Poff Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Har en mercury 10 hk viking (2004 mod). Og kjenner at propellen er litt løs på akslingen. Skal det kunne gå Ann og dra den litt frem og tilbake på akslingen. Evnt hvor mye? Ser det sitter en stor kutter innerst som kan dras frem og tilbake sammen med propellen og en litt mindre mutter ytterst som sitter fast. Noen som kan hjelpe meg med dette spørsmålet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 ingen som vet ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Tror det skal være bittelitt slakk. Det er vel en låsesplint der som passer på at mutteren ikke skrur seg av? Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 ser ikke noe låse splint Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Hei Eg trur ikkje mine Mariner/Merkury Viking-motorar har slarken du nemner. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lalima Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Det skal være en låsesplint som går gjennom akslingen og hindrer at mutteren skrur seg ut. Om det er mye slakk så skrur du bare mutteren lengre inn. Husk å sette akslingen inn med vannfast grease en gang i året. Quote Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 ok....da får jeg se etter denne låsesplinten da......kan ikke si jeg har sett at det er det på denne motoren. Den ytterste mutteren er av type låsemutter. Men mest interessert i om det skal være noen form for slakk ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 hmm, mulig jeg husker feil men hvis mutteren er låsemutter så er det kanskje ikke noen splint Syns å huske at noen motorer hadde plastmutter ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Mener å huske i fra min egen Mercury Viking som jeg hadde langt tilbake, at der var ei slik låseskive montert på denne,( slik som man bøyer in to-tre tapper over mutteren for låsing)?. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Denne har vel låsemutter med nylon, og ingen låsesplint, om det kun er propellen som har den vandringen ut og inn ville jeg kanskje prøvd å stramme til litt på mutteren, men hvis akslingen også beveger seg så begynner det å lukte dårlige lager kanskje Quote Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 ok....takk for svaret :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
marius53 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hei! Er ny her på forumet,veldig bra med mye kunnskap Vel til saken: propellen sitter på splines,låst med en mutter med nylonring.Det er ikke propellen det er slark i,det er akslingen som går litt ut og inn,dette er heilt normalt.Pga backlash,headspace til horisontal aksling.(motoraksling) Når denne slarken er borte,er det grunn til bekymring.Demonter propell fra aksling,sjekk slark ut og inn,sjekk at du ikke har fiskesene etc rundt akslingen(dette skader simmerring med påfølgende vann i gearolje) smør aksling med grease,og monter deretter propell. Låsemutter brukes om igjen.Sjekk vel utført. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts