ashfirelate Startet 2.April.2014 Link til dette innlegget Startet 2.April.2014 Hei godtfolk. Satt å såg litt på finn her og kom over en Nimbus 320, med en VP D4 260HK fra 2006. Denne brukte ifølge selger ikke mer en 1liter må milen. "Mitt drivstoff-forbruk i hastighet 15-20 knop, er ca 15-20 l/t.". Har hørt at dette er veldig drivstoffgjerrige skrog, men syntes dette virket for godt til å være sant. Visste dessuten at jeg hadde leste her på BP en gang tidligere om forbruket på nettopp Nimbus 320. Fant ganske kjapt igjen tråden, men denne beskriver forbruket av 320 med Yanmar. Her er motoren oppgitt å bruke 33 liter i timen på 20 knop. Og 22 liter i timen på 13 knop. Er det så stor forskjell i forbruk på disse to levrandørene? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Med fare for å kunne ha misforstått ditt poeng: Hvis ditt forbruk er 15-20 l/timen i 15-20 knop, så har du jo samme "lave" forbruket. ca. 1-liter pr nautisk mil. (hvilket jeg betviler er riktig) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 synes det virka ganske lite men skroget er kansje lettdrevet. Husk at det er en del faktorer som spiller inn på en motor. f.eks vekt/hk motorkarakteristikk som antall sylindre, slaglengde/borring, type turbo , type insprøytningssystem, dreiemoment og utveksling. man kan ha to motorer som har ganske likt antall hk, men totalt ulike motorkarakteristikker. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Selgeren er på bærtur mht forbruk. Forskjellen mellom yanmar/Volvo er ørliten. Vil tro du kan regne ca 1,8 l/nm på marsjfart. Du får den kanskje ned i 1 l/nm i 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 rogeri skrev On 2.4.2014 at 9.07: Med fare for å kunne ha misforstått ditt poeng: Hvis ditt forbruk er 15-20 l/timen i 15-20 knop, så har du jo samme "lave" forbruket. ca. 1-liter pr nautisk mil. (hvilket jeg betviler er riktig) Dette var sitat fra annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 hanto1 skrev On 2.4.2014 at 9.33: Selgeren er på bærtur mht forbruk. Forskjellen mellom yanmar/Volvo er ørliten. Vil tro du kan regne ca 1,8 l/nm på marsjfart. Du får den kanskje ned i 1 l/nm i 5 knop. Ja båten ble i en test med Yanmar 230HK målt til ca 1,65/nm i 20kn, som er marsj i følge testen. Men da må jo enten selger ha regnet veldig feil, eller forskjellen i drivstofforbruk enorme. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 MBM havde i 2012 en test af Volvo kontra Yanmar (og Cummins). Du kan bestille nummeret her: http://www.motorboatsmonthly.co.uk/magazine/50096/february-2012 Testen var på ens Aquador-både. Det vil sige, at alle motorer blev teste på samme bådtype for at eliminere forskelle. Jeg har ikke testen her, men husker, at Volvo havde en (marginalt) bedre brændstoføkonomi, men vi ligge i samme boldgade. Og nej, jeg tror ikke på at du kan sejle en Nimbus 320, der som jeg husker det har fast skrueaksel, med 1 liter/nm. Min Skilsø 33, der har samme størrelse og cirka vægt og som havde en Yanmar LP-STE 290 heste brugte over 3 liter/nm som jeg husker det. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 MajorAndy skrev On 2.4.2014 at 10.59: MBM havde i 2012 en test af Volvo kontra Yanmar (og Cummins). Du kan bestille nummeret her: http://www.motorboatsmonthly.co.uk/magazine/50096/february-2012 Testen var på ens Aquador-både. Det vil sige, at alle motorer blev teste på samme bådtype for at eliminere forskelle. Jeg har ikke testen her, men husker, at Volvo havde en (marginalt) bedre brændstoføkonomi, men vi ligge i samme boldgade. Og nej, jeg tror ikke på at du kan sejle en Nimbus 320, der som jeg husker det har fast skrueaksel, med 1 liter/nm. Min Skilsø 33, der har samme størrelse og cirka vægt og som havde en Yanmar LP-STE 290 heste brugte over 3 liter/nm som jeg husker det. Stemmer at disse har fast aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Bare det å hevde at båten bruker "15-20 liter pr time i 15-20 knop" forteller at selger egentlig ikke har peiling og bare kaster noen tall ut i luften. 33 liter i timen på 20 knop kan nok godt stemme for en båt av denne typen med 230 hk motor og toppfart på 25 knop. Da bruker den nok opp mot 50 liter pr time på full fart, noe som stemmer godt med de oppgitte tekniske data for motoren fra Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Chiefengineer skrev On 2.4.2014 at 12.31: Da bruker den nok opp mot 50 liter pr time på full fart, noe som stemmer godt med de oppgitte tekniske data for motoren fra Yanmar. Ja dette er tall fra en test av båten med Yanmar 230. Selgeren som mente forbruket sitt var på beskjedne 1l/nm hadde en VP D4 260HK. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 (redigert) Det hadde vært moro om eieren kunne vise dette fantastiske forbruket i 15-20 knop til en kjøper. Tror han vil slite litt med det ;-) Redigert 2.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Kan jo hende at han en gang hadde sett "ca 20 l/t" en gang i "ca 15 knop" med litt medstrøm og medvind..... Som regel går det an å ta en realitycheck på tallene ved å se hva båttypen har i maksfart med en gitt motor. Det skal stor effektforskjell til å få vesentlig høyere fart og forbruket er ca 0,2 liter per hk/timer for dieselmotorer i cruise. I veldig lav fart kan det skille litt mellom commonrail motorer og konvensjonelle men det er ikke utslagsgivende for båtens driftsøkonomi. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Tror nok eieren har logget antall liter/timer totalt forbruk, og ikke liter/timer i marsjfart forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 DieselDahl skrev On 2.4.2014 at 15.19: Det skal stor effektforskjell til å få vesentlig høyere fart og forbruket er ca 0,2 liter per hk/timer for dieselmotorer i cruise. I veldig lav fart kan det skille litt mellom commonrail motorer og konvensjonelle men det er ikke utslagsgivende for båtens driftsøkonomi. Dette tallet har jeg egentlig aldri reflektert over med ved et kjapt regnestykke ser jeg at det stemmer særdeles bra med mine egne forhold. Jeg cruiser på 25 knots/115 liter pr. time og har mange ganger kontrollert turtall/effektuttak opp mot VPs kurver og funnet ut at jeg kjører på en belastning på rundt 65 prosent på motorene under disse forholdene. Og setter jeg opp 870hk x 0,65% lastfaktor x 0,2 havner jeg på 113,1 liter. Særdeles treffende må man si. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Adi skrev On 2.4.2014 at 15.33: Tror nok eieren har logget antall liter/timer totalt forbruk, og ikke liter/timer i marsjfart forbruk. "Mitt drivstoff-forbruk i hastighet 15-20 knop, er ca 15-20 l/t." Dette er direkte sitat fra annonseteksten. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=207531&r=2010-06-18-10-28-13&t=PDF1P&a=47701228&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=251128&model=D4-260&transClassId=9&segmentId=13〈=nn-NO Her har du forbrukskurven på denne motoren, så kan du se hvilken fart du får på turtallet hvor forbruket er 15-20 l/t (2200-2450rpm) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 (redigert) Dette oppgitte forbruket er med respekt å melde, ren svada! Redigert 2.April.2014 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Har en Yanmar 6by 260 (251hk) i 20 kn er forbruket 41 liter pr time. ca 2 liter pr nm. i 5 knop er det 3,5 liter i timen. ca 0,7 pr nautisk mil. så snittet kan muligens bli 1 liter pr time. hvis man kjøre mye sakte. dette er tall ut fra kompjuteren Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
ebonita Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Min gamla Nimbus 3000 som i grunden byggde på samma skrov och drivlina som Nimbus 320 drog med en Volvo Tamd41B motor cirka 1,9 liter per Nm vid 20 kt. Båtens vikt var då dryga drygt 5 ton. Mätvärden i tabell: Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 3.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 rogeri skrev On 2.4.2014 at 17.56: Dette oppgitte forbruket er med respekt å melde, ren svada! Kan se så ut ja. Spesielt at ikke selger har mer kunnskap om egen farkost... Inter 9000 skrev On 2.4.2014 at 18.11: Har en Yanmar 6by 260 (251hk) i 20 kn er forbruket 41 liter pr time. ca 2 liter pr nm. i 5 knop er det 3,5 liter i timen. ca 0,7 pr nautisk mil. så snittet kan muligens bli 1 liter pr time. hvis man kjøre mye sakte. dette er tall ut fra kompjuteren Det kan det ja, men da kan man ikke skrive "drivstoff-forbruk i hastighet 15-20 knop, er ca 15-20 l/t" i annonseteksten... Her påstås det jo at båten i marsjgange bruker en liter på mila... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 helt sant. det er rein bløff. skikkelig dårlig salgtriks!! Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
ashfirelate Svart 3.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Kan jo risikere å få båten i retur etter den er solgt, om dette er et salgstriks... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 (redigert) Det KAN jo hende at drivstofforbruket er basert på snitt gjennom hele sesongen, men at han av og til pleier å gå med 15-20 knop, når han ikke ligger å går på tomgang i marinaen. Han er i tilfellet ikke den første som oppgir forbruket på denne hodeløse og intetsigende måten! Redigert 3.April.2014 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Tror heller ikke forbruket er så forskjellig ved medium til Høy belastning. Men om det ene er en injection og det andre ikke kan det nok være noe forskjell på lavt turtall Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Jeg har eid en Nimbus 310 med Yanmar 230 HK. Den er ganske lik Nimbus 320. Forbruket i plan var omkring 1.7-1,9 l / nm. Kan ikke tenke meg at en VP D4 260 har veldig lavere forbruk i planingsfart. På riktig lave hastigheter vil man merke mer forskjell. Min Nimbus Carisma med to D4 260 bruker 2,2 l/ time ved 4 knop /700 rpm og 4,8 L/time ved 6 kn /1000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.