Scand queen Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Gikk over litt av det elekriske i båten under dashbordet her om dagen. Og det så ikke bra ut. Selvom jeg ikke er no kyndig innen elektro skjønte jeg att det ikke var bra. Manglet bla. Sikringer.. har derfor handlet inn sikrinnger og nytt bryterpanel.. noen som har ett enkelt koblingssjema jeg kan bruke som utgangspunkt.. skal f.eks sikringene før bryterpanelet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Generelt: Batteri plusspol >> Sikring >> Bryter >> Forbruker Minus til minusskinne/felles jordingspunkt. Personlig likte jeg sikringsboksen på bildet nedenfor. Her er to koblet sammen med felles pluss, så kan man ta ut strøm til 12 forbrukere (Eller fler hvis noen kobles sammen). Men det er mange ulike sikringsbokser å få kjøpt. Enkelte bryterpanel har også innebygde sikringer. For øvrig kan du se at jeg var i samme situasjon som deg. Se fra innlegg #71 og utover i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/87879-prosjekt-oppgradering-av-agder-840/page-4? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 (edited) Du burde bruke bryter panel med innebygd sikringer og lys,om du er usikker. Da kan du bare legge opp en pluss og en minus ledning til panelet,så kan du spre div kursene rundt. En til lanterner,pumpe,kjøleskap osv.Da blir det lettere for deg og kople det opp. På bilde over ser du den røde tykke ledningen er felles + til alle kurser før de blir fordelt ut gjennom sikringer til de div forbrukerne. Edited April 1, 2014 by Dioden ! (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand queen Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Takker for kjappe og enkle svar. Har kjøpt inn 2stk panel som det sitter sikkering bak på ledningen på.. så blir vell til att de blir montert.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 (edited) Eg vil berre fraråde på det sterkaste å bruka slike sikringer: Når desse sikringane begynner å bli gamle, irrer dei på polane og gir brudd - rett og slett vanskelige. For ordens skuld: bildet er lenka inn frå Biltema si nettside Magne Edited April 1, 2014 by Dinamo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand queen Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Ok. Greit og vite. Har kjøpt den andre typen sikringsholder.. de flate:) ta bilde av det jeg har kjøpt i morgen så får dere se hva dere mener. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Den flate typen er vel de det er bilde over !? Man kan få disse sikringene i enkle holdere med gummihetter så de tåler vann også. Har selv brukt disse,og de er like fine nå 10 år etter. Om de gamle ledningene er irret,så klipp de av litt,er som regel bare de ytterste få cm som er irret. Lykke til med koblingen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand queen Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Ja like som i bildet over.. disse sitter i en lukket boks så vill tro dem skal tåle litt vann. Selvom det blir lite vannsprut inne i cabin der jeg skal bygge sikringskapet er det vell fare for fukt..skal se om jeg får reist bort og begynt og nøste opp i virrvarret med ledeninger idag.. men har hvertfall blitt litt klokere på hvordan d skal gjøres.. så takker for alle tips og råd:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Bilder hjelper , eg googla etter bilder i veinter når eg skulle bytte sikringer i Albatross. De såg foresten smarte ut dei sikringsboksane med felles + kabel Eg fann ikke slik når eg fiffa opp litt i elektrisk. Eg måtte legge en kabelbit fra skinne til kvar sikring. Det var vanskelig å få eit godt system i det sidan eg ikkje har erfaring med slik. Eg måtte berre bestemme meg til slutt. Båten vår har både 12 og 24Volt. Bildet viser 24V øverst, og 12V nederst av dei to "rekkene" , jording ser du nederst, til både 12 og 24. Jordskinnene er halvparten så lange, men det ligger identiske jordpunkter 10 cm over bildet(inni det gamle fordelingsskapet) i tilleg. I fra sikringer går kabel ned i kabelgate- ut til venstre og opp ny kabelgate til brytere, og så videre til forbruker. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand queen Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Se der ja.. det så jo veldig ryddig og oversiktelig ut:) skal bort i båten og begynne litt nå så skal jeg ta litt bilder og greier:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand queen Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 img]https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47930/1396440224.jpg[/img] her er bryterpanel,sikringsbokser og hovedstrømsbrytere til forbruksbatteri og startbatteri. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand queen Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Jeg skal montere 2nye led lamper inne i cabin.. kan disse kobles sammen på en bryter? Og hvor tykk ledening må brukes til lys,lanterner,kjøleskap og de forskjellige forbrukerne? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Du kan koble maange lys sammen på samme bryter. Det "riktige" er å finne forbruk på lampene/pærene, og så rekne ut samlet forbruk. Det avgjør kabeldiameter. Eg ville brukt 2,5mm2 på lamper, også med fleire i paralell, -led trekker lite strøm (noen billige led kan gi støy på vhf) Skal du bare ha to led lamper så holder det med tynnere kabel, feks 1,5mm2, men det er nesten samme pris. Sjekk bryterpanelene dine, bakpå der er det ofte merket max balastning i Ampere, det kan feks være 6A. Det kan hende er for lite til kjøleskap dersom du vil ha det over bryter. Eg hadde det i en båt, og det gikk fint i årevis, men er ikkje anbefalt. Eg ville lagt 2,5mm2 til alle andre forbrukere også. Bare fordi det er enkelt å slippe å ha fleire ruller. I store båter regner man på vekt og pris på kabler, og unngår overdimmensjon. Det finnes en kabelkalkulator her på BP som kan hjelpe deg å regne ut minimum kabel, men først må du vite belastning og lengder. Kjøleskap bør ha 6mm2, som eg trur er tykkeste på biltema. Igjen, så kan det hende det holder med 4mm2 om man vil spare. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand queen Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 img]https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47930/1396458452.jpg[/img] her er ett sjema over alt jeg har i båten.. skal koble og trekke ledeninger på lettest og tryggest måte.. og samtidig sørge for att jeg altid får lading både på forbruksbatteri og startbatteri.. kan jeg da koble en dynamo fra hver motor til hver batteribank? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Det er maaange tråder om dette emnet her på BP. Søk f.eks. etter "lading med to motorer". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts