Jump to content

Tar dere med jollemotor hjem etter hver tur?


MaSa

Recommended Posts

Siden jeg har fått jolle for første gang så er jeg litt spent.

 

Har ikke lyst til å ta motoren hjem hver gang vi er ferdig med jhelgeturer osv. Men er jo alt for enkelt og stjele om vi ikke tar den med.

 

En ting er hvis ikke båten skal brukes på 2-4 uker!

 

Men tar dere den med hjem etter endt tur eller står den fast bak på båten?

 

Dette gjelder vel først og fremst de av dere Om har motoren på jolle eller på brakett på badeplattform ol .

 

Jeg har brakett.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke pumpet opp jolla på fire år, ligger i boden sammen med motoren. Men jeg har planer om å kjøpe brakett til motoren og feste den på pushpit. Da blir motoren hengende der hele sommeren. Om det er noen som gidder å stjele den, så har jeg en gammel dunk til som jeg kan henge bakpå der. Men dette var kanskje ikke det seriøse svaret du hadde imøtesett. Barnebarna blir større, og jolla stiger i aktualitet.

Link to post
Share on other sites

Lås den fast. Gjør det vanskelig for tyvene. Jeg hadde ikke tatt den med hjem hver gang. Evt. ligg den oppi båten en plass den ikke syns så godt.

Og kjøp en god lås beregnet for formålet, en vanlig billig hengelås er nesten en vits..

Link to post
Share on other sites

Sitter på braketten på plattformen. Må dog komme sjøveien for å få den av. Kjører inn i båsen. Og uteliggeren er kortere en båten

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Overraskende faktisk at det virker så normalt .

 

Men godt og høre for da skaffer jeg meg en ordentlig wirelås og lar den henge selv.

 

Altså bryggeplassen er vel greit sikret med en vei ned. Der er det bom man må ringe til og bryggeeier bor 2 meter i fra bommen og det er overvåket.

 

Så eneste bekymring er om noen kommer vannveien. Da er det jo ofte fritt frem:/

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det er klart , men man eliminerer jo muligheten til å miste motoren ved og ta den hjem. Men det er jo grusomt tungvint :/

 

Forsikring har man jo, men er ikke bestandig det som blir tatt er verdt og bruke forsikring på.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Tror svaret med at en bruker en god lås gjør at en kan la den henge om det ikke er lenge til en skal på tur igjen er gjengs oppfatning.

Men det er jo av stor betydning hvor båten ligger og hvilket oppsyn det er.

Link to post
Share on other sites

Låsing pleier ikke å hjelpe mye for de som virkelig vil ha ting, det begrenser stort sett impulstyveri.

Låsing + gjøre motoren/båten lite attraktiv for tyver pleier å hjelpe, DVs spraye den med en stygg farge som gjør at de vanskelig får solgt den igjen og at den er lett gjennkjennelig.

Link to post
Share on other sites

I mange år hadde jeg en 6 hester stående oppvippet montert på gamlejolla som hang bak snekka.

Gammel sliten sak uten dødmansknapp.

Den fikk være i fred, bor fortsatt i boden ett sted.

 

I seilbåten jeg har nå hadde jeg etterpå en splitter ny 4 takt 2,5 Hk på brakett på rekka. Låst med kjetting.

Den varte ikke en sesong før den var vekk :headbang:

 

Nå tar jeg den "nye" 2,5 Hk ned under en benk når den ikke er i bruk.

Det hender jeg glemmer det, men denne er gammel, 2 takt, og uten gir, så jeg tror ikke den er så attraktiv å stjele heller..

Men for meg er den gull, veier godt under 10 Kg.

 

Hvor forebyggende du trenger å være tror jeg er en faktor av havnas fasiliteter/tilgjengelighet og motorens attraksjons verdi. Stor/ny/dyr motor bør beskyttes bedre enn gamle små slitere tror jeg, men vær obs på at gamle 2 taktere har fått en ny vår.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vi hadde tidligere en 5HK Yamaha påhenger. Den måtte på og av for bruk, og jeg la den inne i båten når vi forlot skuta.

 

Ifjor kjøpte vi ny RIB med en 9,9 HK Yamaha, og med styrekonsoll og tung motor, så kjøpe jeg en lås av denne typen på Herhold-Andersen i Tønsberg. Den er ikke helt lik den jeg kjøpte, men to sylindriske metallrør med en innebygget låsesylinder - ingen ting å klippe av etc.:

bilde

 

RIBen er låst fast til moderskipet med låsewire og en hengelås av type Abus Granit til litt under en båtlapp. Gått bra så langt etter en sesong....

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...