MaSa Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Så lenge jeg holder meg i områdene Telemark-Strømstad -Gøteborg -skagen-kr.sand-Oslo Så må jeg innrømme at papirkart blir aldri brukt under fart, men ofte brukt til planlegging av turer og etapper! Men underveis klarer jeg meg fint med padda og garmin plotteren så har jeg også iphonen om noe skal knipe! Men har forsåvidt alltid papirkart med meg for områdene jeg reiser i. Men de blir som sagt aldri brukt under fart ! Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
aileenll Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 for de som ønsker oversikt på globus, så kan jo Google earth være et alternativt Aileen ll Link to post
index Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Har aldri brukt annet enn papirkart jeg! Så jeg får virkelig ikke håper deres tid er forbi.... Jeg skjønner virkelig ikke hvordan små hobbyplottere på 5-10" kan gi dere den samme oversikten som et skikkelig papirkart gir. Men så er det jo så mangt jeg ikke skjønner da... Uansett, jeg holder meg til papirkartene mine, så da kan dere bare sitte der med Nintendoene deres...;-)) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Og jeg sier som Ole Brumm... Ja takk, begge deler!! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan små hobbyplottere på 5-10" kan gi dere den samme oversikten som et skikkelig papirkart gir. Det gir selvsagt ikkje samme oversikten som store papirkart eller globus. Det trengs heller ikkje, det er nok med den informasjonen vi treng for å navigere. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Fikk båtsportkart fra Strømstad til Tananger på bursdagen. Hadde hele rekka laminert rygg mot rygg, men tok til å bli 15-20 år så det var vel på høy tid. Jeg er lite fornøyd med kvaliteten med elektroniske kart (Navionics og C-map), da disse f eks viser loddskudd, men ingen dybde uten å gå nærmere inn med markøren og diverse tastinger. Dessuten blir det for dyrt for meg med et kartprogram og skjermstørrelse som gir samme opplysninger som et båtsportkart. Videre vil tiden vise om jeg skaffer noen store sjøkart over de mest brukte områdene. For detaljer over vanskelige områder bruker jeg Havneguiden og Den Norske Los. Det hjelper ikke hvor mye man kan zoome inn elektronisk når de detaljerte opplysningene ikke er der. Link to post
Erik Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Båtsport kart er da hverken fugel eller fisk. Ikke gir de oversikt og ikke nok detaljer. Jeg har praktisert å ha papirkart på luka, men må innrømme at det glemmes oftere og oftere. Katplotter ipad og iphone brukes istedet. Fikk nettopp ett helt kartbord med kart i på jobben, skulle kastes, ingen brukte dem lenger. Perfekte for sofaseilas :-) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Hvilke detaljerte opplysninger er det elektroniske kart har utelatt i forhold til papirkart ? Det vises dybder også på elektroniske kart. Største ulempen med plotter er kanskje brukerrelatert, da de fleste kartmaskiner har mulighet til å velge mengde kartinformasjon og detaljer i fleire trinn, som feks "lav", "middels" eller "høy" detaljmengde. Man kan velge loddsskudd "av/på", og størrelse på symboler. Men noen bildeeksempler på papirkartets detaljnivå vs elektroniske kart hadde vert fint ? Eg skal sjekke eit par nærområder sjølv neste gang eg er i båten. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Hei, Men er det krav til papirkart offshore og I handelsflåten om man har 2 eller flere elektroniske kartsystemer (Ecdis)? Link to post
Erik Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Som ett apropos kan jeg minne om denne tråden fra i fjor. Om vi kom til noen endelig konklusjon er jeg usikker på, men det kan muligens være ett krav fra enkelte forskringsselskap at man har papirkart ombord : https://baatplassen.no/i/topic/105353-manglende-papirkart-kan-gi-avkortning-i-forsikring/ Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
-morten- Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Jeg har med meg papirkart bestandig. om det er nødvendig eller ikke kan jo diskuteres! Jeg lærte å navigere i marinen med papirkart. er man i ukjendte områder er det lett å få overblikk på papirkart samt å planlegge ruter/kurser. Men må nok inrømme at jeg bruker mest Ipad og den faste kartplotteren til vanig ja. da jeg var i Marinen var vi flittige med EFS`ene i hvertfal, vi brukte kun papirkart faktisk, men det var i 95-96. nå har nok de fleste båter i marinen gått over til elektroniske kart vil jeg tro. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JRK Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 hei, For meg er det også en selvfølge å ha papirkart ombord, og som andre har skrevet er de bedre egnet til ruteplanlegging. Alle bør prøve å slå av alle elektroniske hjelpemidler for å se om de faktisk kommer seg videre med bare kart og kompass. Link to post
index Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Det gir selvsagt ikkje samme oversikten som store papirkart eller globus. Det trengs heller ikkje, det er nok med den informasjonen vi treng for å navigere. Ikke bli useriøs nå. Det er vel ingen som navigerer etter globus, det blir bare for dumt. Men det er jo greit å ha litt oversikt et stykke fremover også. Hvorfor denne papirfrykten, det fungerer jo? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marwin Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 (redigert) Jo, men de skal ha to separate systemer med separate UPSér, separate posisjonsensorer osv som alle skal være rattmerket. .Ups... Du mente vel GPS? Tillegg: Så det nu... Separate batteribækka strømkilder. Sorry. Leseferdigheten er forringet med årene: Leste det som USB.... :-) Redigert 31.Mars.2014 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
S/Y Emma Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 http://no.wikipedia.org/wiki/UPS Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Men det er jo greit å ha litt oversikt et stykke fremover også. Hvorfor denne papirfrykten, det fungerer jo? I fritidsflåten er det ikkje mange båter som har egnede kartbord. Det er vel egentlig største grunn til at papirkart fungerer dårlig for oss. Når kona er med har hun brukt å sitte med båtsportkart å delta i navigering, men da ved bordet bak fører. Ellers kan eg zoome inn og ut og flytte kartet raskt på pc plotteren for å få nødvendig oversikt, også langt fremmover. Garmin er noe tregere. Men smaken er som baken :-) Venter ellers på bilder av kartutsnitt der elektroniske kart har utelatt informasjon Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
larss Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Men smaken er som baken :-) Ja det er nok dette som er utfallet, smaken er som baken. Men ett stadig tilbakevenende tema som fenger. Selv sier jeg som en annen i tråden her nevnte, sitat Ole Brumm: ja takk, begge deler. Fint å planlegge på papir, og genialt enkelt å bruke plotter under gange. larss Link to post
Erik Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 I fritidsflåten er det ikkje mange båter som har egnede kartbord. I min forrige båt, en Nidelv 24 snekke, var det ganske stort 'dashbord' der jeg kunne ha kart, men måtte kanskje brettes litt. I min nåværende båt, er det god plass på luka. Legger kartet på luka, og plexiglass døra over, og da er det beskyttet mot regn, og kan skyves inn og ut. Må brette ett fullsize kart dobbelt for å få plass. Under dekk er det i tillegg ett eget kartbord, noe de fleste seilbåter har, men det er litt upraktisk å gå under dekk for å navigere, ihvertfall smånavigering i trange farvann. Så mange båter har faktisk plass til papirkart . Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
baatsman Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Har nå papirkart og de brukes. Men stort sett til og ha en oversikt hvis elektronikken skulle ryke. Nå har jeg sekundær elektronikk om bord. ipad med både Navionics og I sailor. Papirkart funker, men i seilbåt i mye vind, er det ikke spesielt praktisk. Det brettes og brettes til du har mistet oversikten. Vi sees! Link to post
EiSvIn Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Hos oss er det både plotter og papir som gjelder. Plotter for navigeringen, papir for oversikt og å ha noe å sysle med mens vi tusler avgårde. Hos oss har vi både tid og plass til papir, vi leser av posisjoner og kurser mer for moro enn for behov. Men jeg har ingen problemer med å stole på teknologien, så om jeg hadde måttet velge hadde jeg ikke hatt noe problem med å bare ha elektroniske kart ombord. Spørsmålet er jo hvor skal du? Skal man tusle ut til den faste fiskeplassen ved hytta trenger man ikke kart i det hele tatt, skal man utforske nye områder er det greit å ha noe å se på. Mantraet til enkelte om at man må ha med seg papir syntes jeg bare er tull; hvis man føler at man har oversikt med bare elektronisk så hver så god. Verden går videre, og slik det er nå er tidvis papirkartene dårligere enn de elektroniske i forhold til oppløsning og detaljer. Link to post
Euklid Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 (redigert) Har kartbord både inne og ute (førstnevnte i massiv teak, sistnevnte med pleksiglassdeksel), så det praktiske skal det ikke være noe å si på - er til og med oppsatt med spesiallaget hylle for full-size sjøkart. Kjekt å ha når jeg ikke ser annen nytteverdi i kartbunken enn middelmådig pakningsmateriale. Hvis atomkrigen kommer, Apple går til streik, alle solstormers mor kverker elektronikk eller dynamo, aggregat, solcelle og DuoGen tar kvelden på én gang - samtidig som jeg befinner meg langt til havs, Iridiums satellitter er avslått og nødpeilesenderen ikke vil - seiler jeg vestover og venter til vi treffer land. Kommer vel frem før eller siden. Om vi ikke treffer på første forsøk har vi sikkert slått en eller annen rekord, og da ville jeg i det minste ha noe å fylle postkortene med. Redigert 31.Mars.2014 av Euklid (see edit history) Link to post
Fjellbonden Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Venter ellers på bilder av kartutsnitt der elektroniske kart har utelatt informasjon Hvis det er mitt utsagn du sikter til, så lurer du ikke meg ned fra fb på en slik dag bare for å grave frem bevis. Men etter å ha gjort unna middagen tok jeg en titt, og her er første bilde av tre. Legg merke til området under markøren: Link to post
Fjellbonden Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Neste utsnitt zoomet inn et hakk og loddskuddene under markøren ser ut til å være skvalpeskjær på 0,1 m. Link to post
Fjellbonden Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Her er siste utsnitt som etter mitt hode viser en 1,7m ute til høyre, et skvalpeskjær nære land og ytterligere to loddskudd. Hvis jeg zoomer ytterligere inn endres ikke noe, så for å finne ut av disse to anonyme loddskuddene må jeg sette markøren på de, så trykke ok. Da kommer dybden omsider opp med 1 m på begge. Det er her jeg mener det er mildt sagt på trynet at 1,7 m kommer opp ved zooming, mens 1,0 m ligger anonym........ Link to post
Framtia Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 (redigert) Minner meg om at jeg ikke savner noen av Raymarineplotterne jeg har hatt :-). Men også på min Garmin hender det at viktig info ikke vises om man ikke zoomer nok. Jeg har derfor alltid delt skjerm og to ulike zoomnivå når jeg seiler i urent farvann. Jeg mener uansett at sjansen for å ta feil mhp egen posisjon i papirkartet er et mye større risikomoment. Redigert 31.Mars.2014 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn