Jump to content

Hvor i båten på min Summer bør jeg montere svinger?

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har lest en del på dette med montering av svinger på skroget. Jeg har en bronsjesvinger jeg vil montere på innsiden. Da i ett rør fylt med olje. Det er skrevet mye om dette på Båtplassen, men lite om hvor i båten med tanke på forstyrelser osv,

Tanken min, var å plassere svingeren like under der jeg har bena mine på styrbord side. Men her går det 2 kabelgater bl.a og det er jo bare litt over 1 meter fra motoren. Bør jeg ta hensyn til dette, eller vil ikke dette påvirke svingeren?

Noen skriver 1/3 fra bauen. Andre midt i båten også er det de som mener det ikke har noen betydning. Så er litt usikker for å si det sånn... :smiley:

Laminatet/glassfiber biten må ikke være for tykk når man skal sette en svinger på innsiden. Kjølen er ganske så tykk og bunn skråner litt framme ved styre posisjon på family så en enkel og grei mulighet er å sette den i akterkabin under køya der bunn er veldig flat noe som gjør at man får en ganske korrekt vinkel ned mot bunn. Vinkelen kan jo også stilles når du setter en bronse giver i olje men tykkelsen har litt å si for at det skal gå bra. Hadde en svinger framme i baugen (før den krummer seg) noe som er ganske ideelt men den holdt ikke følge når farten steg pga for tykk kjøl laminat samt luft i vannet så nærme baugen. Var vel ikke den beste svingeren heller da men...

Jeg hadde min rett foran skilleveggen under setet i salongen, men jeg brukte gjennomgående plastsvinger. Jeg hadde aldri noe problem med at den mistet kontakten med bunnen under fart. Jeg lagde kiler av divinycell for å få rett vinkel. Jeg hadde ekkolodd med fart/temperaturgiver. Den giveren monterte jeg bak skilleveggen inne på toalettet. Jeg hadde en luke i skilleveggen slik at jeg kunne komme til akterover. Der hadde jeg også septikpumpa. Enkelte ekkologg kan skape interferens med VHF'n. Da hører du ekkopulsene på squelchen. Mulig det kan forebygges med å tenke på hvor man plasserer ledninger.