Jump to content

Mva og toll fra USA til Norge/Sverige

Luka68

Recommended Posts

Har tenkt og bestille noen eksosrør fra USA og har tenkt og innføre dette til Norge, men tenkte at det hadde blitt billigere og innføre dette til Sverige.

Noen som har noen for meninger og erfaringer der.

Hva er billigst.?

Fra USA er det vel ikke stort billigere til Sverige vel? Frakten er uansett dyr, og det er vel ikke "fri" handel mellom EU og USA

Ulovlig kan du jo få det til Norge og. Handlet veldig mye fra statene med lav verdi f.eks

Edited by ehrnst (see edit history)

Fra USA er det vel ikke stort billigere til Sverige vel? Frakten er uansett dyr, og det er vel ikke "fri" handel mellom EU og USA

Ulovlig kan du jo få det til Norge og. Handlet veldig mye fra statene med lav verdi f.eks

Frakten fra USA er 220 dollar om det er til Norge eller Sverige, men det er jo mva og tollen tenkte jeg mest på.

Det er ikke ulovlig å få tilsendt noe til sverige poste restante og hente det på postkontoret i strømstad. Man kan lovlig ta med varer for 3000 når man er ute av landet under 24t, 6000 hvis man er ute i over 24t. Vel og merke kommer vel svensk moms på toppen av det som bestilles fra usa. Det gir vel da ingen mening i å sende til sverige da deres moms er omtrent den samme som vår.

Bestilles det innen eu er som regel mva'en betalt, og da tilkommer det ikke ekstra moms på varer til sverige, mens til norge gjør det det.

Edit: Det er ikke toll på slike varer.

Sett bort ifra hk avgift på båtmotorer, samt biler er vel kanskje tekstiler det eneste jeg kommer på som er toll på.(hvis det enda er det)

Edited by valvolainen (see edit history)

Det er ikke ulovlig å få tilsendt noe til sverige poste restante og hente det på postkontoret i strømstad. Man kan lovlig ta med varer for 3000 når man er ute av landet under 24t, 6000 hvis man er ute i over 24t. Vel og merke kommer vel svensk moms på toppen av det som bestilles fra usa. Det gir vel da ingen mening i å sende til sverige da deres moms er omtrent den samme som vår.

Bestilles det innen eu er som regel mva'en betalt, og da tilkommer det ikke ekstra moms.

Edit: Det er ikke toll på slike varer.

Sett bort ifra hk avgift på båtmotorer, samt biler er vel kanskje tekstiler det eneste jeg kommer på som er toll på.(hvis det enda er det)

Har en kompis som bor i Sveirge som den kan sendes til.

Men klart det utgjør en del kroner, når delene koster 18 000 kr.

Så tollen på disse blir nok litt kroner av tenker jeg.?

Nei, det er ikke toll på disse.

Det er norsk mva, men hvis du sender den til kompisen din i sverige får han svensk mva. (som tilsvarer det samme)

Deretter må du smugle den inn i norge, og du har ikke spart en eneste krone med untak av en bittelitt laverere svensk kronekurs på momsen.

(Og det forutsetter at du ikek blir stoppet i tollen. Da blir det gebyr + norsk mva på toppen av den svenske. )

Det er stort sett kun klær av visse typer som det er toll på. Ellers aldri på deler og tekniske dupetitter.

Betalte toll på noen MC-klær fra England, det kom litt overraskende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ingen toll.. kun mva enten det er til Sverige eller Norge

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis det er deler for 18.000,-, frakt på 2.000,- så blir det mva av 20.000,-. Det tilløper også et fortollingsgebyr, dette pleier å være på størrelseorden hundrelappen eller to.

Jepp, med mindre det er motorblokk eller lignende som utløser spesielle avgifter så er motordeler avgiftsfritt, og det betales kun merverdiavgift, slik at på eksos tilkommer kun 25% mva uansett hvilket av de skandinaviske landene du velger.

Det var noen dyre eksosrør, hva er dette til (nysgjerrig) ?

Edited by adeneo (see edit history)

Ingen toll.. kun mva enten det er til Sverige eller Norge

Ble litt usikker nå, når det står skrevet dette hos deg. He he

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan..

Jepp, med mindre det er motorblokk eller lignende som utløser spesielle avgifter så er motordeler avgiftsfritt, og det betales kun merverdiavgift, slik at på eksos tilkommer kun 25% mva uansett hvilket av de skandinaviske landene du velger.

Det er til 2 stk V8 Catepillar 3208.

Koster 51 000 hos Catepillar Norge og 18 000 i USA

Har du sjekket med Mesa Marine, de produserte noen manifolder til disse motorene for mange år siden som var betydelig billigere, og så vidt jeg husker bedre.

Har ikke noe kontaktinfo, husker bare navnet, og fant en dårlig nettside på Google etter å ha forsøkt et søk -> http://www.mesamarine.com/

Har du sjekket med Mesa Marine, de produserte noen manifolder til disse motorene for mange år siden som var betydelig billigere, og så vidt jeg husker bedre.

Har ikke noe kontaktinfo, husker bare navnet, og fant en dårlig nettside på Google etter å ha forsøkt et søk -> http://www.mesamarine.com/

Da har jeg sendt en forespørsel til de, så får vi se om de svarer i natt.

Takk for hjelpen.

Da har jeg sendt en forespørsel til de, så får vi se om de svarer i natt.

Takk for hjelpen.

Fikk svar ja, samme pris som Norge hos de.

$1800 each piece

Det er til 2 stk V8 Catepillar 3208.

Koster 51 000 hos Catepillar Norge og 18 000 i USA

Fikk svar ja, samme pris som Norge hos de.

$1800 each piece

$1800 = knappe 10.800 norske penger

Det er vel billigere enn norsk leverandør?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Allan E, on 01 Apr 2014 - 14:32, said:

Er det moms i usa som trekkes fra en vare som kjøpes derifra?

Nei, prisene i USA oppgis uten avgifter. Amerikansk moms ("sales tax") kreves inn av delstatene, og vil komme i tillegg til prisen dersom du bor i en delstat som krever sales tax.

Edited by Vestkystseiler (see edit history)