20 år. En ting at det var vann bunn, men det lå også en tykk grøt med avfall fra dieseldyr i bunn. Så med en 130mm hullsag fra Biltema og en kraftig drill ble det laget fire gode hull i toppen av tanken. Så gjennom tankmålerhullet og på sveiser i tanken hvor skvalpeskottene var, så hullene ble plassert gunstig i forhold til disse. Etter jeg var ferdig med å tømme tanken og vaske denne skikkelig lagde jeg lokk av pleksiglass som jeg festet med pakningssilikon og maskingjengede skruer. Fant ikke greie nok fabrikkproduserte lokk til en forsvarlig pris, lagde derfor lokkene selv. Gjenget opp til skruene før montering og passet på at spon og rusk ikke kom nedi tanken. Fordelen med gjennomsiktige lokk er at det er lett å inspisere nedi tanken,uten å måtte åpne noe. Hos meg ligger tanken mellom akterlugarene, under noen kryssfinerplater. Derfor blir tanken og nå også dieselen skjermet mot lys så lenge platene i sengene ligger der de skal ligge. Hvis tanksjauen må gjentas om noen år skifter jeg bare ut silikonen med ny, lokket og skruene fungerer jo greit fra før.

Link to post

Tok ut 25l med slange og pumpe, men mistenker jeg ikke har fått ut alt. Kjennes ut som det er noen skillerom i tanken. Vanskelig tilkomst kun gjennom et 6cm hull(tankmåleren).

 

 

Takk for hjelpen!

 

Prøver videre i morgen :-)

 

 

Høres ut som du er i ferd med å få bukt med problemet. Hvis du ikke går riktig så langt som Hakkannen skriver i neste kommentar, så kan du gjøre følgende: Få fronten på båten løftet opp litt på ett eller annet vis. Lag deg en innordning med et tynt metallrør som du kan stikke under skvalpeskottet/ene. Det er hull under skottene nederst, slik at et tynt rør går gjennom der. Kjør godt med rødsprit med trykk på gjennom røret. Dette tar dritten bra som drar seg bakover til laveste punkt i tanken bakerst. Jeg tror ikke du får dette til uten å ta mannhull, lag deg et skikkelig stort som du kommer godt til med hånda og armen. Plexiglass som Hakkanen beskriver, er en god løsning. Gå på med filler og tørk skikkelig opp + få ut rødspriten. Så kan du være trygg for at det ikke blir vann/dritttrøbbel på lang tid.

Link to post

Pleier og bruke vacuum sugeren til oljeskift for og suge ut av tanker uten drenering. Det er viktig og ta operajonen i flere skritt med ca 1-2 dagers mellomrom slik at vannet får tid til og settle seg. Så fort man roter rundt nede i tanken vil vannet blande seg med dieselen.

Kjøp diseldyr lurium & forbrennings forbedrer lurium ( eller litt 2T olje) og ha på tanken etter at du har fått ut vannet.. Sjekk og tapp vannutskiller /filter ofte. Har fått vann i dieselen flere ganger opp igjennom årene ( mange dårlige tankanlegg/dieselpushere) Det går som oftest greit med gamle motorer uten Common Rail.

Link to post

Hvorfor har du fått så mye vann i tanken? Det var vel ikke bare vann disse 25 literne.

Sjekk om du har eller skulle hatt O - ring på påfyllingslokket. Her er det muligheter for vann å komme inn.

For meg er det ingen tvil om at vannet kommer fra siste fylling før vinteren. Sjekket tanken før sommeren og ingen vann i vannutsikkeren i løpet av sommeren. Jeg fyllte diesel og satt båten i båsen. Tanklokket er godt skrudd på og har hatt varme på i båten. Det er store mengder vann det er snakk om! Se hva jeg tappet fra filtrene:

bilde

 

Jeg har bestemt meg for å tømme tankene helt siden det er så mye vann det er snakk om. Grumser først opp alt ved å pumpe fra en trank til neste for så å tømme alt.

 

Setter alt på 25l kanner for klarning så får jeg se om jeg vil fylle det på igjen. Fyller ikke diesel fra det tank anlegget igjen! Hørte fra en i marinaen at han også var skeptisk til denne fyllestasjonen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hmm så ikke bra ut. :nonod:

Lykke til videre med arbeidet. :smiley:

Takk, takk!

 

Slurpet opp 125l diesel nå og det så faktisk ganske bra ut.Brukte olje vakumsuger for å tømme alle slanger og sugerøret ned i tanken. Kom også til under skvalpevegger med sugeslangen. Takk for det tipset! Fikk opp mye guffe. Tror nok jeg fikk opp det meste første gangen.

 

Nå gjenstår det å rengjøre glasset til vanskiller og fyre opp dyret. Hiver i en skvett 2T olje for å smøre litt. Kip jobb, men god følelse når det er overstått :-)

 

God helg!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hos meg fikk jeg vann inn gjennom lufting. Hadde snudd seg med hullene opp+ at den manglet grisehale.

Når det regnet rant vannet fra dollbordet og ned i tanken.

Har brukt drillpumpe, manuell pumpe fra btema og vakuumsuger.http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe-20365/

Du må sjekke regelmessig, så mye vann er nok ikke kondens.

Husk å kjøpe mange reservefilter og så sjekket tanken gjennom mannehull.

Bruket denne for å prime filterenehttp://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-260006/

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post

Har hatt motor i gang i dag og den maler fint. Ser at dieselen som er igjen i tanken ikke er krystallklar, men ikke noe vann/dieseldyr å se. Så lenge filtrene ikke er tette skal vel ikke dette by på noen problemer vel? Tenker å bytte grovfilteret når jeg ser klar diesel i vannutskilleren.

 

Motoren fikk litt 2T olje for ekstra smørning i tanken.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hvis dieselen ikke er klar, er den ikke egnet til å bruke på motoren. Hvis du absolutt må bruke dieselen om igjen la den setle seg til den er klar, tapp den så over ved hjelp av hevert.

Jeg reparerte dieselpumper for en del år siden og vi såg der gang på gang at de som hadde hatt vann gjennom dieselpumpen fikk havari på den etter 1 til 4-5 år. Jeg hadde derfor levert pumpen til rep. Den blir da demontert, rengjort, pakket om, testkjørt før du får den igjen. Dette er mye billigere enn et havari....... Dette gjelder spesielt hvis du har fordelerpumpe.

Link to post

Hvordan ser jeg om jeg har en fordelerpumpe? Tror ikke jeg tar jobben med å ta den ut, men vil vurdere det. Eventuelt etter sesongen.

 

Det beste råd jeg kan gi etter egne erfaringer er å kvitte det med dieselen du har tatt ut.

Om du velger å pine ut vannet og bruke den, kan du være sikker på å få problemer på nytt med filtre og det som verre er.

Link to post

Ser at det beste nok er å kvitte seg med de 130l med diesel, men hvem tar i mot dette? Bir? Er vel ikke noe poeng å prøve å spare en tusenlapp ved å risikere problemer/havari.

 

Er det rn stor operason og ta ut fødepumpen av en 41 motor? Demonterte og monterte en gang på min perkins motor og det gikk bra den gang. Frister ikke mye, men jeg ser at også dette nok er et klokt valg.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Da var all den "gamle" dieselen sugd ut av tankene og ny diesel fyllt på. Ikke noe vann eller dieseldyr "guffe" å spore I det som var igjen på tanken. Den er litt brun på fargen og jeg vil få den testet for dieseldyr bakterier.

 

Takk for alle gode tips :smiley:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...