Jump to content

Nødvendig verktøy til VP

Lady B

Recommended Posts

Skal "innrede" verktøykasse til båten. Kan noen hjelpe meg med en liste over nødvendig verktøy for å ta nødreparasjon på en TAMD40B? Må selvfølgelig ha det som er nødvendig, men ønsker helst ikke å fylle båten med verktøy Er takknemlig for alle svar.

Skal det være noe poeng i verktøyet du snakker om så må du være i stand til å utføre disse nødreparasjonene selv? Da er du vel også den rette til å plukke det rette verktøyet?

Antar du snakker om filterbytte, impellerbytte, lufting, feilsøking på elektrisk anlegg osv.

Jeg er fullt kapabel til å utføre nevnte reparasjoner selv, ja, og jeg er også fullt i stand til å plukke det rette verktøyet. Jeg er også helt sikker på at jeg har alt verktøy som er nødvendig og vel så det. Poenget mitt var om noen hadde oversikt over nøkkelvidder osv. som går direkte på DEN motoren, slik at jeg slipper å fylle oppp båten med unødig verktøy. Skjønte du det nå?

Jeg har ti tommeltotter(kanskje ikke så ille, men nesten), brukte selv servicemanualen når jeg valgte litt verktøy, i min manual stod det litt om tommer og størrelse på skruer/bolter av det mest elementære. Hadde også en runde i motorrom hvor jeg rett og slett drassa med meg masse verktøy i bilen, og gikk over "sjekkpunkter" og lot det verktøyet som passet bli igjen i "båtkassa" og resten hjem.

Har nå en lettvekter av verktøykasse, som forhåpentligvis dekker det mest elementære… men mangler sikkert noe, når det virkelig trengs. Temker alltid vekt på båt, uansett båtens størrelse, hater å være tunglastet :-)

Ment som tips : )

Jeg har ti tommeltotter(kanskje ikke så ille, men nesten), brukte selv servicemanualen når jeg valgte litt verktøy, i min manual stod det litt om tommer og størrelse på skruer/bolter av det mest elementære. Hadde også en runde i motorrom hvor jeg rett og slett drassa med meg masse verktøy i bilen, og gikk over "sjekkpunkter" og lot det verktøyet som passet bli igjen i "båtkassa" og resten hjem.

Har nå en lettvekter av verktøykasse, som forhåpentligvis dekker det mest elementære… men mangler sikkert noe, når det virkelig trengs. Temker alltid vekt på båt, uansett båtens størrelse, hater å være tunglastet :-)

Ment som tips : )

Hadde en båt med Sabb tidligere. I den instruksjonsboken sto en liste over alt som trengtes for å foreta full motoroverhaling. Det var faktisk ikke mer enn at det var massevis av plass i en skoeske. Men du har fattet poenget, håpet at noen hadde en ferdig slik liste, men får vel dukke ned i rommet og finne ut sjæl... En kommentar til dine ti tommeltotter: Hvis du treffer en med hammeren, har du fortsatt ni igjen! Slett ikke værst! :yesnod:

Jeg har en regel, alt verktøy som blir tatt med hjemmefra for å bruke i båten, blir i båten.

Overraskende mye etter noen år gitt, hehe. Men ikke bare for motor, også mye for elektrisk.

Jeg har en regel, alt verktøy som blir tatt med hjemmefra for å bruke i båten, blir i båten.

Overraskende mye etter noen år gitt, hehe. Men ikke bare for motor, også mye for elektrisk.

Ballast ja? Kan fort bli for mye av det.....