Jump to content

Mercruiser D-tronic vannlekkasje bukkehorn/eksos?


powerpuff

Recommended Posts

Satte båten på vannet på mandag, oppdaget da at det dryppet vann i bak-kant av den ene motoren:-(

Kjørte derfor bare til verksted (Stathelle Marina) - for å sjekke hva det kunne være.

Trangt og vanskelig å se lekkasjepunkt (drypper 2-4 dråper pr minutt), men de brukte speil og lommelykt, og ser at det er en liten "forhøyning" på toppen av bukkehornet på den ene motoren, der det ligger litt vann rundt, mistenker da at det er tæring og lekkasje på bukkehornet....

Båt og motorer er 2005 modell, så jeg syntes at det er merkelig at en så kritisk del er tæret allerede, noen som har erfaring med at det er tæring på dette på Mercruiser diesel???

Jeg kjenner til at dette har vært et stort problem på Volvo sin D-serie motorer, men ukjent med at dette har vært problem på Mercruiser?

 

Motorer må ut for å få byttet dette, så da står båtsesongen min i fare, håper derfor at det er en gearkabelgjennomføring eller lignende som lekker, og at jeg kan vente til høsten med å sjekke bukkehornet...

Våget ikke å banke/slå på bukkehornet for å sjekke dette mens båten ligger på vannet, men båten skal løftes opp for sikkerhets skyld.

Håper at ingen har erfaring med at dette skjer på D-Tronic Diesel, isåfall sjekker verksted kun gearkabel gjennomføringer osv til drevene, og jeg tar sjangsen på å sjøsette og bruke båten frem til høsten...eller?????

 

 

Edited by powerpuff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel bedre å banke på hornet med en plasthammer for å sjekke, enn at det blir skikkelig lekkasje under fart ?

Toppen av hornet er jo uansett over vann-nivået. Ja hele hornet som regel.

Det bør jo være mulig å skiifte den uten å ta motor ut, eller er det babord motor ?

Disse hornene (riser, sneglehus) har forøvrig gått en del ned i pris i det siste. Tror de kostet over kr 10.000 hos norsk forhandler i "gamle" dager.

Men skal være betydelig billigere nå. Finnes i USA til ca $600 + frakt og evt. mva.

Tror ikke det er så uvanlig med mye tæring etter 8-9 sesonger.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er vel bedre å banke på hornet med en plasthammer for å sjekke, enn at det blir skikkelig lekkasje under fart ?

Det bør jo være mulig å skiifte den uten å ta motor ut, eller er det babord motor ?

Disse hornene (riser, sneglehus) har forøvrig gått en del ned i pris i det siste. Tror de kostet over kr 10.000 hos norsk forhandler i "gamle" dager.

Men skal være betydelig billigere nå. Finnes i USA til ca $600 + frakt og evt. mva.

Tror ikke det er så uvanlig med mye tæring etter 8-9 sesonger.

Lurer vel bare på om en "hammersjekk" er godt nok, eller om jeg uansett bør bytte.....pris på bukkehornet er ca 3500+moms, men arbeidspenger for motor inn/ut blir jo fort 20.000,-

og ja, det er babord motor(som er lettest å ta ut) - men om det er tæringer her bør jeg vel bytte på styrbord motor også, for å få ut/flytte på den, så må uansett babord motor ut først.....ser for meg at dette kan bli DYRT.....

Link to post
Share on other sites

Ja da har du iallefall fått en veldig god pris på nye horn.

 

På gode gamle installasjoner, iallefall singel, bør det jo være kurant å bytte uten å ta ut motor.

 

bilde

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har selv byttet bukkehornet da stussen til kjølevannet var tæret vekk. Motoren er en mercruiser 4,2D.1999 mod.(500 timer).gikk veldig fint å bytte uten å ta ut motor. kostet i 2013, 8700+mva.(gjorde jobben selv)

Edited by kupling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke hjelpe deg, men føler fortsatt med deg og håper det ordner seg greit.

Fikk ut min idag og så du lå på stathelle på vannet ennå.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Takk for det MaSa :clap: Vel, får håpe Stathelle prioriterer min båt, hadde tenkt oss til Jomfruland i påska, men det er nok desverre usikkert om vi rekker nå....... Jeg er på nattskift offshore nå og frem til skjærtorsdag, så det er lite jeg kan gjøre selv :nonod:

Har heller ikke fått noen svar fra Stathelle marina på mail eller telefon :confused: , så jeg vet ikke engang om de har kikket noe på den?

Ble fortalt at de skulle løfte den opp onsdag morgen, så det tyder ikke godt at du så den på vannet i dag :diving:

 

Teerex , er nok mye bedre tilgjengelighet i maskinrommet ditt enn i mitt ja......

https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40053/hav746_003.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40053/hav746_002.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40053/1396565920.jpg

Edited by powerpuff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...