Joda3300 Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Takker for link jerognal:) Kommer ein oppdatering strax, motor ligger nå i deler. Ser ikkje heilt bra ut nei. Trur ikkje eg orker å bruke noe tid eller penger på den Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 (redigert) Skulle skifte toppakning på en kompis sin 70 Hk Tohatsu. topppakning var ikke å oppdrive. Etter 6 mnd's leting på E-bay dukka det opp en. Forhandler sa det ikke ble laget deler til dem lengre. Så spørs om det ikke bare er å finne seg en ny motor... Mtp deletilgang synes det som Yamaha er et bedre valg.... Redigert 2.Desember.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 (redigert) Jeg har samme båt men kun med 30 hp suzuki 2t , propellen din er iallefall ikke for høyt. jeg slet litt med at stammen var for lang så endte med at jeg måtte ha på en brakett for å få kavitasjonsplaten over vannet så den ikke bremset... kjører nå med en 13" stigning i propell. fikk 2 knop mer ved å montere brakett samt at den fungerer bedre til vannski og annet. får nå 22knop med 30 hp . Ville prøvet en ballistic xl propell , hvordan går kavitasjonsplaten din i forhold til vannet i full plan... den burde ligge litt over er gjerne 2-4 knop å hente her... Redigert 3.Desember.2014 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Yes, da skal dere få se resultate av motoren som skar seg ! Litt selskap på ein lørdagsmorning er fint:) Motoren løs, bare eit par små stag som må fjernes Motoren vekke og klar for opperasjon Vanligvis merker eg nr1 nermest svinghulet , men her var allerede forgasserene merket med 1 i bunn så beholdt dette Forgasserene fjernet, og allerede nå kan man se at dette har gått ille for seg reedventilene fjernet, og DET SER JO IKKJE BRA UT! :headbang: Fjernet elnett for tilkomst til block Toppen er klar for å ta av! Jau eeeh ja, bilder forklarer seg selv stemplene komt ut og............. :clap: Sorgens kapittel,deler går ikkje an å få hals på,motoren er båss og eg er på jakt etter ny, var kjekt så lenge det varte ;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Delemotor det der ja. Med så vanskelige tilgjengelige deler som det er til de motorene får du nok noen kroner for det som er helt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 hadde ikke trodd disse skulle være så vanskelig mtp deletilgang ... De ble jo også solgt som Nissan i mange markeder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Ivar, eg hadde heller ikkje trudd disse var vanskelig å skaffe deler til, trudde disse var veldig populære til "race" osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 20.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2014 Hei igjen Det blei til å skrote Tohatsu motoren å gå til innkjøp av ein "ny" motor Motoren fekk eg for veldig billig penge, men det var noen småfeil med den som måtte fikses. Girhuset hadde fått noen smell under demontering da undervannshuset aldri hadde vært demontert,selger mistenkte at prismen i veiven var defekt da splinen på drivasklingen var så som så. Motor har stått lagret i 10 år, forgasser rens måtte gjøres. PT hadde muligens ein liten lekasje, så den siger vist den står lenge opp tiltet. Gjekk i gang med spline/prisme problemet og fant fort ut at undervannshuset ikkje var mulig å få oppi uten å gjøre noen grep. Da var det bare å finne ulleduk,stålbørste,WD40 og små skrujern. Etter litt reingjøring med forskjellige komponenter var vertfall splinen til drivakslingen som ny, det ante meg at den defekte "prismen" i veiven ikkje var defekt, men bare full av størkna gris. For å slippe å demontere powerheaden fant eg frem "weapon cleaning kit" og begynte å børste reint prismen i veiven. Etter 30 minutter med børsting og spraying var vi klar for monteringen Alle skruer måtte reingjøres for salt, og alle gjenger blei frisket opp igjen med gjengesett Filte vekk alle grader som var komt da dem hadde herjet for å få det av, alt reingjort og filt flatt. Klar for monter, og SWOPP der var det på plass. Impeller blei kontrollert, denne var heilt fin, såg ikkje noe grunn til å bytte denne Oljen på girhuset var veldig fin, blei blei byttet uansett. Vuderte lenge om eg skulle ta av PT uniten for å fikse problemet, men eg tar heller å teste motoren litt før eg gjør noe store tak, vist den ikkje siger mye under gange kan eg leve med dette. Når motoren er opptilitet låser eg bare den med å ta ned Låsingen ved "transport". Forgasserene var reingjort av merkeverksted så dette slapp eg og gjøre, var bare å montere dem og justere syncroniseringstaget. Montert forgasserene på, oljetanken tilbake på plass. og motor er forsåvidt klar for montering på båten. Motor hadde oppstart hos merkeverkstedet før salg og komp og gange var heilt fin. Nye tennplugger montert. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 50hk dette også? lurer på om ikke propellerne du har passer til denne også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 21.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Dette er ein 75hk så regner med den skal sparke fra seg greit med denne motoren. propellen som følgte med er ein 13x15. Blir spennende å se fart og turtall Oppdatering kommer seinare i dag eller i morgen Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 21.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Hei igjen! Tenkte eg kunne oppdatere litt her om hva som skjer videre med båten. Resten av motoren kommet av og pakket ned i palle. Motor blir å selge som delemotor, komplett eller del for del. Her er alt kommet i pallen og klar for salg Tilbake til båten så har eg demontert den gamle styringen for å bytte til hydraulisk styring som eg har hatt liggende under benken i flere år. Denne tåler opp til 300hk så burde vell holde til den "nye" 75hk`en ;) Alt tilhørende utstyr til Tohatsuen er demontert så nå er båten klar for nytt friskt hjerte Ratt pumpen montert og slanger trukket.. Å trekke slangene var ikkje bare bare men med litt tolmodighet og forskjellige varianter med trekking kom den omsider ut rett hull Noen flere bilder av den "nye" motoren Til alle som er innom så ønsker eg dere ein riktig god jul og eit godt nyttår. Eg håper på prøvetur før nyttår Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 blir jo litt mer vekt på hekken med denne da =) 120 kg uten powertrim Vil tro 15" blir i minste laget, denne burde fint dra en 17" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 22.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Vekten på Tohatsu`en var 115kg så så mye var det vell ikkje. Det var jo ein 3sylindra 70hk. Regner også med at den propellen som følgte med blir litt liten, men eg får begynne med det eg har liggende. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 ja, glemte at tohatsu sin 70hk er noe tyngre enn yamaha sin, så det burde ikke merkes store forskjellen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Etter litt skruing og borring av knekte skruer er båten kommet på sjøen igjen Ein skuffende prøvetur med 13 1/2 X 15 propell blei det bare 23,1 knop og 4000 omdr. Båten er var og tung å få i plan. Båten veier ikkje mer enn 510kg så her er det noe som ikkje stemmer. Skal utføre komptest på motoren å se om det kan vera noe galt der. Ellers er det ny bensin og nylig overhalte forgasserene. Motoren starter å går fint, ingen fjusking eller lignende. Synkroisering staget er justert inn. HJELP? :D Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.