Kyrholmen Startet 5.April.2014 Link til dette innlegget Startet 5.April.2014 Giret står i fremover. Motor starter likevel, siden den vet ikke at den står i gir. Ingen ulyd eller unormale vibrasjoner når problemet oppsto. Aktuator beveger seg greit, men hadde vært greit å vite hvor langt denne skal vandre frem og tilbake. Ingenting skjer når wire blir trukket frem eller skjøvet tilbake. Er wire på drevsiden lett å komme til, eller må drevet avmonteres? Kan wire ha hoppet av, eller er det noen flinkiser som har andre mistanker ? Ingen feilmeldinger, alt virker normalt fra wire på innsiden av alterspeilet og frem. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hvis du piller kablet fra aktuatoren og bevæger det frem og tilbage med hjælp af en skruetrækker og der ikke er nogen reaktion, så ville jeg gætte på at det er kablet, der er knækket eller gået af på ydersiden - altså i drevet. Føles det meget let når det går frem og tilbage? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Har ikke demontert kabelen, da nattens mørke ikke ville annet enn å tvinge meg på land. Skal gjøre dette nå. Vet noen om kabelen er lett tilgjengelig på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
annki Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Skru av dekselet på drevet,tre torxs skruer på hver side. Så ser du kabel og gir hendel Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Takk for hjelp så langt, får skuten på land til uken og kommer nok med flere spørsmål da. God helg videre :-) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hvordan gikk det, fant du feilen Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Kyrholmen Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Da har Skvulpen vært på land, blitt ordnet og kommet på vannet igjen. Takk til Helge Perhsson, havnesjefen i Hordnes Båtforening som stilte opp kjapt og kom til med en splint jeg trengte underveis. Jobben var enkel, som dere sa, tre skruer på hver side. Heldigvis var det bare et stag fra wire til girvelger som var hoppet av. Se bilder under. Takk for god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 OBS! vist den ikkje er gått på sjøen igjen hadde eg anskfaffet meg den nye "girhendelen" som ser ut som ein "L" denne har ein tedens å knekke og då får du den ikkje ut av gir. koster ca 400kr. tar nøyaktig 2minutter å bytte den. Dette gjelder til alle dere andre også som har DPH og ikkje den forsterka utgaven. Disse splintene er av messing og tærer i stykker og kan enkelt falle av. bør bytte den splinten som er montert øverst på staget som du har byttet splint på. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Ingenting som tyder på at ting vil gå i stykker med det første nå, ingen sprekker eller bøyer som ikke skal være der. Bytter ikke noe som ikke er ødelagt jeg, med mindre det utgjør en sikkerhetsrisiko. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Kyrholmen skrev On 7.4.2014 at 20.49: Ingenting som tyder på at ting vil gå i stykker med det første nå, ingen sprekker eller bøyer som ikke skal være der. Bytter ikke noe som ikke er ødelagt jeg, med mindre det utgjør en sikkerhetsrisiko. Det er jo selvsagt ein sikkerhetrisiko da eg forteller deg at dette bør du bytte:P Man kan ikkje å se noen sprekker, men plutselig så er den knekt i to og dette skjer typisk når man fin manurere innimellom trange havner hvor det kanskje blir mye giring;) og når den då låser seg i forover eller aktover hva skjer da? jo man prøver å ta spaken fremover/bakover også skjer det ikkje noe, så kommer panikken krypende så gjer man gjerne litt gass for å "håpe" på at den kommer til man til slutt inser at man bare må stoppe motoren å gå bak/frem å ta i mot. Garantert ein av dei her inne det har skjedd med Men selvfølgelig er dette ditt valg;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Da er det bare å ringe forsikringsselskapet. Volvo har ikke sendt ut noe bulletin på bytte av denne til verkstedene sine, Girvaieren derimot anbefaler de å bytte til en type med mindre friksjon. Skal følge med det lenkestaget både til høsten og ved hver anledning. Takk for omtanken. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hvis du blar litt i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/107424-oppussing-av-joda-310-monaco-og-motorbytte-i-fra-kad-44-d6-370/ vil du kanskje få en formening om at det særdeles gode og velmenende rådet du fikk kommer fra en som har bedre grunnlag til å uttale seg enn de fleste andre her inne ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kyrholmen Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Bruker å stoppe utenfor alle havner for å fendre, skulle jeg da ikke få båten utav gir stopper jeg motoren og tenker meg om. Uheldig sak det der! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.