Jump to content

Hentetur Alo 28 fra Stavanger til Skjeberg


tombok

Recommended Posts

Det er en stund til turstart 28 mai, men forventningen er stor så jeg starter tråden allerede nå med ruteplanlegging. Kommer nok til å redigere førsteposten etterhvert som ruten tar form eller endres.

Jeg har ikke vært på noen sånn tur før og kan helt sikkert trenge noen tips :)

Har allerede fått forslag om å ta en rolig førsteetappe til Tananger, for så å bruke neste dag på å gå til Egersund. -Dette med tanke på og se at alt fungerer som det skal før turen starter for alvor.

Men siden turkameraten kommer på morgenkvisten den 28 får jeg hele dagen 27 mai på å teste båt og motor i lokale farvann, og tenker derfor å la første etappe gå hele veien til Egersund som skulle bli ca 57Nm.

  1. Stavanger - Egersund (57Nm)
  2. Egersund - Lindesnes 48Nm)
Edited by tombok (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var og hentet en motorbåt på Karmøy i forrige uke så jeg har noen ferske opplevelser fra den ruta. Vi hadde knallvær første delen så vi gikk 12 timer første dagen og kom 180nm. Det som kan være lurt er å planlegge både å gå lange strekk for å utnytte godværet rundt de mest værutsatte partiene og også legge opp en rute innom de forskjellige havner underveis. Make a plan and don't stick to it er det noe som heter, altså kan det hende at du finner ut at du vil komme deg rundt Lindesnes før drittværet kommer og heller gå lenger enn planlagt den dagen, da gjelder det å ha stikki ut ruta. Kommer sikkert mange innspill på ruteforslag her men du kan jo lese min hentetråd fra Karmøy til Drøbak.

Link to post
Share on other sites

Fra Egersund ville jeg gått til Farsund. Fin havn ikke for langt inne i forhold til ruten din. Neste dag til Lillesand, så Risør og til slutt Skjeberg. Du vil bruke 8-10 timer på hver av disse etappene for motor eller med fin vind m.h.p. styrke og retning.

Edited by znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med forrige taler. Kirkehamn på Hidra kan eventuelt være et greit alternativ til Egersund, tar jo en stund å tråkle seg inn til Egersund sentrum med seilbåtfart. Lag en oversikt over alternative havner underveis og pakk med noen ekstra dieselfiltre, så vil det nok helst gå godt.

 

Hvis turkameraten din flyr vestover kan du like gjerne seile til Tananger den 27., så ligger båten bare en svipptur unna flyplassen med lokalbuss.

Link to post
Share on other sites

Reisefølget kommer med nattog og møtested er avtalt.

Er nok ikke dumt å planlegge alternative havner så vi har muligheten klar om det skulle komme opp noe nei. Og ekstra dieselfilter er nok heller ikke dumt.

Med tanke på at jeg ikke finnes kjent på noen av de aktuelle stoppestedene unntatt Risør så tror jeg nok jeg skal sette meg ned litt med google maps og se litt på hva slags facilliteter og handlemuligheter som ligger i umiddelbar nærhet av havnene også før jeg bestemmer meg for stoppesteder...

Link to post
Share on other sites

Når båten nå en gang ligger på land, og siden dieseltanken på disse båtene ikke all verdens store, så kan du jo ta den ut og rengjøre den skikkelig. Det må være den beste forsikringen mot motorstans.

Link to post
Share on other sites

Når båten nå en gang ligger på land, og siden dieseltanken på disse båtene ikke all verdens store, så kan du jo ta den ut og rengjøre den skikkelig. Det må være den beste forsikringen mot motorstans.

Det var jo en god ide! Jeg hadde tenkt å tømme den, men hvorfor ikke like gjerne få renset den skikkelig når jeg først er igang...

Link to post
Share on other sites

I min Alo 28 som jeg engang eide lå dieseltanken utrolig "krøkkete" til, bak motoren, under dørken i cockpiten.For å få den ut måtte motoren ut først.. Men det var en tappeplugg i bunn av tanken, så det gikk fint å tømme den..da vil du jo kanskje også få en indikasjon på om det er noe "groms" i den.. (Var for øvrig aldri noe problem i båten min) Hvis du lurer på noen om båttypen er det bare å spørre, jeg seilte den i flere år og på mange forskjellige hav, og den bragte meg trygt hjem etter flere tusen nautiske mils seilas.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Båt-W. Håper på fine turer med Aloen selv, om enn det neppe blir de helt store havseilasene i første omgang.

På min båt ligger dieseltanken helt øverst og bakerst i båten, og gulvet i cockpit skal være til å åpne som også sittebenkene bakerst på begge sider. Så jeg håper adkomsten er ganske grei.

Link to post
Share on other sites

Det er en glimrende båt å bare kose seg i. Mange "eldre" kom bort i havner å beskua båten å sa at: "det er sånn en ordentlig seilbåt skal se ut". Det høres ut som en bra patent å ha dieseltanken lett tilgjengelig. Har faktisk aldri sett en alo med åpningsbar dørk! Sikkert smart det også! Vet du hvilken årsmodell og hvordan motor du har? (Jeg skal faktisk kjøpe meg en Alo 28 igjen, da jeg er lettere forelsket i båten..)

Link to post
Share on other sites

Jeg håper du tar en stopp innom Grimstad, eller i det minste i nærheten, så vi kan treffes. Men som du sier, 28 mai er en stund til. Jeg trodde forøvrig det var i månedsskiftet mai/april du skulle reise, slutten av mai høres bedre ut, da tror jeg jeg er hjemme.

Som DieselDahl sier: "Make a plan and don't stick to it" høres ut som en god plan.

 

Jeg hadde tenkt

Haugesund - Tananger - Egersund - Farsund - KrSand - Grimstad

Det ble

Haugesund - Bokn

Bokn - Egersund - Egersund

Egersund - Egersund

Egersund - Kristiansand

Kristiansand - Grimstad

 

I slutten av mai har du lengre dager, så det er fullt mulig ta å lengre strekk. Siden du, som jeg, må forholde deg til skrogfart, blir du mye mere påvirket av strøm, vind bølger enn det motorbåtfolket med flere hundre hester tilgjengelig er. Den ene dagen kan du klare snittfart på 7 knop, neste dag godt under 4. Det er grunne til at jeg tok utgangspunkt i 5 knop snittfart, og la inn slingringsmonn i tillegg. Når vi fant ut at vi hadde god fart ut forbi Jærens rev (5.4 knop), valgte vi å gå til Egersund, selv om planen den dagen var Tananger.

på samme måẗe visste hadde jeg planlagt gå til fra Egersund til Farsund, men fant ut at jeg kunne ihvertfall gå til Kristiansand. Jeg vurderte en stund å gå helt hjem, da ville jeg vært hjemme rundt kl 2 på natten, men valgte Kristiansand siden jeg merket at jeg begynte å bli sliten etter 14 timer på sjøen, alene, uten spesielt mye mat. Det var mat nede i "kjelleren", men med kuling og bølger inn bakfra valgte jeg å stå til rors.

 

Min Alo har forøvrig også mulighet for å ta løs dørken i cockpiten.

Edited by finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Kjapt svart -må jobbe litt...

Båt-w; motoren er Beta Marine 20hk

 

finnarne; -hvis det sto 28 mai skrev jeg nok feil. Riktig er april... Vi kan nok sikkert gjøre et stopp innom Grimstad og sammenligne litt :)

Link to post
Share on other sites

Hei tombok - du har fått mange god forslag her. Jeg bor i Stavanger og hvis du vil ha en kaffe og diskutere litt før turen er du hjertelig velkommen til å ta kontakt: Jeg har gått denne ruten en del ganger og bruker mange timer på sjøen hvert år på å hjelpe andre.Jeg ville tenkt på dette (litt gjentakelser av gode tips i tidligere kommentarer):

 

1. Sjekk båten sikkelig på forhånd. Tipset om å drenere/rengjøre tank er veldig bra, spesliellt hvis båten har ligget i ro en stund. Når bølgene kommer kan fastgrodd skitt slå seg løs og skape problemer

2. Ha med dieselfiltere og ekstra impeller. Helst reimer også.

3. Fyll ny "frisk" diesel på Vassøy Bunkringstasjon. De leverer alltid bra diesel.

4. Ha med verktøy og filter tang.

5. Ha med navigasjonsutstyr. Lån hvis du ikke har/vil investere. (Jeg har sikkert noe liggende)

6. Sjekk lading og at det er vann på batteri.

7. Peil og sjekk olje, ha med ekstra olje.

8. Planlegg tur og planlegg for det uforutsette.

9. Ta med VHF hvis du har eller lån en.

10. Ikke nøl med å ringe redningsskøyta eller Rogaland/Tjøme Radio på telefon 120 hvis ting begynner å bli ugreit. Det er bedre at de får en forhåndsvarsel og evt. beskjed om at alt er ok enn det motsatte.

11. Ha med nødraketter og flyteutstyr.

12. Sjekke skroggjennomføringene og at slangene har doble slangeklemmer.

13. Vurder å ta med et drivanker.

 

Mange syns sikkert detter er "overkill", men det koster ikke mye og du er da skikkelig forberedt hvis noe hender.

 

God tur! Skulle ønske det var meg. Du vil få en fantastisk opplevelse.

Link to post
Share on other sites

finnarne; -hvis det sto 28 mai skrev jeg nok feil. Riktig er april... Vi kan nok sikkert gjøre et stopp innom Grimstad og sammenligne litt :)

Auda. Jeg reiser tidlig 30. april, og er hjemme igjen sent 5. mai om alt går etter planen.

 

Og er sikkert grisestressa 28. og 29. april.

 

Jeg skal sånn cirka hit:

bilde

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Prikk; -Takk for tips og kaffetilbud. Jeg blir boende i båten på land stort sett hele påskeuka for småjobbe litt, så om du har lyst kan du kanskje komme på kaffe ombord også?

 

-Jeg skal gjøre som du sier Eureka :)

 

Og Finnarne; da blir det kanskje knapt med tid ja. Men det så jo ikke dumt ut det du skulle heller :)

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbud tombok, sender deg telefonnummeret mitt på IM til deg så kan vi snakkes hvis det passer. Gi meg et hint hvor båten ligger i Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en alo 28 og kan bekrefte det om tanken.Den er plassert tett bak motoren,i mitt tilfelle støypt fast på plass.

Der er en bunnplugg til evt.tømming, men det er ikke mulig å komme inn i tanken for en grundig rengjøring.

 

Etter å ha fått dårlig diesel på Shetland,hadde jeg konstant problemer med tett filter.Bestemte meg da for å lage en inspeksjonsluke i toppen av tanken.

Jeg skjærte et hull i dørken på cockpitten som passet til en ca 20x30cm abs luke,deretter skar jeg hull i toppen av tanken med flere hull rundt kanten.Desse ble gjenget for 6mm bolter.Laget så en 4mm r/f plate med tilsvarende hull til bolter, som luke..Laget en pakning som passet. (Ikke bruk hermatite eller permatex),når du skrur i boltene, kan små dråper dryppe fra boltendene og forårsake blokkering.

 

Der var mye rusk i tanken når jeg kom til inni den.Den trengte virkelig en rengjøring. Siden har jeg ikke hatt problemer.

Det var en del arbeid, men det var verdt det.

Link to post
Share on other sites

Er nok viktig med rent drivstoffsystem ja.

Og tydeligvis forskjell på hvordan ting ble gjort i disse båtene. Min tank sitter jo helt bak innenfor akterspeilet, men det gjenstår å se om dette gjør det noe enklere å rengjøre den....

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...