Jump to content

Nære på - uten redningsvest

rogeri

Recommended Posts

Så da er det bare å fortsette å sette tyskere ut i slike båter og la de drukne for det er deres egen feil?

----

Får håpe menneskeverdet er usedvanlig lavt i akkurat denne tråden og om noen her inne representerer utleienæringa så er det vel en klar beskjed til alle som leser at en bør holde seg langt unna utleiebåter i Norge for her bryr ingen seg.

Det er to måter å se dette på.

1. Det meste er på stell, og lover og regler overholdes av utleier. Man overlater til leietager som aktivt leier båten å ta vare på seg selv med de gitte forutsetninger.

2. Gjøre systemet idiotsikkert slik at selv et brødhue ikke klarer å skade seg. Dette vil typisk innebære at leietager må legge frem kystskipperbevis eller må leie med sertifisert skipper. Påbud om bruk av overlevningsdrakt så lenge båten er fra kai, samt en runde på smergelmaskinen for å ta spissen på fiskekroken kan også vurderes......

Selv er jeg ikke i tvil om at det første alternativet fremmer eventyrlyst og frihet, og jeg ser med gru på at samfundet sakte men sikkert nærmer seg alternativ to. I det vi kommer dit håper jeg at jeg for lengst selv har lagt inn årene..........

Mja,.... må vel bare minne om at durkdrevne norske yrkesfiskere , til og med nordlenninger, tidvis har gjort samme feil med sine speedsjarker.

Høyt tyngdepunkt med påfølgende kjøl i været (det lille som er av kjøl,da).

Var vel et bilde her på forumet for noen dager siden, av en herværende tresjark som sto nesten loddrett i sjøen.

Redigert av rogeri (see edit history)

Så da er det bare å fortsette å sette tyskere ut i slike båter og la de drukne for det er deres egen feil?

Det er da ingen som setter noen som helst ut i båter her! Om du låner, leier eller kjøper båt selv så er du som båtfører ansvarlig for din egen og dine passasjerers sikkerhet! Hvordan klarer du å vri dette om til at "noen andre" må ha ansvaret? De aller aller fleste som leier ut båter er veldig flinke til å opplyse leietaker om lasteevene, værforhold og alt annet av interresse. Likevel vil det alltid være enkelte som velger å gå ut med en fjortenfoter i full storm, lastet med seks mann og alt av utstyr fordi de har betalt for en uke og skal på sjøen hver dag, uansett. Hva mener du leietaker kan gjøre for å unngå dette? Det eneste effektive ville være å kun leie ut båt med fører, men det vil neppe mange betale for...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#

En kan mene mye om mangt men det er ikke til å komme unna at utleier er den som har absolutt best kunnskap om både båt og nærområdet inkludert lokale vind og værforhold. Denne informasjonen er det selvsagt svært viktig å videreformidle.

Tyskere er ikke dumme og når en viss båttype synker gang på gang så burde det fortelle utleiere noe, feks at en slik båttype er dårlig egnet eller at særlige forholdsregler bør tas om slike båter leies ut.

--------------

Hva veier en velvoksen og middelaldrende tysker som er godt kledd? Jeg tipper godt over 100kg i snitt, la oss si 120kg. Hvor mange kg fiskeutstyr har en tilsvarende tysker med seg ombord? Når jeg og kompisene havfisker så snakker vi fort om 10kg pr mann. Og en kasse agn pleier vi å ha med, aner ikke hva den veier kanskje 20kg. Drikkevarer og mat veier fort 10kg, om ikke mer.

Og er man helt vill og tar med et par kasser med is til å ha fisken i så baller det på seg.

680kg sa du? Jeg kan ikke skjønne at det er nok nyttelast i en slik båt om 4 voksne gubber skal havfiske fra den.

----------

Har selv opplevd at en leiebåt fylte seg via selvlenserne (en åpen Øien), vi hadde ikke båten uvanlig full av dill, kun utstyr og fire 100kg+ menn kledd for å ikke fryse samt et par fiskekasser med storsei som vi hadde fått. Det kom helt uventet da vi måtte bakke opp litt. Men vi hadde utenbordsmotor som ikke stoppet når det skjedde så vi bare gasset fremover og fikk tømt båten før den fylte seg helt. At en båt som dette ikke skulle tåle slik last kom helt uventet på oss.

Kan være for lavt fokus på sikkerhet/overlast og mye praktiske instrukser ifbm bruk av båt fra utleier sin side. I såfall bør det holde å flytte fokuset på instruksen.

Ingen folkeslag er kategorisk dumme av natur, være det seg tyskere eller nordlendinger :lol:

Ofte er det også store språkproblemer i bildet også, så det å formidle viktig kunnskap kan fort gå i glemmeboken. Et veldig basic lamiert ark med riktig info kan løse slike ting.

Edit: Dette er naturligvis bare synsing siden jeg ikke kjenner de faktiske omstendigheter.

Redigert av valvolainen (see edit history)

Det hender jo "vi nordmenn" også går ned med mann og mus i fritidsbåt. Vi drikker oss fulle, kjører fort og klarer å treffe et sjømerke, for eksempel en jernstang, i andre tilfeller treffer vi sågar en stor holme eller til og med brygger og andre båter med full lanterneføring, i høy fart. Nå aner jeg riktignok ikke hvor mange flere nordmenn enn tyskere som er i båt i løpet av året, så å regne ut prosentvis antall ulykker fordelt på nasjonalitet har jeg ikke sjans til. Men media har vel en viss tendens til å påpeke ethvert havari med tyske fisketurister. På den måten er det lett for oss lekfolk å få inntrykk av at tyskere eller andre utlendinger er så mye mer ulykkesutsatt enn oss selv. Men det er kanskje en sannhet i at noen av disse utlendingene har liten erfaring med båt, vær og vind, slik at flere havarier kunne vært unngått med litt høyere kompetanse. Jeg tror derimot at det blir vanskelig å få bukt med disse havariene så lenge det ikke stilles formelle krav til båtførerkompetanse. Det er riktignok et krav om båtførerbevis for dem født senere enn 1980, men disse utlendingene er vel betydelig eldre enn dette. Å lage "idiotsikre" båter ment for utleie er vel en umulig oppgave, da vi vet at selv en båt "som ikke kunne synke" faktisk sank...

Det er nok det, valgfrihet og friheten til å tenke selv er viktig.. Det har jo forkjemperne mot vestpåbud her hevdet lenge.. Disse tyskerne er vel et prakteksemplar av arten "arbor cranium" i likhet med de som hevder å evne å tenke selv i Norge

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det var litt av en leder av Hans Due i siste utgave båtmagasinet.

Hans Due ga der Rikke Lind det "glatte lag" etter hennes oppførsel på båtmessen Sjøen for alle, hvor hun tredde en redningsvest over hodet på statssekretær Dilak Ayhan.

Grunnen til Rikke Lind sin oppførsel var at Dilak Ayhan i åpningstalen ga beskjed om at "denne regjeringen ikke ville innføre noe vestpåbud".

Hans Due konkluderer i sin leder med at RS burde jobbe hardt med en holdningskampanje som omhandlet tema oppførsel og ordbruk innad i egne rekker :giggle:

Due og Båtmagasinet har inntatt et standpunkt i denne saken om at et forbud ikke er på sin plass. Dette begrunnes med at majoriteten av båtfolket(80%) vet å bruke vest i påkrevde situasjoner. De mener også at et påbud kan virke mot sin hensikt og at de som ikke bruker vest i påkrevde situasjoner, bedre vil nåes ved holdningskampanjer enn påbud. Dette rett og slett fordi man ikke har nok politi på sjøen til å følge opp slike påbud, samt at de som ikke bruker vest i påkrevd sammenheng også vil gi blaffen i påbudet.

Jeg skylder også å nevne at Båtmagasinet selvsagt er for vestbruk slik at ingen missforstår det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Enhver selvlensende båt blir selvfyllende når den lastes tilstrekkelig.

Nei det blir den ikke. En godt bygget båt tåler mye last før noe skjer. Se linken ovenfor.

Jeg er noe rystet over sikkerhetsnivået på fritidsmotorbåter som selges i Norge.

Et skrekkeksempel var den Fearlineén som var nedpå et skjær med propellene ved Arendal, og deretter gikk rett til bunns.

• 1 måned senere...

Joda vest er ikke dumt og gamlingen hadde flaks som ble reddet :yesnod: Men gamlingen hevder vel å kunne tenke selv slik som de andre som er mot vestpåbud her og ellers i samfunnet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Enda en historie om en som burde bruke vest:

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hrte-svake-rop-om-hjelp-gjennom-arbeidsstyen---reddet-92-aring-fra-drukningsdden/6807794.html

Men historien sier ingen ting om han hadde vest når han kom tilbake til båten

Akkurat i dette tilfellet så hadde vel ikke vesten gjort så mye fra eller til, gubben hadde fortsatt ikke klart å kommet seg opp fra vannet. Men det blir jo bare spekulasjon...

De aller aller fleste som leier ut båter er veldig flinke til å opplyse leietaker om lasteevene, værforhold og alt annet av interresse. Likevel vil det alltid være enkelte som velger å gå ut med en fjortenfoter i full storm, lastet med seks mann og alt av utstyr fordi de har betalt for en uke og skal på sjøen hver dag, uansett.

dette hører man jo om relativt ofte.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om han hadde klart å komme seg på land eller til land for deretter å komme seg på tørt land vet man ikke.. Men hadde han hatt vest så kan det tenkes han hadde forsøkt å svømme eller på annen måte komme seg til land.. Siden han klamret seg til båten, så er det meget mulig at han ikke var svømmedyktig nok til å svømme til et sted han kunne komme seg opp på land, og dermed valgte å bli ved båten..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...