Comet 21 Startet 4.April.2014 Del på Facebook Startet 4.April.2014 Hei! Har et spørsmål angående start av en eldre yamaha 40hk rundt 1980 vil jeg tro ! Denne har både snor og el start , jg fikk motoren for litt siden og har nå satt den på stativ for start. Har ikke kontrollboksen /tennigslås . Jeg kan vel fortsatt dra den i gang me snora men hvordan får jeg tenning? Strøm te pluggene ? Takker for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Da er det vel bare og dra i snora da , trenger ikke noen om koblinger den . bare den store kontakta til fjern kontrollen er demontert Sitér dette innlegget Link to post
Comet 21 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Jo forsovit, men er vel en form for dødmann på denne? Som bryter tenninga så lenge jeg ikke har kontrollboks og tenningslås? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Mener du skal kunne starte den så lenge ikke noe er tilkoblet kontakten. Når man skal stoppe motoren skal den hvite ledningen gå til jord. Sitér dette innlegget Link to post
Comet 21 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 Takker for svar, stemmer at det kommer en grå/hvit ledning denne bryter altså når den blir jorda? Har du noen mening om hvordan jeg får kjørt el starten uten og ha kontrollboksen? Kommer en + og en - som kan kobles på batteri , er ikke så god på dette feltet men kan jg på noen måte (kortslutte starteren) så jg får brukt den til og starte? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Du tar den tynne ledningen på start rele rett på batteriledningen som også sitter på start rele . men du må ikke starte motoren uten att batteriet er koblet til Sitér dette innlegget Link to post
Comet 21 Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 du mener på innslaget til starteren? Sitér dette innlegget Link to post
obat Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 motorer med elektrisk start bør ikke startes uten batteri tilkoblet .. kan ødelegge lading Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 nei nei nei tullball og reinspikka løgn. 100% feil!! Det er overhooodet ingen problemer med og starte motor uten batteri. Slutt nå med denne latterlige kampanjen med feilinformasjon! Hvorfor i alle dager sprer dere dette om dere som møkk på våren når dere åpenbart ikkje har filla peiling?! For de som trenger dette med teskei så er de å koble til eller fra batteri under gange som er potensielt skadelig fordi i likestrømsannlegg så vil det da bli noen voldsomme spenningstopper som fort kan knekke dioder elr likeretteren om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
Comet 21 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Oki takker ! Kjekt og vite:) Sitér dette innlegget Link to post
Christoffer79 Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Plutonium.....????? det er så godt når noen kommer med info. Som faktisk har peiling på hva det er snakk om:) Her er det bare og starte med batteri og startmotor uavhengig om batteri er koblet til motor eller ikke. Har du batteri koblet til, så har du lading mens du kjører motor. Og kan starte med pluss på innslaget. Har du ikke batteri tilkoblet så må du kjøre pluss på innslag og på hovedpluss på starter. Pass på å bruke kabler som er tykke nok. Det går dårlig med tynne ledninger. Om det ikke er stoppknapp på motoren, Så er det enkelt og lage en som fungerer. Og er enkel og koble til eller fra. Sitér dette innlegget Link to post
Comet 21 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Nå har jeg følgt rådet til dere og kobla batteri til motor og kobla på bensin, tok ledning fra start inslaget og kjørte den direkte på + fra batteriet og startern gikk som bare det :) men tenner gjør faenskapet ikke , får ikke strøm te pluggene av en eller annen grunn ?? Skrudde ut en plugg mens jg kinna og null gnist på begge coiler( rart om begge er i ustand) derfor lurer jg på om dødmann slår inn her og at den bryter tenning føre coilene en plass? Så lenge jeg ikke har gnist på noen av sylinderene?? Kjempeflott at dere hjelper meg her Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Hmmm,mener jeg kun gjorde det slik når jeg prøvestrartet min gamle Yamaha. Men hvis du ser på skjemaet her: http://www.maxrules.com/fixyamahawiring.html Regner med du har 7 av de øverste her utenom den oransje. Mulig du må sette spenning på en av kablene. Plutonium: Slapp av litt a! Vet dette batteri går greit så lenge man ikke kutter kontakten mens motoren går. Men det står faktisk i flere manualer på nye påhengere at man ikke må kjøre motor uten batteri da dette kan skade det elektriske på motoren. Så det er ikke rart folk tror det. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Etter å ha byttet en 10 talls likerettere opp gjennom åra , og det for att eierne har startet motorene uten batteri ! Likereteren har ingen steder å kjøre strømmen og koker i stykker likeretteren ! Men for al del Hør på Plutonium for han har vist 100 % rett !!!!!!!!!!!!!! Du skulle ha gnist på pluggene dine nå , men det kan jo være feil på cdi eller under sving hjulet ! Sitér dette innlegget Link to post
Comet 21 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Bernt?? Jeg har en yamaha 40 be 676b Er det stift og kondensator på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Er ikke sikker , men det ser du ! er det en firkanta klump på h side vist du står bak motor og ser forover så er det vel cdi . Vist det er stifter så går ledningene fra coilene rett inn under svinghjulet . Od da kan det jo være belegg på stiftene . Men det har vel vært cd tenning fra mitt på 70 tallet . Sitér dette innlegget Link to post
Comet 21 Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Skl sjekke, takker :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 (redigert) Javisst har eg 100% rett. Du koker ikkje sundt noe som helst for der er INGEN STRØM uten batteri tilkoblet- kun spenningspotensiale som ikkje gjør en flue fortred så lenge ingen slutter kretsen. Argumentet ditt henger ikkje på greip. Hva med alle påhengsmotorer uten elstart? om en skal følge ditt råd da så kan en mao. ikkje bruke motoren uten å ødelegge likeretteren ved første oppstart.. Det blir som med kråka på strømwirene mellom stolpene. Ingen fare med det heller fordi der er ingen strøm Redigert 6.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 påhengere uten elstart har gjerne ikke likeretter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
obat Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/oppussing-av-sunrise-nytt-el-anlegg scroll ned ... står noe her om at likeretter kan bli ødelagt .. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 Likeretteren min gikk ad dundas når jeg startet gamlemotoren uten at batteriet var koblet på.Lot motoren gå i 10min for justering, og det var nok til at likerettene gikk.Tilfeldig ???? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bearded Beast Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 Ja det er mykje hokus Pokus ute å går. artikkelen det var linket til sier akkurat det samme som eg. Tilfeldig? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 påhengere uten elstart har gjerne ikke likeretter Jo noen har det.På min gamle Mercury et det strømuttak (plugg).mvh. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lars K Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 Men i det uttaket får du sikkert vekselstrøm? Synes det virker som det går bra med noen motorer og ikke med andre. Min Suzuki 25hk totakt med elstart tålte heller ikke å bli kjørt uten batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 Brukerfeil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.