Jump to content

Yamarin 4500 m/Tohatsu M70B mangler 1000-1500 omdr.


Joda3300

Recommended Posts

Skulle skifte toppakning på en kompis sin 70 Hk Tohatsu. topppakning var ikke å oppdrive. Etter 6 mnd's leting på E-bay dukka det opp en. Forhandler sa det ikke ble laget deler til dem lengre. Så spørs om det ikke bare er å finne seg en ny motor...

 

Mtp deletilgang synes det som Yamaha er et bedre valg....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme båt men kun med 30 hp suzuki 2t , propellen din er iallefall ikke for høyt. jeg slet litt med at stammen var for lang så endte med at jeg måtte ha på en brakett for å få kavitasjonsplaten over vannet så den ikke bremset... kjører nå med en 13" stigning i propell. fikk 2 knop mer ved å montere brakett samt at den fungerer bedre til vannski og annet. får nå 22knop med 30 hp .

 

Ville prøvet en ballistic xl propell , hvordan går kavitasjonsplaten din i forhold til vannet i full plan... den burde ligge litt over er gjerne 2-4 knop å hente her...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yes, da skal dere få se resultate av motoren som skar seg !

 

Litt selskap på ein lørdagsmorning er fint:)

bilde

 

Motoren løs, bare eit par små stag som må fjernes

bilde

 

Motoren vekke og klar for opperasjon

bilde

 

bilde

 

Vanligvis merker eg nr1 nermest svinghulet , men her var allerede forgasserene merket med 1 i bunn så beholdt dette

 

bilde

 

Forgasserene fjernet, og allerede nå kan man se at dette har gått ille for seg

bilde

 

reedventilene fjernet, og DET SER JO IKKJE BRA UT! :thumbsdown::confused::headbang: :headbang:

bilde

 

Fjernet elnett for tilkomst til block

bilde

 

Toppen er klar for å ta av! :lipseal:

bilde

 

Jau :giggle:

bilde

 

bilde

 

eeeh ja, bilder forklarer seg selv

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

stemplene komt ut og............. :clap: :clap: :headbang:

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Sorgens kapittel,deler går ikkje an å få hals på,motoren er båss og eg er på jakt etter ny, var kjekt så lenge det varte ;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen

 

Det blei til å skrote Tohatsu motoren å gå til innkjøp av ein "ny" motor

 

bilde

 

bilde

 

Motoren fekk eg for veldig billig penge, men det var noen småfeil med den som måtte fikses.

 

  • Girhuset hadde fått noen smell under demontering da undervannshuset aldri hadde vært demontert,selger mistenkte at prismen i veiven var defekt da splinen på drivasklingen var så som så.
  • Motor har stått lagret i 10 år, forgasser rens måtte gjøres.
  • PT hadde muligens ein liten lekasje, så den siger vist den står lenge opp tiltet.

 

Gjekk i gang med spline/prisme problemet og fant fort ut at undervannshuset ikkje var mulig å få oppi uten å gjøre noen grep.

Da var det bare å finne ulleduk,stålbørste,WD40 og små skrujern. Etter litt reingjøring med forskjellige komponenter var vertfall splinen til drivakslingen som ny, det ante meg at den defekte "prismen" i veiven ikkje var defekt, men bare full av størkna gris.

 

For å slippe å demontere powerheaden fant eg frem "weapon cleaning kit" og begynte å børste reint prismen i veiven. Etter 30 minutter med børsting og spraying var vi klar for monteringen

Alle skruer måtte reingjøres for salt, og alle gjenger blei frisket opp igjen med gjengesett

Filte vekk alle grader som var komt da dem hadde herjet for å få det av, alt reingjort og filt flatt. Klar for monter, og SWOPP der var det på plass.

 

Impeller blei kontrollert, denne var heilt fin, såg ikkje noe grunn til å bytte denne

Oljen på girhuset var veldig fin, blei blei byttet uansett.

 

Vuderte lenge om eg skulle ta av PT uniten for å fikse problemet, men eg tar heller å teste motoren litt før eg gjør noe store tak, vist den ikkje siger mye under gange kan eg leve med dette. Når motoren er opptilitet låser eg bare den med å ta ned Låsingen ved "transport".

 

Forgasserene var reingjort av merkeverksted så dette slapp eg og gjøre, var bare å montere dem og justere syncroniseringstaget.

 

Montert forgasserene på, oljetanken tilbake på plass. og motor er forsåvidt klar for montering på båten. Motor hadde oppstart hos merkeverkstedet før salg og komp og gange var heilt fin. Nye tennplugger montert.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Tenkte eg kunne oppdatere litt her om hva som skjer videre med båten.

 

 

Resten av motoren kommet av og pakket ned i palle. Motor blir å selge som delemotor, komplett eller del for del.

 

bilde

 

Her er alt kommet i pallen og klar for salg

bilde

 

Tilbake til båten så har eg demontert den gamle styringen for å bytte til hydraulisk styring som eg har hatt liggende under benken i flere år. Denne tåler opp til 300hk så burde vell holde til den "nye" 75hk`en ;)

Alt tilhørende utstyr til Tohatsuen er demontert så nå er båten klar for nytt friskt hjerte :thumbsup:

bilde

 

bilde

Ratt pumpen montert og slanger trukket.. Å trekke slangene var ikkje bare bare men med litt tolmodighet og forskjellige varianter med trekking kom den omsider ut rett hull :clap:

bilde

 

bilde

 

Noen flere bilder av den "nye" motoren

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Til alle som er innom så ønsker eg dere ein riktig god jul og eit godt nyttår. Eg håper på prøvetur før nyttår :thumbsup::santa::santcheers::santcheer1:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

blir jo litt mer vekt på hekken med denne da =) 120 kg uten powertrim

 

Vil tro 15" blir i minste laget, denne burde fint dra en 17"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Etter litt skruing og borring av knekte skruer er båten kommet på sjøen igjen :thumbsup:

 

Ein skuffende prøvetur med 13 1/2 X 15 propell  blei det bare 23,1 knop og 4000 omdr. Båten er var og tung å få i plan.

 

Båten veier ikkje mer enn 510kg så her er det noe som ikkje stemmer.

 

Skal utføre komptest på motoren å se om det kan vera noe galt der.

 

Ellers er det ny bensin og nylig overhalte forgasserene.

 

Motoren starter å går fint, ingen fjusking eller lignende.

 

Synkroisering staget er justert inn.

 

HJELP? :D

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...