Jump to content

Fortøyning til en 20 tonns stålbåt.


Luka68

Recommended Posts

Hjelp.

Har en båt på 46" som er av stål, å det sies at båten veier nærmere 20 tonn.

Så mitt spørsmål, hva slags fortøyning tau skal jeg bruke.?

Så lurer jeg også på hva slags Fendere jeg skal bruke.?

For disse tingene må stå i stil til båtens stårelse/vekt regner jeg med.?

 

Noen som har ett forslag hvor en skal handle det billigst og bra.

Link to post
Share on other sites

Kanskje varenr 25070 fra biltema ? Anbefalt opp til 15 tonns båt, og har sammtidig bruddstyrke på 12 tonn.

Er nokon kjent med ein tommelregel på tau? Bør bruddstyrke være feks 2/3 av båtens vekt ?

Fendere er vel store kulefendere best.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er ikke et svar som blir riktig på dette :-)

Vær og vindforhold lokalt?

ligger båten longside eller i bås?

Fast kai eller flytende (tidevann)?

 

 

osv

 

Det beste rådet er å alltid fortøye for storm :-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

40 mm varierer grovt fra ca16 tonn til ca28 tonn i bruddstyrke såvidt eg kan sjå, alt etter fabrikat og pris osv.

Man kan fint fortøye ein Princess 35 med 8mm tau. Eg har nylig kveila opp ein bunt 10mm tau med bruddstyrke på 9,1tonn. Eg hadde to ruller med noko anna 16mm tau i bilen ca i forrige uke, den eine hadde bruddstyrke 5100kg og kosta 10500kr for 70m, den andre hadde bruddstyrke på 3300kg og kosta ca 1/10.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det var mye ekstremvær i vinter og vanlige" fendrer blir for lette om båten ligger til kai. Fikk store skader på min båt i vinter pga. fendrer som pungterte og danset daniel, neste vinter blir det bildekk/lastebildekk festet med stropper.

Link to post
Share on other sites

Ja sikkert mykje fint å få av tynnere tauverk til altfor høg pris men trosser av den virkelig solide typen får man rimelig på bruktmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Min 37 fot trawler på ca 11tonn klarte seg fint gjennom høst og vinter.

Lå i bås med utriggere og 14mm tau doblet opp.

Doblingene gikk til neste bås` utrigger på hver side for å fordele belastningen på 3 utriggere hver vei.

 

Båtens størrelse og vekt KAN belaste det faste fortøyningsarrangementet for mye dersom det ikke fjærer, derfor er det essensielt å montere noe som demper bevegelsene. Som f.eks fendre midt på tauene - eller annen fjæring.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Fortøyningen, Luka68, avhenger for en stor del av hvor du fortøyer. Til vanlig henger Hulda trygt i sin bås etter 6 stk 10 mm vanlige tau. Damen veier mellom 15,5- og 17 tonn, alt etter hva som er om bord. Disse skal i år byttes ut. Ikke fordi de er slitt, men de har vært utsatt for sollys noen år. Derfor bruker jeg aldri 'rimelige tau fra bruktmarkedet', vet ikke hvor mye sol de har vært utsatt for. En vinter måtte jeg, grunnet endringer av bryggene, fortøye mer værutsatt. Da var hovedtauene opp til ca. 20 mm flettet tau. Og det var solid med fendring, pølser og kulefendere. Og det var så vidt det holdt.

 

050311_005.jpg

 

Her er det på våren, og jeg har begynt å ta inn en del av fortøyningene. Ikke alle fendrene overlevde:

050311_003.jpg

 

Noe svinn må man regne med. Og en av pullertene på brygga hadde også løsnet, var på vei ut av treverket.

Link to post
Share on other sites

Hva med å stikke ned på dypvanskaia å høre med noen om det ligger igjen noen gammle trosser et sted, de sikkelig store kan tvinnes opp så man får tynnere men alikevell sinnsykt sterke mindre "trosser" ut av de. Har sett andre gjøre det hvertfall. (Har ingen personlige erfaringer med dette) Jeg mener trosser på skip blir jo byttet ut ganske ofte, og tipper det koster penger å kaste dem. :yesnod: Arrester meg gjerne noen om dette bare er tullball, men er hvertfall en tanke. :lol:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ja men det er forskjell på 'rimelige TROSSER' fra bruktmarkedet på 60 mm som har fått litt sol enn blyanttynt tauverk. Det er klart sistnevnte må byttes ut heile tida. Spare seg til fant heter det

Link to post
Share on other sites

Går forresten på et kurs for tiden i regi av SXK. Der refererte det til en test som hadde blitt utført en av disse flate remmene (Anchor-et-eller-annet). Man hadde latt et slikt bånd ligge ute, utsatt for vær og vind et par år. Ved test røyk det på 70 kg. Det er stor forskjell på materialene som benyttes hva de tåler av bl.a. sollys. Har en viss betydning her nede på solkysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått meg båtplass, men den skal bare ligge rett ut mellom 2 påler med fortauing i front og i disse pålene da.

Men det er jo flere båter som ligger slik som meg, og da er kanskje sånne kule Fendere best.

Her er bilde av båtens skrog.

bilde

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...