Poff Startet 28.Mars.2014 Del på Facebook Startet 28.Mars.2014 har kjøpt en River 290 xr til guttungen, og den er litt matt i plasten...noen som har noen tips til å få fargen litt friskere igjen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Rubbing - eller 1200 vårslip (om det er farget gelcoat så du har noe å slipe på). http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/boat-care-additive-thinner/yachting-marine-rubbing.aspx Deretter polering. Kanskej polering holder med litt flaks? Sitér dette innlegget Link to post
Poff Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Hvordan polerings middel da? Båten har da litt fargen...så tenkte å prøve med polerings først Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Autosol Sitér dette innlegget Link to post
Poff Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 OK. Må man bruke maskin? Og dette er en sånn hardplast båt altså. Er vel nesten samme plast som en vaskebøtte vil jeg tro. He he. Er ikke noe krise å få tilbake fargen...men tenkte det kunne være en fin jobb for guttungen....båt skal ikke bare være å fylle bensin og kjøre ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Sånne plastbåter blir litt blasse i fargen, vi hadde samme "problem" med pioner. Prøv å fjerne litt gammel utfarget plast med rubbing slik du er blitt tipsa om. Vi valgte å smøre båten godt inn med vaselinolje eit par ganger i året. Litt kliss, men lettere reinhold og meir glans. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Poff Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Tror jeg prøver autosol. Må det påføres med maskin? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 (redigert) Prøv med vanlig bonevoks. Da blir den blank og fin med en holdbar overflate. Båten er i prinsippet støpt i samme materiale som Linoleum. Du kan sikkert kjøpe noe drit-dyrt lurium på båtbutikken, men du finner minst like gode produkter i dagligvarehandelen til 40,- /liter. Redigert 29.Mars.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
trulsant Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Om det er plast, kan Polytrol også gjøre den bra. TA Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.Mars.2014 Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Vel, linoleum er linolje produkt - fra planten. Linoleum lages gjerne ved å blande linolje og harpiks til en linoleumssement som så blandes med fyllmasse som finmalt tremel, korkmel, stenmel eller kritt. Linoleum tåler ikke vedvarende kontakt med vann. Vann løser den opp...ikke så egnet som materiale i båt. Vil jeg påstå. Mens denne båten er laget av polyetylene. Så jeg oppfatter at det kjemisk ikke er samme materiale eller ligner voldsomt på hverandre. Denne er falmet. Dvs at pigmentene i polyetylene er brutt ned av UV stråler. Da må man ned til deler av materialet der fargen fremdeles er upåvirket av UV. Dvs fjerne materiale. Det gjør ikke en voks. Jeg holder på å mekanisk rubbe/pusse. Ingen kjemisk reaksjon kan lage ny pigment der denne har mistet fargen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.