Jump to content

Mercury 90HK 2-t 1999, turteller virker ikke. Likeretterproblem?

Smiley

Recommended Posts

Turtelleren har kuttet ut på min Mercury 90 1999. Jeg trodde opprinnelig at det var den nye turtelleren jeg hadde kjøpt som ikke virket. Jeg forsøkte derfor å koble til en annene (som jeg vet virker), men fortsatt overhode ingen bevegelse i nåla.

Jeg har målt signalene på kabler: Sort =minus, Lilla = 14V ved gange på motor, Gul = 14V ved tente lanterner, Grå = 5,7V ved gange på motor. Spenningen på 5,7V er konstant, og varierer ikke ved turtallssvingninger (det skulle den vel gjøre?)

Kan jeg ut i fra dette konkludere med at likeretteren har tatt kvelden og må byttes? ser at det ikke akkurat er noen voldsom investering på EBay, men ville jo være greit å være nokså sikker på at det er denne som er problemet.... http://www.ebay.com/itm/REGULATOR-RECTIFIER-MERCURY-FORCE-90-90HP-ELPT-EXLPT-2-Stroke-1997-1998-1999-/291008801912?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item43c179ec78

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Hei!

Ved å måle med et ohm-meter mellom de fire tilkoblingspunktene på likeretteren, og være bevisst på hvor du kobler pluss- og minusterminalene fra instrumentet, kan du ganske enkelt sjekke om diodene i likeretterbroen leder og sperrer slik de skal, dvs om likeretterbroen er OK.

Her er et prinsippskjema for likeretter-/ladekretsen til en 2-takts utenbordsmotor (uten spenningsregulator):

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...