Jump to content

Hvor viktig er det med systemrens?

Pequod

Recommended Posts

Ettersom jeg ikke har hatt båten i vinteropplag, men i boblehavn, og vært på sjøen med den jevnlig helt siden jeg kjøpte den i oktober, så har jeg aldri fått gjennomført noen vinteropplagsrutine på motoren.

Nå som våren står for døren er jeg imidlertid klar til å skifte filtre, olje, impeller og sinkanoder på motoren. Jeg har også kjøpt en flaske med systemrens, men snakket nylig med en annen og mer erfaren båteier som fnyste av det og mente at det var mer effektivt å bruke motoren jevnlig enn å kjøre systemrens gjennom den. Han mente at det lett kunne føre til ytterligere problemer.

Nå vet jeg ikke hva slags motor han har erfaring med, men jeg har jo null erfaring og har en saltvannskjølt Yanmar 3GMD. Hva er det jeg bør tenke på når jeg tar en liten vårgjennomgang av den? Anbefales systemrens?

Hilsen noe forvirret landkrabbe... :confused:

Redigert av Pequod (see edit history)

Ikke hør på kammeraten din.. Bruk systemrens e.l. Opphoping av salter & avleiringer skjer i alle sjøvannskjølte motorer ( jo varmere motoren blir, jo større saltutfelling) Tette kjølekanaler har ødelagt utallige motorer.

Det ligger masse info på forumet om bruk av systemrens.

Systemrens er viktig når du erfarer høyere driftstemperatur enn det som er optimalt. Utover dette er det ikke viktig, og ikke noe man trenger å legge inn i forbindelse med vinteropplagsrutine etter mitt syn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har aldri brukt Systemrens, og bruker båten hele året. Noen synes kanskje at jeg burde ha gjort det, men jeg har da heller aldri hatt problemer med tette kjølevannskanaler eller varmevekslere..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Systemrens er en lur ting. Jeg har bare gode erfaringer med dette, bruker det hver høst, kanskje litt overkill, men jeg har da heller aldri hatt problemer med tette kjølevannskanaler eller varmevekslere..

Hva er det du bruker da Båt-W?

Det sto i manualen til min gamle saltvannskjølte VP aq131 at man skulle kjøre en glycolblanding gjennom kjølesystemet når båten skulle ligge en stund uten å være i bruk. Ble motoren kjørt (varm) en gang i uken eller mer så trengte man ikke glycolblanding. Hvis båten din har ligget ute i hele vinter uten å være i bruk så burde du kanskje kjørt gjennom med frostvæske/glycolblanding først. Om man lager en sløyfe på det så kan man fint starte opp båten noen ganger i løp av vinteren uten å måtte fylle på ny kjølevæske, men man må jo da følge med på temperaturen at den ikke blir for varm.

"Index" er blandt de som har ferskvannskjølt motor. Behovet for systemrens der er minimalt, men de som sverger til direktekjøling med sjøvann bør nok gjøre det minst en gang i sesongen. Da vil de forhåpentlig holde kjølingen nogenlunde i sjakk. Problemer med rust og saltavleiringer vil man uansett få før eller siden om man velger direkte sjøvannskjøling.

"den forvirrede landkrabbe" bør vurdere et Martec-sett og vil trolig kunne ha motor uten problemer i lang tid fremover.

Systemrens hvert år er kanskje ikke nødvendig, men hvert 2 år kan være lurt for og holde kanalene rene.

Ferskvannskjølte motorer har også godt av en runde systemrens på sjøvannsiden. Rene kanaler/kjølerør og dertil god varmeoverføring er viktig på alle motorer.

Hyppig bruk er selvfølgelig vel og bra, men de fleste kjører ca 50 timer i året...

"Index" er blandt de som har ferskvannskjølt motor. Behovet for systemrens der er minimalt, men de som sverger til direktekjøling med sjøvann bør nok gjøre det minst en gang i sesongen. Da vil de forhåpentlig holde kjølingen nogenlunde i sjakk. Problemer med rust og saltavleiringer vil man uansett få før eller siden om man velger direkte sjøvannskjøling.

Har hatt sjøvannskjølt også jeg, og brukte ikke Systemrens der heller! Helt klart en grei problemløser om man får kjøleproblemer, men har man ikek slike problemer skal man ikke overdramatisere det... :wink:

Har brukt båten på 19 turer så langt i år, så den er jevnlig brukt...rundt regnet i 123 timer siden oktober... :smiley: Nå aner jeg ikke hvor nøye tidligere eiere av båten har vært med motoren, men den har hatt få eiere og motoren går som ei klokke. Føler likevel litt at jeg bør ta en skikkelig rens på den slik at jeg er sikker. Synes bare at det høres veldig komplisert ut med slanger og styr for å få det til...jeg har jo null kjennskap til motorer...så jeg vurderer å "sette bort" jobben. Jeg har jo alt som skal til av deler og slikt, men føler meg på ganske dypt vann...

Redigert av Pequod (see edit history)

Systemrens hvert år er kanskje ikke nødvendig, men hvert 2 år kan være lurt for og holde kanalene rene.

Ferskvannskjølte motorer har også godt av en runde systemrens på sjøvannsiden. Rene kanaler/kjølerør og dertil god varmeoverføring er viktig på alle motorer.

Hyppig bruk er selvfølgelig vel og bra, men de fleste kjører ca 50 timer i året...

50 timer synes jeg hørtes veldig lite ut? Rakk rundt 90 timer fra 4.10 til 31.12 og har passert rundt 30 timer fra januar og til nå... :giggle:

Følg med på temperaturen når du er på tur, og vurder å ta en runde med Systemrens senere når du har blitt litt mer trygg på dette. Ikke bekymre deg for mye, båtlivet skal ikke være preget av dårlig samvittighet for alt man burde ha gjort. Motoren har sikkert gått minst 20 år uten rensing allerede, så om du gjør dette nå, til neste år eller året etter har neppe noens tor betydning. Så lenge temperaturen er korrekt har du god nok kjøling, verre er det ikke. Systemrens er aldri feil, men også skjelden nødvendig uten indikasjoner på kanaler som begynner å tette seg. Sjøvannskjølte motorer holdt som regel i 30-40 år før Systemrens kom på markedet også...

Motoren går jo som en klokke, starter lett, og ser ikke ut til å gå varm heller. Jeg skriver "ser ut" ettersom eneste mulighet jeg har for å sjekke er om det piper eller lyser på det veldig spartansk utstyrte bryterpanelet...Den har bare gitt lyd fra seg én gang, da jeg glemte å åpne sjøvannskrana da jeg startet motoren, men ellers har alt gått knirkefritt.

Så kanskje jeg skal nøye meg med å bytte filtre og olje, impeller og sette på nye sinkanoder denne første gangen?

Systemrens er faktisk litt viktig å bruke litt regelmessig på direktekjølte motorer, dette for å forebygge mot saltavleiringer.

Hvert andre eller tredje år, litt avhengig av hvor ofte båten blir brukt.

Har en først fått problem med kjøling pga tette kanaler, ja da akselerer saltavleiringen i takt med den økte tempraturen.

Da er ikke systemrens alene redningen heller, da må kjølekanalene stakes opp manuelt.

Veldig bra "Bøljan" du har oppfattet poenget. Har man først fått kjøleproblemer er det demontering og oppstaking som gjelder. Dog er det i mindre alvorlige tilfeller mulig å foreta en langtidsrens ved bruk av sløyfe/loop der rensevæska sirkulerer og daglige varmkjøringer. Som jeg har sagt utallige ganger tidligere så blir det alltid problemer før eller siden med direkte sjøvannskjøling.

Guest Avmønstret#

Som jeg har sagt utallige ganger tidligere så blir det alltid problemer før eller siden med direkte sjøvannskjøling.

Er ikke uenig i det du sier men har ikke sett snurten av systemrens i båten min og der står det en Yanmar 2gm fra 84 som er direktekjølt av saltvann.

Om det var en bil ville den vært veteran i år.

Så jeg tror de fleste motorer klarer seg veldig godt uten. Beviset er vel egentlig at de færreste antagelig aldri bruker noen form for systemrens.

----------------

Engelskmennene bruker forøvrig vanlig eddik (35%) som systemrens. Og det er kanskje like bra?

..så blir det alltid problemer før eller siden med direkte sjøvannskjøling.

Det er derfor alle de store motorprodusentene har solgt, og fortsetter å selge, saltvannskjølte motorer over en lav sko, og mange av disse er 20-30-40 år gamle, og går like fint enda uten å ha sett en dråpe systemrens.

Så lenge temperaturen ikke blir for høy og båten er i regelmessig bruk, så renser vel sirkulerende saltvann opp kanalene minst like godt som noe lurium på boks.

Det er nok ikke noe galt i å bruke systemrens dersom man ønsker det, men jeg kan ikke huske å ha sett en eneste motorprodusent som anbefaler noe slikt, og er enig med Pinkvin, 97% av verdens saltvannskjølte motorer blir sikkert aldri renset med noe slikt, og de aller fleste fungerer helt glimrende.

Redigert av adeneo (see edit history)

I mine oljekjølere blir det saltavleiringer. Jeg tenker å kjøre systemrens omkring hvert 5 år. Jeg ville vurdert å mage ferskvannsflush slik at det sto ferskvann i sysgemet når den sto stille. Har vurdert dette på mine. Mange nye saltvannskjølte leveres jo med det nye.

For å begynne med en ting først; jeg er enig i at saltvannskjølte motorer er holdbare. En saltvannskjølt motor er som oftest "enklere" enn en motor med ferskvannskjøling, og saltvannskjøling er i så måte en driftssikker kjølemåte. At de går i 40 år uten noe form for vedlikehold av saltvannskjølingssystemet kan også hende. Men min erfaring med å overhale eldre saltvannskjølte motorer er i all hovedsak at kjølevannskanalene er til dels mye tilstoppet av blant annet rust. Dette kan medføre at enkelte partier i motoren ikke får tilstrekkelig kjøling, uten at det nødvendigvis vises på temperaturmåleren. Bruker man systemrens, som jo er ganske enkelt, kan man kanskje forebygge tilstopping av kjølevannskanaler. Det er mange motorer som er saltvannskjølte som ikke er hverken 30 eller 40 år som går varme og får et havari pga. tette saltvannskanaler. At saltvann løser opp rust og andre avleiringer like godt som for eksempel systemrens kan jeg ikke helt se for meg. Når det gjelder at motorprodusenter selger saltvannskjølte motorer over en lav sko kan det vel kanskje utelukkende skyldes at det er både rimeligere, enklere og plassbesparende å velge direkte saltvannskjøling fremfor et system med varmeveksler og ferskvannskjøling av motor.

Hvordan du kjører systemrens blir på samme måte som om du skulle ha kjørt gjennom systemet med ferskvann/frostvæske: la motoren (Impelleren/sjøvannssiden av kjølesystemet) suge inn blandingen av systemrens og vann, la det virke over natta, og kjør igjennom med vanlig vann.

Her er det mange som sikkert selgerne av slike produkter gnir seg i hendene over. Provoserende men sant !

Faktum er at systemrens er et overpriset produkt med en viss virkning. En hvilketsomhelst syre som salt,sitron eller fosforsyre gjør samme jobben. Bare ta en titt på hms databladet.

Systemrens hjelper bare til en viss grad, er motoren skikkelig tilstoppet er det mekanisk fjerning som hjelper.

Det som helt sikkert hjelper er jevnlig bruk og vedlikehold. Bare dropp systemrens årlig, tull og tøys

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...