Jump to content

Fortøyning til en 20 tonns stålbåt.


Luka68

Recommended Posts

Hjelp.

Har en båt på 46" som er av stål, å det sies at båten veier nærmere 20 tonn.

Så mitt spørsmål, hva slags fortøyning tau skal jeg bruke.?

Så lurer jeg også på hva slags Fendere jeg skal bruke.?

For disse tingene må stå i stil til båtens stårelse/vekt regner jeg med.?

 

Noen som har ett forslag hvor en skal handle det billigst og bra.

Link to post

40 mm varierer grovt fra ca16 tonn til ca28 tonn i bruddstyrke såvidt eg kan sjå, alt etter fabrikat og pris osv.

Man kan fint fortøye ein Princess 35 med 8mm tau. Eg har nylig kveila opp ein bunt 10mm tau med bruddstyrke på 9,1tonn. Eg hadde to ruller med noko anna 16mm tau i bilen ca i forrige uke, den eine hadde bruddstyrke 5100kg og kosta 10500kr for 70m, den andre hadde bruddstyrke på 3300kg og kosta ca 1/10.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Min 37 fot trawler på ca 11tonn klarte seg fint gjennom høst og vinter.

Lå i bås med utriggere og 14mm tau doblet opp.

Doblingene gikk til neste bås` utrigger på hver side for å fordele belastningen på 3 utriggere hver vei.

 

Båtens størrelse og vekt KAN belaste det faste fortøyningsarrangementet for mye dersom det ikke fjærer, derfor er det essensielt å montere noe som demper bevegelsene. Som f.eks fendre midt på tauene - eller annen fjæring.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Fortøyningen, Luka68, avhenger for en stor del av hvor du fortøyer. Til vanlig henger Hulda trygt i sin bås etter 6 stk 10 mm vanlige tau. Damen veier mellom 15,5- og 17 tonn, alt etter hva som er om bord. Disse skal i år byttes ut. Ikke fordi de er slitt, men de har vært utsatt for sollys noen år. Derfor bruker jeg aldri 'rimelige tau fra bruktmarkedet', vet ikke hvor mye sol de har vært utsatt for. En vinter måtte jeg, grunnet endringer av bryggene, fortøye mer værutsatt. Da var hovedtauene opp til ca. 20 mm flettet tau. Og det var solid med fendring, pølser og kulefendere. Og det var så vidt det holdt.

 

050311_005.jpg

 

Her er det på våren, og jeg har begynt å ta inn en del av fortøyningene. Ikke alle fendrene overlevde:

050311_003.jpg

 

Noe svinn må man regne med. Og en av pullertene på brygga hadde også løsnet, var på vei ut av treverket.

Link to post

Hva med å stikke ned på dypvanskaia å høre med noen om det ligger igjen noen gammle trosser et sted, de sikkelig store kan tvinnes opp så man får tynnere men alikevell sinnsykt sterke mindre "trosser" ut av de. Har sett andre gjøre det hvertfall. (Har ingen personlige erfaringer med dette) Jeg mener trosser på skip blir jo byttet ut ganske ofte, og tipper det koster penger å kaste dem. :yesnod: Arrester meg gjerne noen om dette bare er tullball, men er hvertfall en tanke. :lol:

Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. 

Link to post

Går forresten på et kurs for tiden i regi av SXK. Der refererte det til en test som hadde blitt utført en av disse flate remmene (Anchor-et-eller-annet). Man hadde latt et slikt bånd ligge ute, utsatt for vær og vind et par år. Ved test røyk det på 70 kg. Det er stor forskjell på materialene som benyttes hva de tåler av bl.a. sollys. Har en viss betydning her nede på solkysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...