powerpuff Startet 3.April.2014 Link til dette innlegget Startet 3.April.2014 (redigert) Satte båten på vannet på mandag, oppdaget da at det dryppet vann i bak-kant av den ene motoren:-( Kjørte derfor bare til verksted (Stathelle Marina) - for å sjekke hva det kunne være. Trangt og vanskelig å se lekkasjepunkt (drypper 2-4 dråper pr minutt), men de brukte speil og lommelykt, og ser at det er en liten "forhøyning" på toppen av bukkehornet på den ene motoren, der det ligger litt vann rundt, mistenker da at det er tæring og lekkasje på bukkehornet.... Båt og motorer er 2005 modell, så jeg syntes at det er merkelig at en så kritisk del er tæret allerede, noen som har erfaring med at det er tæring på dette på Mercruiser diesel??? Jeg kjenner til at dette har vært et stort problem på Volvo sin D-serie motorer, men ukjent med at dette har vært problem på Mercruiser? Motorer må ut for å få byttet dette, så da står båtsesongen min i fare, håper derfor at det er en gearkabelgjennomføring eller lignende som lekker, og at jeg kan vente til høsten med å sjekke bukkehornet... Våget ikke å banke/slå på bukkehornet for å sjekke dette mens båten ligger på vannet, men båten skal løftes opp for sikkerhets skyld. Håper at ingen har erfaring med at dette skjer på D-Tronic Diesel, isåfall sjekker verksted kun gearkabel gjennomføringer osv til drevene, og jeg tar sjangsen på å sjøsette og bruke båten frem til høsten...eller????? Redigert 3.April.2014 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 (redigert) Det er vel bedre å banke på hornet med en plasthammer for å sjekke, enn at det blir skikkelig lekkasje under fart ? Toppen av hornet er jo uansett over vann-nivået. Ja hele hornet som regel. Det bør jo være mulig å skiifte den uten å ta motor ut, eller er det babord motor ? Disse hornene (riser, sneglehus) har forøvrig gått en del ned i pris i det siste. Tror de kostet over kr 10.000 hos norsk forhandler i "gamle" dager. Men skal være betydelig billigere nå. Finnes i USA til ca $600 + frakt og evt. mva. Tror ikke det er så uvanlig med mye tæring etter 8-9 sesonger. Redigert 3.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
powerpuff Svart 3.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Det er vel bedre å banke på hornet med en plasthammer for å sjekke, enn at det blir skikkelig lekkasje under fart ? Det bør jo være mulig å skiifte den uten å ta motor ut, eller er det babord motor ? Disse hornene (riser, sneglehus) har forøvrig gått en del ned i pris i det siste. Tror de kostet over kr 10.000 hos norsk forhandler i "gamle" dager. Men skal være betydelig billigere nå. Finnes i USA til ca $600 + frakt og evt. mva. Tror ikke det er så uvanlig med mye tæring etter 8-9 sesonger. Lurer vel bare på om en "hammersjekk" er godt nok, eller om jeg uansett bør bytte.....pris på bukkehornet er ca 3500+moms, men arbeidspenger for motor inn/ut blir jo fort 20.000,- og ja, det er babord motor(som er lettest å ta ut) - men om det er tæringer her bør jeg vel bytte på styrbord motor også, for å få ut/flytte på den, så må uansett babord motor ut først.....ser for meg at dette kan bli DYRT..... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 (redigert) Ja da har du iallefall fått en veldig god pris på nye horn. På gode gamle installasjoner, iallefall singel, bør det jo være kurant å bytte uten å ta ut motor. Redigert 3.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kupling Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 (redigert) Har selv byttet bukkehornet da stussen til kjølevannet var tæret vekk. Motoren er en mercruiser 4,2D.1999 mod.(500 timer).gikk veldig fint å bytte uten å ta ut motor. kostet i 2013, 8700+mva.(gjorde jobben selv) Redigert 3.April.2014 av kupling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Kan ikke hjelpe deg, men føler fortsatt med deg og håper det ordner seg greit.Fikk ut min idag og så du lå på stathelle på vannet ennå. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
powerpuff Svart 3.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 (redigert) Takk for det MaSa Vel, får håpe Stathelle prioriterer min båt, hadde tenkt oss til Jomfruland i påska, men det er nok desverre usikkert om vi rekker nå....... Jeg er på nattskift offshore nå og frem til skjærtorsdag, så det er lite jeg kan gjøre selv Har heller ikke fått noen svar fra Stathelle marina på mail eller telefon , så jeg vet ikke engang om de har kikket noe på den? Ble fortalt at de skulle løfte den opp onsdag morgen, så det tyder ikke godt at du så den på vannet i dag Teerex , er nok mye bedre tilgjengelighet i maskinrommet ditt enn i mitt ja...... https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40053/hav746_003.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40053/hav746_002.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40053/1396565920.jpg Redigert 3.April.2014 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.