Jump to content

Få mørk/svart "look" på treverk, Spørsmål

Vegard k

Recommended Posts

Hei! driver for tiden å pusser opp en gammel svensk klöverö snipa og har noen spørsmål angående trevirket på rekka.

Når jeg overtok båten var rekkene beiset/oljet i en veldig fin mørk farge, men dette må "shines" opp litt å prøver derfor å finne ut hva han har brukt. Er det noen der ute med erfaringer om slikt? :rolleyes: Litt dårlig bilde, men er de mørke delene jeg lurer på hva er for noe :=)

Mvh Vegard Holstad :wink:

bilde

Edited by Vegard k (see edit history)

Det kan være at den gamle lakken bare har blitt ekstra mørk pga at den er gammel. Hadde det vært min båt ville jeg vurdert å bruke Ravilakk. Den gir et veldig fint gyldent skjær i treverket i forhold til vanlig klarlakk som ikke gir så veldig mye farge.

Kan se ut som du har skrudd fast den nye relingslisten med treskruer fra toppen. Her vil det samles vann og råtne.

Stikk på Biltema og kjøp pluggskjærersett og passende pluggbor. Da borer du ut hull til treplugg litt ned i relingen(bruk de eksisterende hullene) og skrur den fast med forsenkede skruer. Finn et trestykke i samme materiale og bor ut plugger. Bruk en benkebormaskin, du klarer ikke det med en hånddrill. Ikke bor helt igjennom trebiten, og brekk løs pluggen nede i hullet med en liten skrutrekker e.l. Så er det bare å smøre pluggene tynt med trelim og plugge hullene igjen, kappe og slipe til det blir slett. Husk å sette pluggene ned med fibrene i samme retning som relingen. Blir penest.

Edited by Honduras (see edit history)

Om du er ute etter en "mørk" og gyllen farge på teak (ny er nedslipt), så er det noen som legger ett tynt lag med Jotuns Mahognirestorer, lar dette trekke inn 30 -60 minutt, før du legger på Olje eller lakk.

har selv gjort dette da jeg laget nye (ekstra) dører i innredninga i båten, de nye ble laget i teak, de gamle var mahogni, og du ser idag ikke forskjell i farge....

For å få det mørkt nok blandet jeg også inn 5% Mahognirestorer i Jotuns Ravilakk, og la på 3-4 strøk. Ble helt supert resultat........

• 2 weeks later...

Takk for svar guttær! Jeg prøvde forøvrig med vanlig mørk trebittbeis og la et lag med lakk over og er veldig fornøyd med resultatet :) Men da veit jeg det til neste gang :yesnod: