Jump to content

Atlanterhavskryssing: Puerto Rico - Bermuda - Azorene (Når?)

Eventyret II

Recommended Posts

Har tenkt meg på langtur i 2015/2016. Vi følger ARC 2015 fra Canari øyene til Karibien. Deretter har vi tenkt å seile fra Puerto Rico til Bermuda i starten av Mars, og deretter videre fra Bermuda til Azorene i midten av Mars. Noen mener dette er alt for tidlig på året... Er dette et dårlig tidspunkt å reise østover på? Isåfall hvorfor?

Hei, stabilt og forutsigbart vær er vel det man venter på. Det blir også veldig fort kaldt på vei til Azorene så tidlig vil jeg tro. Jeg seilte fra St.Martin til Azorene i begynnelsen av mai, og det var ikke mange døgn før dieselvarmeren måtte på... Regner med du skal videre oppover derfra også, og det blir ikke varmere den veien...

www.leahnis.net

Takk for inspill! Har fulgt med på værkartet i det siste, og ser ut som om de fleste stormene går noe nord for Bermuda/Azorene. Dersom man seiler i en sydlig bue vil man mest sannsynlig slippe unna med 1-2 små stormer på veien over. Disse vil vare i omkring 24 timer om gangen, heldigvis vil de komme aktenfra. At det blir kaldt er et godt poeng - da blir stormen fort ekstra utrivelige. PLanen er å seile videre til England og være tilbake i Norge i juni. Kanskje vi må vurdere å legge igjen båten i Karibia et par måneder og heller reise østover med ARC Europe i mai..

Jeg tillater meg å undres over at du først bruker et par måneder på å komme deg til Karibien, og så vil du snu igjen med en gang :confused:

Hvis du har såpass dårlig tid ville jeg vurdert å seile en tur inn i Middelhavet eller noe annet isteden. Eventuelt legge igjen båten f.eks. på Trinidad (syd for 12 gr N)

Når vi seilte til Karibien begynte vi seilasen nordover i mai. Vestover i Atlanteren krysset vi ikke før i slutten av Juli.

Edited by Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ja, mage mener jeg har dårlig tid.. Men vi skal jo først og fremst seile, ikke bare ligge på stranda. Og reiseveien er jo hovedopplevelsen for min del.

Alt i alt skal vi seile 11000nm på 300 dager (Oslo - Karibien -Oslo). Har da satt av 2-3 mnd i Karibien, før vi må peke baugen mot Bermuda og hjem. Har tenkt mye på Middelhavet også. Da er man ikke like bunnet til ARC-datoer osv, og det er kortere vei hjem igjen. MEN da går vi glipp av selve Atlanterhavskryssingen, som egentlig er motivasjonen for hele prosjektet...

Kanke få i pose og sekk gitt (med mindre man er pensjonist med hekken full av penger).

Takk for tips ang World Cruising Routes, Barbaria. Regner med å ha den i postkassa om et par dager :)

Edited by Jeppe Fallet (see edit history)