ashfirelate Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Hei godtfolk. Satt å såg litt på finn her og kom over en Nimbus 320, med en VP D4 260HK fra 2006. Denne brukte ifølge selger ikke mer en 1liter må milen. "Mitt drivstoff-forbruk i hastighet 15-20 knop, er ca 15-20 l/t.". Har hørt at dette er veldig drivstoffgjerrige skrog, men syntes dette virket for godt til å være sant. Visste dessuten at jeg hadde leste her på BP en gang tidligere om forbruket på nettopp Nimbus 320. Fant ganske kjapt igjen tråden, men denne beskriver forbruket av 320 med Yanmar. Her er motoren oppgitt å bruke 33 liter i timen på 20 knop. Og 22 liter i timen på 13 knop. Er det så stor forskjell i forbruk på disse to levrandørene? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Med fare for å kunne ha misforstått ditt poeng: Hvis ditt forbruk er 15-20 l/timen i 15-20 knop, så har du jo samme "lave" forbruket. ca. 1-liter pr nautisk mil. (hvilket jeg betviler er riktig) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 synes det virka ganske lite men skroget er kansje lettdrevet. Husk at det er en del faktorer som spiller inn på en motor. f.eks vekt/hk motorkarakteristikk som antall sylindre, slaglengde/borring, type turbo , type insprøytningssystem, dreiemoment og utveksling. man kan ha to motorer som har ganske likt antall hk, men totalt ulike motorkarakteristikker. Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Selgeren er på bærtur mht forbruk. Forskjellen mellom yanmar/Volvo er ørliten. Vil tro du kan regne ca 1,8 l/nm på marsjfart. Du får den kanskje ned i 1 l/nm i 5 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Med fare for å kunne ha misforstått ditt poeng: Hvis ditt forbruk er 15-20 l/timen i 15-20 knop, så har du jo samme "lave" forbruket. ca. 1-liter pr nautisk mil. (hvilket jeg betviler er riktig) Dette var sitat fra annonsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Selgeren er på bærtur mht forbruk. Forskjellen mellom yanmar/Volvo er ørliten. Vil tro du kan regne ca 1,8 l/nm på marsjfart. Du får den kanskje ned i 1 l/nm i 5 knop. Ja båten ble i en test med Yanmar 230HK målt til ca 1,65/nm i 20kn, som er marsj i følge testen. Men da må jo enten selger ha regnet veldig feil, eller forskjellen i drivstofforbruk enorme. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 MBM havde i 2012 en test af Volvo kontra Yanmar (og Cummins). Du kan bestille nummeret her: http://www.motorboatsmonthly.co.uk/magazine/50096/february-2012 Testen var på ens Aquador-både. Det vil sige, at alle motorer blev teste på samme bådtype for at eliminere forskelle. Jeg har ikke testen her, men husker, at Volvo havde en (marginalt) bedre brændstoføkonomi, men vi ligge i samme boldgade. Og nej, jeg tror ikke på at du kan sejle en Nimbus 320, der som jeg husker det har fast skrueaksel, med 1 liter/nm. Min Skilsø 33, der har samme størrelse og cirka vægt og som havde en Yanmar LP-STE 290 heste brugte over 3 liter/nm som jeg husker det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 MBM havde i 2012 en test af Volvo kontra Yanmar (og Cummins). Du kan bestille nummeret her: http://www.motorboatsmonthly.co.uk/magazine/50096/february-2012 Testen var på ens Aquador-både. Det vil sige, at alle motorer blev teste på samme bådtype for at eliminere forskelle. Jeg har ikke testen her, men husker, at Volvo havde en (marginalt) bedre brændstoføkonomi, men vi ligge i samme boldgade. Og nej, jeg tror ikke på at du kan sejle en Nimbus 320, der som jeg husker det har fast skrueaksel, med 1 liter/nm. Min Skilsø 33, der har samme størrelse og cirka vægt og som havde en Yanmar LP-STE 290 heste brugte over 3 liter/nm som jeg husker det. Stemmer at disse har fast aksel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Bare det å hevde at båten bruker "15-20 liter pr time i 15-20 knop" forteller at selger egentlig ikke har peiling og bare kaster noen tall ut i luften. 33 liter i timen på 20 knop kan nok godt stemme for en båt av denne typen med 230 hk motor og toppfart på 25 knop. Da bruker den nok opp mot 50 liter pr time på full fart, noe som stemmer godt med de oppgitte tekniske data for motoren fra Yanmar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Da bruker den nok opp mot 50 liter pr time på full fart, noe som stemmer godt med de oppgitte tekniske data for motoren fra Yanmar. Ja dette er tall fra en test av båten med Yanmar 230. Selgeren som mente forbruket sitt var på beskjedne 1l/nm hadde en VP D4 260HK. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) Det hadde vært moro om eieren kunne vise dette fantastiske forbruket i 15-20 knop til en kjøper. Tror han vil slite litt med det ;-) Edited April 2, 2014 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Kan jo hende at han en gang hadde sett "ca 20 l/t" en gang i "ca 15 knop" med litt medstrøm og medvind..... Som regel går det an å ta en realitycheck på tallene ved å se hva båttypen har i maksfart med en gitt motor. Det skal stor effektforskjell til å få vesentlig høyere fart og forbruket er ca 0,2 liter per hk/timer for dieselmotorer i cruise. I veldig lav fart kan det skille litt mellom commonrail motorer og konvensjonelle men det er ikke utslagsgivende for båtens driftsøkonomi. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Adi Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Tror nok eieren har logget antall liter/timer totalt forbruk, og ikke liter/timer i marsjfart forbruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Det skal stor effektforskjell til å få vesentlig høyere fart og forbruket er ca 0,2 liter per hk/timer for dieselmotorer i cruise. I veldig lav fart kan det skille litt mellom commonrail motorer og konvensjonelle men det er ikke utslagsgivende for båtens driftsøkonomi. Dette tallet har jeg egentlig aldri reflektert over med ved et kjapt regnestykke ser jeg at det stemmer særdeles bra med mine egne forhold. Jeg cruiser på 25 knots/115 liter pr. time og har mange ganger kontrollert turtall/effektuttak opp mot VPs kurver og funnet ut at jeg kjører på en belastning på rundt 65 prosent på motorene under disse forholdene. Og setter jeg opp 870hk x 0,65% lastfaktor x 0,2 havner jeg på 113,1 liter. Særdeles treffende må man si. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Tror nok eieren har logget antall liter/timer totalt forbruk, og ikke liter/timer i marsjfart forbruk. "Mitt drivstoff-forbruk i hastighet 15-20 knop, er ca 15-20 l/t." Dette er direkte sitat fra annonseteksten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=207531&r=2010-06-18-10-28-13&t=PDF1P&a=47701228&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=251128&model=D4-260&transClassId=9&segmentId=13〈=nn-NO Her har du forbrukskurven på denne motoren, så kan du se hvilken fart du får på turtallet hvor forbruket er 15-20 l/t (2200-2450rpm) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) Dette oppgitte forbruket er med respekt å melde, ren svada! Edited April 2, 2014 by rogeri (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Har en Yanmar 6by 260 (251hk) i 20 kn er forbruket 41 liter pr time. ca 2 liter pr nm. i 5 knop er det 3,5 liter i timen. ca 0,7 pr nautisk mil. så snittet kan muligens bli 1 liter pr time. hvis man kjøre mye sakte. dette er tall ut fra kompjuteren Quote Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Min gamla Nimbus 3000 som i grunden byggde på samma skrov och drivlina som Nimbus 320 drog med en Volvo Tamd41B motor cirka 1,9 liter per Nm vid 20 kt. Båtens vikt var då dryga drygt 5 ton. Mätvärden i tabell: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Dette oppgitte forbruket er med respekt å melde, ren svada! Kan se så ut ja. Spesielt at ikke selger har mer kunnskap om egen farkost... Har en Yanmar 6by 260 (251hk) i 20 kn er forbruket 41 liter pr time. ca 2 liter pr nm. i 5 knop er det 3,5 liter i timen. ca 0,7 pr nautisk mil. så snittet kan muligens bli 1 liter pr time. hvis man kjøre mye sakte. dette er tall ut fra kompjuteren Det kan det ja, men da kan man ikke skrive "drivstoff-forbruk i hastighet 15-20 knop, er ca 15-20 l/t" i annonseteksten... Her påstås det jo at båten i marsjgange bruker en liter på mila... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 helt sant. det er rein bløff. skikkelig dårlig salgtriks!! Quote Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Kan jo risikere å få båten i retur etter den er solgt, om dette er et salgstriks... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 (edited) Det KAN jo hende at drivstofforbruket er basert på snitt gjennom hele sesongen, men at han av og til pleier å gå med 15-20 knop, når han ikke ligger å går på tomgang i marinaen. Han er i tilfellet ikke den første som oppgir forbruket på denne hodeløse og intetsigende måten! Edited April 3, 2014 by rogeri (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Tror heller ikke forbruket er så forskjellig ved medium til Høy belastning. Men om det ene er en injection og det andre ikke kan det nok være noe forskjell på lavt turtall Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jeg har eid en Nimbus 310 med Yanmar 230 HK. Den er ganske lik Nimbus 320. Forbruket i plan var omkring 1.7-1,9 l / nm. Kan ikke tenke meg at en VP D4 260 har veldig lavere forbruk i planingsfart. På riktig lave hastigheter vil man merke mer forskjell. Min Nimbus Carisma med to D4 260 bruker 2,2 l/ time ved 4 knop /700 rpm og 4,8 L/time ved 6 kn /1000 rpm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.