Janoho Startet 7.April.2014 Del på Facebook Startet 7.April.2014 Hei, har lakkert rattet med epifanes, syns fargen ble utrolig mørk i forhold til utgangspunktet. Skal vel ikke være noe beis i denne lakken. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Mørkere enn utgangspunktet..hva var utgangspunktet.... rent treverk? Har lakkert en del kvadratmeter ren teak med Epifanes teaklakk, og opplever ikke at den har noe mer farge enn andre klare lakker. Har man bart nypusset treverk, blir det selvsagt en del mørkere når det får lakk på seg. Samme hvis du hadde fuktet det med noe annet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Janoho Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 utgangspunktet var rent treverk, den ble mye mørkere enn 3 stjerners lakken jeg har brukt før. Stor forskjell.Så det har altså ikke noe med det å gjøre. Det er heller ikke fuktet med noe annet en vasket med rødsprit for å få vekk støv. Jon Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 (redigert) Nå ser det ikke ut for meg ut som om dette rattet har hatt noen jevn farge/overflate før du startet med lakking. Epifanes lakken har ørlite pigment så om deler av treverket har vært mere porøst(ikke slipt helt ned til ferskt friskt treverk) en andre deler vil det trekke mere lakk og du får fargeforskjeller. Å slipe et slikt ratt helt ned til friskt treverk og en homogen overflate over alt er ikke lett. 3 stjerners gulvlakk er lysere enn Epifanes. Redigert 7.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Janoho Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 Hei, Høres trolig ut ja. Treverket har vært lyst i fargen men litt ujevn farge som du sier. Det er også korrekt at det var litt "reisning" på treverket enkelte steder. All lakk ble fjernet men kanskje ikke slipt langt nok ned. Tror jeg dropper epifanes på resten av innredningen og går for 3 stjerners som jeg har vært noenlunde fornøyd med. Epifanes ble litt for blank syns jeg også. Vil ha en satin lignende overflate Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Epifanes finnes i mange forskjellige varianter for øvrig: http://sola-shipping.no/produkter/oljer_og_lakker/epifanes/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Honduras Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 (redigert) Enig med de over som påpeker at du nok har hatt områder hvor gammel lakk sitter igjen i overflaten. Grunnen til at det er lysere her er nok at dette treverket er solbleket, og når du lakkerer har ikke disse fibrene sugd lakk. For å få den silkematte overflaten du er ute etter ville jeg lagt på alle strøkene med Epifanes klar/blank, og deretter tatt sistestrøket med Epifanes Matt Teaklakk. Da blir det pent. Personlig vil jeg tro at 3-stjerne gulvlakk ikke inneholder så mye UV-filter som Epifanes, og at du i løpet av noen år kanskje får mer krakilering e.l. Den er kanskje også hardere og ikke like fleksibel som en spesialisert båtlakk beregnet for utvendig bruk er. Redigert 7.April.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Janoho Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 Honduras,det er ikke snakk om det. Jeg har ikke hatt noe lakk igjen, 100% sikker på at gammel lakk er fjernet. Jeg gjorde dette kjemisk + sliping for å få fjernet alt. Det er usikkert hva som gjør fargeforskjellene, muligens er det 2 typer treverk her, teak og eik. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Knagge-ratt er aldri skåret ut av ett trestykke, treverket har derfor forskjellig kvalitet og når årene går og "fukten består", kommer dette mere til syne. Om man ikke pusser seg i hjel vil et ratt som bærer tydelig preg av alderen være vanskelig å få "homogent". Ikke alle slike var helt 100% når de var nye heller, men da synes det ikke så godt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Janoho Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 Slik er det nok ja, får slå meg til ro med dette :-) Neste blir rens av dieseltanken før sjøsetting på fredag ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.