Jump to content

Få tilbake fargen på en river

Poff

Recommended Posts

Sånne plastbåter blir litt blasse i fargen, vi hadde samme "problem" med pioner. Prøv å fjerne litt gammel utfarget plast med rubbing slik du er blitt tipsa om. Vi valgte å smøre båten godt inn med vaselinolje eit par ganger i året. Litt kliss, men lettere reinhold og meir glans.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Prøv med vanlig bonevoks. Da blir den blank og fin med en holdbar overflate. Båten er i prinsippet støpt i samme materiale som Linoleum.

Du kan sikkert kjøpe noe drit-dyrt lurium på båtbutikken, men du finner minst like gode produkter i dagligvarehandelen til 40,- /liter.

Redigert av Honduras (see edit history)

Vel, linoleum er linolje produkt - fra planten. Linoleum lages gjerne ved å blande linolje og harpiks til en linoleumssement som så blandes med fyllmasse som finmalt tremel, korkmel, stenmel eller kritt. Linoleum tåler ikke vedvarende kontakt med vann. Vann løser den opp...ikke så egnet som materiale i båt. Vil jeg påstå.

Mens denne båten er laget av polyetylene. Så jeg oppfatter at det kjemisk ikke er samme materiale eller ligner voldsomt på hverandre.

Denne er falmet. Dvs at pigmentene i polyetylene er brutt ned av UV stråler. Da må man ned til deler av materialet der fargen fremdeles er upåvirket av UV. Dvs fjerne materiale. Det gjør ikke en voks.

Jeg holder på å mekanisk rubbe/pusse. Ingen kjemisk reaksjon kan lage ny pigment der denne har mistet fargen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...