Jump to content

Hentetråd fra Karmøy til Drøbak på to dager.

DieselDahl

Recommended Posts

Med denne vindretningen, NØ og lite vind i det hele tatt samt høytrykk og klarvær var det enkelt å navigere videre mot våre mer kjente farvann. Nord av jomfruland siktet vi oss inn på tvistein fyr. Jeg hadde lagt opp en rute langt inne på rakke men med flatt hav nok en gang er det både enklere og mer behagelig å gå direkte fra tvistein til svenner. Jeg har lenge planlagt å komme meg hit ut og nå passet det perfekt med lunsj på svenner!

1396125388.jpg

1396125434.jpg

1396125482.jpg

Den glade båteier har heller aldri vært her ute og han var ganske nervøs da vi gikk inn på svenner på min lille hukommelse. iPad'en var nok en gang helt essensiell for sikker navigasjon. Den lunsjen blir husket lenge, været var akkurat så flott som det ser ut!

Det er bare å holde klar av "Murer`n" sikte på prikken i berget så er du der :thumbsup:

Fantastisk på Svenner !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fra svenner kan man gå flere ruter inn til Oslofjorden. Enten rett på færder, inn Vestfjorden til Tønsberg eller vrengen, eller også inn på Tjøme og gjennom røssesundet. Nå skyndte vi oss hjem så det ble færder og rundt Hvasser og inn langs Tjøme og nøtterøy. Kunne like gjerne ha gått utom fulehuk men vi ville se igjen denne leia så da ble det sånn.

bilde

bilde

Her går vi innenfor færder fyr.

bilde

Ruta går videre på innsiden av bolærne, forbi slagentangen og bastøy, videre utenfor gullholmen på jæløya og rett på filtvet og inn drøbaksundet. Det er en drøy bit med snorrett løype men nok av fine plasser som jeg kunne nevnt.

Her ankommer vi Oscarsborg badet i sol fredag kl. 18:00

bilde

Vi hadde bestilt transport fra storsand så vi hadde ikke tid til visitt på borgen fredag kveld men det byr seg nok flere muligheter til det :-)

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Ruta fra Sandøysund/Krukehavn/Loshavna på Vasser(inn nord for Sandøya) og nordover er nesten som E-18. Beskyttet og kjapp rett nord til man kommer ut ved Torgersøya, fint valg !

Beneteau`n kan man bare sikle på :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Å, dette har du bare godt av. Jeg har som salgsansvarlig for hele Norge hatt meg noen turer til "Ingenmannsland", det er faktisk litt stas å komme dit av og til. Nå så det dog litt hustrig ut.

Vi fylte full tank før avreise fra Karmøy og hadde på litt fredag morgen på Esso i tromøysundet da tankmåleren viste litt under halv tank. Grovt regnet gikk det ca 1000 liter på turen. Båten er utstyrt med to KAD44 motorer, DP-E med stålpropellere og det kjentes passe å cruise på 23 knop ved 3200 RPM. Powertrimmen på begge drev viste seg å sige inn så hele turen gikk med drevene helt inne. Etter jomfruland prøvde jeg på 3400 RPM og fikk 25 knop. Da ble powertrimmen stående men ved lavere fart og litt slag seg de inn igjen. Forøvrig var det absolutt ingen fartsendring ved bruk av powertrim og trimplan, sistnevnte klarte greit å rette opp for sidevind.

Da jeg hentet min 33 sport i Bergen til langesund hadde jeg en Snittfart på ca 21 knop og brukte 14 timer effektiv tid på turen, brukte ca 550-600 liter på hele turen om ikke jeg husker feil.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Fin tråd DD, artig lesing. Gøy å se hvilke ruter du tok, men ser jo at turen bærer mer preg av transport en ferietur :smiley:. Du får kose deg i nord, fin sysselsetting har du hvertfall med tråden.

Ja, vi jobber mye og har ellers booket drøyt 28 timer hvert døgn ut året så det ble sånn denne gangen. Kunne godt ha gjort det annerledes og gjort som Tom men da måtte vi utsatt turen på ubestemt tid. Nå som vi er litt mer reisevant i traktene er det lettere å planlegge noe lignende som en ferie. 27'n skal jo leveres.....

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...