Luka68 Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Har tenkt og bestille noen eksosrør fra USA og har tenkt og innføre dette til Norge, men tenkte at det hadde blitt billigere og innføre dette til Sverige. Noen som har noen for meninger og erfaringer der. Hva er billigst.? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Till Sverige går det som "sample" och då slipper du tullen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JørgenL Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Ulovlig blir sverige en del billigere, lovlig blir det nesten hipp som happ ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 (edited) Fra USA er det vel ikke stort billigere til Sverige vel? Frakten er uansett dyr, og det er vel ikke "fri" handel mellom EU og USA Ulovlig kan du jo få det til Norge og. Handlet veldig mye fra statene med lav verdi f.eks Edited April 1, 2014 by ehrnst (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Luka68 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Fra USA er det vel ikke stort billigere til Sverige vel? Frakten er uansett dyr, og det er vel ikke "fri" handel mellom EU og USA Ulovlig kan du jo få det til Norge og. Handlet veldig mye fra statene med lav verdi f.eks Frakten fra USA er 220 dollar om det er til Norge eller Sverige, men det er jo mva og tollen tenkte jeg mest på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 25℅ hos søta bror også. Husker ikke helt, men jeg mener jeg betalte svensk mva når jeg hentet post restante i Sverige. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 (edited) Det er ikke ulovlig å få tilsendt noe til sverige poste restante og hente det på postkontoret i strømstad. Man kan lovlig ta med varer for 3000 når man er ute av landet under 24t, 6000 hvis man er ute i over 24t. Vel og merke kommer vel svensk moms på toppen av det som bestilles fra usa. Det gir vel da ingen mening i å sende til sverige da deres moms er omtrent den samme som vår. Bestilles det innen eu er som regel mva'en betalt, og da tilkommer det ikke ekstra moms på varer til sverige, mens til norge gjør det det. Edit: Det er ikke toll på slike varer. Sett bort ifra hk avgift på båtmotorer, samt biler er vel kanskje tekstiler det eneste jeg kommer på som er toll på.(hvis det enda er det) Edited April 1, 2014 by valvolainen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Luka68 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Det er ikke ulovlig å få tilsendt noe til sverige poste restante og hente det på postkontoret i strømstad. Man kan lovlig ta med varer for 3000 når man er ute av landet under 24t, 6000 hvis man er ute i over 24t. Vel og merke kommer vel svensk moms på toppen av det som bestilles fra usa. Det gir vel da ingen mening i å sende til sverige da deres moms er omtrent den samme som vår. Bestilles det innen eu er som regel mva'en betalt, og da tilkommer det ikke ekstra moms. Edit: Det er ikke toll på slike varer. Sett bort ifra hk avgift på båtmotorer, samt biler er vel kanskje tekstiler det eneste jeg kommer på som er toll på.(hvis det enda er det) Har en kompis som bor i Sveirge som den kan sendes til. Men klart det utgjør en del kroner, når delene koster 18 000 kr. Så tollen på disse blir nok litt kroner av tenker jeg.? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Nei, det er ikke toll på disse. Det er norsk mva, men hvis du sender den til kompisen din i sverige får han svensk mva. (som tilsvarer det samme) Deretter må du smugle den inn i norge, og du har ikke spart en eneste krone med untak av en bittelitt laverere svensk kronekurs på momsen. (Og det forutsetter at du ikek blir stoppet i tollen. Da blir det gebyr + norsk mva på toppen av den svenske. ) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Det er stort sett kun klær av visse typer som det er toll på. Ellers aldri på deler og tekniske dupetitter. Betalte toll på noen MC-klær fra England, det kom litt overraskende. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Luka68 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Men da blir det bare Mva av beløpet du må betale da.? Ingen Toll på varene.? Og dette er dere sikre på.? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Ingen toll.. kun mva enten det er til Sverige eller Norge Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Hvis det er deler for 18.000,-, frakt på 2.000,- så blir det mva av 20.000,-. Det tilløper også et fortollingsgebyr, dette pleier å være på størrelseorden hundrelappen eller to. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 (edited) Jepp, med mindre det er motorblokk eller lignende som utløser spesielle avgifter så er motordeler avgiftsfritt, og det betales kun merverdiavgift, slik at på eksos tilkommer kun 25% mva uansett hvilket av de skandinaviske landene du velger. Det var noen dyre eksosrør, hva er dette til (nysgjerrig) ? Edited April 1, 2014 by adeneo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Luka68 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Ingen toll.. kun mva enten det er til Sverige eller Norge Ble litt usikker nå, når det står skrevet dette hos deg. He he Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Luka68 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Jepp, med mindre det er motorblokk eller lignende som utløser spesielle avgifter så er motordeler avgiftsfritt, og det betales kun merverdiavgift, slik at på eksos tilkommer kun 25% mva uansett hvilket av de skandinaviske landene du velger. Det var noen dyre eksosrør, hva er dette til (nysgjerrig) ? Jepp, med mindre det er motorblokk eller lignende som utløser spesielle avgifter så er motordeler avgiftsfritt, og det betales kun merverdiavgift, slik at på eksos tilkommer kun 25% mva uansett hvilket av de skandinaviske landene du velger. Det var noen dyre eksosrør, hva er dette til (nysgjerrig) ? Det er til 2 stk V8 Catepillar 3208. Koster 51 000 hos Catepillar Norge og 18 000 i USA Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Har du sjekket med Mesa Marine, de produserte noen manifolder til disse motorene for mange år siden som var betydelig billigere, og så vidt jeg husker bedre. Har ikke noe kontaktinfo, husker bare navnet, og fant en dårlig nettside på Google etter å ha forsøkt et søk -> http://www.mesamarine.com/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Sverige har 25% moms och 5% tull så 20000x1.25x0.05 om man gör det by the book Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Det er vel det vi har sagt hele veien. Ingenting å spare :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Luka68 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Har du sjekket med Mesa Marine, de produserte noen manifolder til disse motorene for mange år siden som var betydelig billigere, og så vidt jeg husker bedre. Har ikke noe kontaktinfo, husker bare navnet, og fant en dårlig nettside på Google etter å ha forsøkt et søk -> http://www.mesamarine.com/ Da har jeg sendt en forespørsel til de, så får vi se om de svarer i natt. Takk for hjelpen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Det er en som har skaffet seg et levebrød. http://www.posterestantestromstad.no/poste-restante-stromstad-ab-apningstider.html Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Luka68 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Da har jeg sendt en forespørsel til de, så får vi se om de svarer i natt. Takk for hjelpen. Fikk svar ja, samme pris som Norge hos de. $1800 each piece Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Er det moms i usa som trekkes fra en vare som kjøpes derifra? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Det er til 2 stk V8 Catepillar 3208. Koster 51 000 hos Catepillar Norge og 18 000 i USA Fikk svar ja, samme pris som Norge hos de. $1800 each piece $1800 = knappe 10.800 norske penger Det er vel billigere enn norsk leverandør? Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 (edited) Allan E, on 01 Apr 2014 - 14:32, said:Er det moms i usa som trekkes fra en vare som kjøpes derifra? Nei, prisene i USA oppgis uten avgifter. Amerikansk moms ("sales tax") kreves inn av delstatene, og vil komme i tillegg til prisen dersom du bor i en delstat som krever sales tax. Edited April 1, 2014 by Vestkystseiler (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts