Jump to content

Nære på - uten redningsvest

rogeri

Recommended Posts

Tyskere er vant til innlandsfiske, ikke kystfiske. Og da er bølger et ikketema. Tre tyskere gikk rundt med båt i en fjord her i nærheten for et par år siden. Båten var tolv fot, og alle stod oppreist og fisket. Den tyske eieren av båten reagerte med å saksøke leverandøren av båten da denne hadde oppgitt at båten var "svært stødig og egnet til fritidsfiske".... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gikk heldigvis godt.

Men, her har utleier også en jobb og gjøre med å informere - kanskje kreve - at vesten er der for å brukes, ikke til pynt.

I dag virker det på meg som om det er om og gjøre å få leid ut, uten å tenke sikkerhet/konsekvenser. (ja vet jeg tok alle under en kam nå)

Dette er nok dessverre ikke siste hendelse av denne typen i år.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#

Syns dere er harde mot tyskerne.

For det første så er det vel ikke første gang en båt leid ute til tyskere synker pga overlast, mener å huske at dette skjedde med en Merry fisher (eller noe i den dur) en gang tidligere og at det da omkom folk(?) Om båten i artikkelen er av samme type som har sunket tidligere så setter det utleier i et dårlig lys da dette er båter som ikke er egnet.

Så kan en jo spørre seg om slike båttyper er egnet for utleie til slik bruk om de ikke tåler antallet personer de er registrert for pluss utstyr og fisk uten at de tar inn vann og synker, sinnsykt spør du meg.

I mine øyne direkte uansvarlig å leie ut slike farkoster, særlig om det ikke er gjort uten å sikre at informasjonen om farkostens begrensninger garantert er forstått. Ingen drar ut på havet for å drukne med vilje så alt tyder jo på at tyskerne ikke har skjønt at de har blitt pålurt en leiebåt som ikke duger.

--------

At de i panikken ikke har tatt på seg vester er etter min mening den minst interessante delen av historien. Virker nesten som en prøver å gjøre tyskerne dumme.

En ekte journalist hadde kanskje satt spørsmål ved sjødyktigheten til båtene som leies ut og hvordan dette er formidlet fra utleier til de som tyskerne.

Hvilken båttype er det?

Ser forøvrig at det står sitert:

-Båten kan ta en last på 680 kilo. Her var det fire voksne menn med masse fiskeutstyr som i tillegg hadde dratt altfor mye fisk. De hadde fylt båten med så mye fisk at den tok inn vann. Hadde vi kommet ti minutter senere så hadde båten sunket. Det er nok ingen tvil om at de har overlastet båten, slår Normann fast.

Hvis man laster båten over det som står på CE-skiltet, kan man vel ikke klandre andre enn seg selv?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

man har vel en tendens til å ta alle utenlandske båtleiere under en kam, men har sett masse dårlig sjømannskap med slike utleiebåter rundt om i Trondheimsleia/Hitra! det er stort sett åpne alubåter. dem ligger midt i leia å fisker og alle i båten står.. dem drar også ut når været er dårlig og lokale fiskere ikke er ute med samme størrelse båter.. Har sett båter som har vært veldig nær ved å gå på grund! Merkelig at det ikke stilles mere krav til de som skal føre båtene og har ansvaret ombord!

Heldigvis er ikke alle uforsiktige og helt uten kunnskap! og de aller fleste gangene går det bra! men Ienkelte tifeller kan en liten enkel sak få store konsekvenser! Noe jeg tror at ikke en del utlendinger helt skjønner!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#

Utleier bør informere om hvordan båten skal brukes og lastes, men om tyskerene likevel velger å laste om bord mer enn båten er godkjent for, så... Ja, da er det deres feil. Mener nå jeg.

Jeg nekter å tro at tyskerne med vitende og vilje sank båten selv. Om de var informert/forstod at båten ikke tålte fire personer pluss utstyr og fisk så ville de ikke brukt den.

Ingen legger ut på sjøen for å drukne med vilje.

------

Om utleier skjønte/burde skjønt at båten ville bli brukt feil, eller med vitende og vilje har leid ut en båttype som ikke egner seg så burde utleier bli stramma opp.

------

Det er selvsagt alltid båtførers feil og ansvar når alt kommer til alt men utleier kan ikke stå ved grava til drukna familiefedre og peke på et CE-skilt i båten eller andre tåpeligheter. Utleier må strekke seg langt for at utleien skal være forsvarlig, en begynnelse er vel å ha båter som egner seg.

Jeg mener det er villspor å si at en slik båt ikke egner seg for utleie til fritidsfiskere. Folk (de som bruker båten ) må være kapabel til å tenke selv. :smiley:

I dette eksempelet;

Båten tar 680 kg

Det var fire personer i båte, si at de veier 100 kg.

De hadde godt med utstyr med seg, si 60 kg.

Da har de igjen 220 kg til fisk.

Det er SVÆRT mye fisk for en fritidsfisker spør du meg, og de må da ha lastet mye i tillegg da jeg tipper båten egentlig tåler litt mer en 680...

Bruk vest!

Enhver selvlensende båt blir selvfyllende når den lastes tilstrekkelig. Jeg kan ikke helt se hva utleier kan gjøre med dette utover å fortelle om båtens nyttelast. Noe leietaker sikkert uansett dr***r tynt i, man vet jo alltid selv best...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#

Så da er det bare å fortsette å sette tyskere ut i slike båter og la de drukne for det er deres egen feil?

----

Får håpe menneskeverdet er usedvanlig lavt i akkurat denne tråden og om noen her inne representerer utleienæringa så er det vel en klar beskjed til alle som leser at en bør holde seg langt unna utleiebåter i Norge for her bryr ingen seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...