Kyrholmen Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Giret står i fremover. Motor starter likevel, siden den vet ikke at den står i gir. Ingen ulyd eller unormale vibrasjoner når problemet oppsto. Aktuator beveger seg greit, men hadde vært greit å vite hvor langt denne skal vandre frem og tilbake. Ingenting skjer når wire blir trukket frem eller skjøvet tilbake. Er wire på drevsiden lett å komme til, eller må drevet avmonteres? Kan wire ha hoppet av, eller er det noen flinkiser som har andre mistanker ? Ingen feilmeldinger, alt virker normalt fra wire på innsiden av alterspeilet og frem. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Hvis du piller kablet fra aktuatoren og bevæger det frem og tilbage med hjælp af en skruetrækker og der ikke er nogen reaktion, så ville jeg gætte på at det er kablet, der er knækket eller gået af på ydersiden - altså i drevet. Føles det meget let når det går frem og tilbage? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Har ikke demontert kabelen, da nattens mørke ikke ville annet enn å tvinge meg på land. Skal gjøre dette nå. Vet noen om kabelen er lett tilgjengelig på drevet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
annki Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Skru av dekselet på drevet,tre torxs skruer på hver side. Så ser du kabel og gir hendel Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Takk for hjelp så langt, får skuten på land til uken og kommer nok med flere spørsmål da. God helg videre :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hvordan gikk det, fant du feilen Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Da har Skvulpen vært på land, blitt ordnet og kommet på vannet igjen. Takk til Helge Perhsson, havnesjefen i Hordnes Båtforening som stilte opp kjapt og kom til med en splint jeg trengte underveis. Jobben var enkel, som dere sa, tre skruer på hver side. Heldigvis var det bare et stag fra wire til girvelger som var hoppet av. Se bilder under. Takk for god hjelp! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 OBS! vist den ikkje er gått på sjøen igjen hadde eg anskfaffet meg den nye "girhendelen" som ser ut som ein "L" denne har ein tedens å knekke og då får du den ikkje ut av gir. koster ca 400kr. tar nøyaktig 2minutter å bytte den. Dette gjelder til alle dere andre også som har DPH og ikkje den forsterka utgaven. Disse splintene er av messing og tærer i stykker og kan enkelt falle av. bør bytte den splinten som er montert øverst på staget som du har byttet splint på. Mvh Tom Erik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Ingenting som tyder på at ting vil gå i stykker med det første nå, ingen sprekker eller bøyer som ikke skal være der. Bytter ikke noe som ikke er ødelagt jeg, med mindre det utgjør en sikkerhetsrisiko. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Ingenting som tyder på at ting vil gå i stykker med det første nå, ingen sprekker eller bøyer som ikke skal være der. Bytter ikke noe som ikke er ødelagt jeg, med mindre det utgjør en sikkerhetsrisiko. Det er jo selvsagt ein sikkerhetrisiko da eg forteller deg at dette bør du bytte:P Man kan ikkje å se noen sprekker, men plutselig så er den knekt i to og dette skjer typisk når man fin manurere innimellom trange havner hvor det kanskje blir mye giring;) og når den då låser seg i forover eller aktover hva skjer da? jo man prøver å ta spaken fremover/bakover også skjer det ikkje noe, så kommer panikken krypende så gjer man gjerne litt gass for å "håpe" på at den kommer til man til slutt inser at man bare må stoppe motoren å gå bak/frem å ta i mot. Garantert ein av dei her inne det har skjedd med Men selvfølgelig er dette ditt valg;) Mvh Tom Erik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Da er det bare å ringe forsikringsselskapet. Volvo har ikke sendt ut noe bulletin på bytte av denne til verkstedene sine, Girvaieren derimot anbefaler de å bytte til en type med mindre friksjon. Skal følge med det lenkestaget både til høsten og ved hver anledning. Takk for omtanken. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hvis du blar litt i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/107424-oppussing-av-joda-310-monaco-og-motorbytte-i-fra-kad-44-d6-370/ vil du kanskje få en formening om at det særdeles gode og velmenende rådet du fikk kommer fra en som har bedre grunnlag til å uttale seg enn de fleste andre her inne ;-) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Bruker å stoppe utenfor alle havner for å fendre, skulle jeg da ikke få båten utav gir stopper jeg motoren og tenker meg om. Uheldig sak det der! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.