Proxor Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 (edited) Båten min har slike sikkringer, er denne typen sikkring noe som selges forsatt? Edited April 7, 2014 by Proxor (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
akva Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Ja, jeg kjøpte slike på marinaen, tror du også får de på bensinstasjonen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kromfelgen Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Biltema har ihvertfall: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Koretoysikringer-10-stk-35460/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kromfelgen Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Og BilXtra: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilelektrisk/sikringer/sikringsassortement/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Ikke helt det du spurte om, men - dette er sikringer som ikke egner seg særlig godt i båt. Som det også fremgår av bildet ditt, danner det seg fort irr på disse, med dårlig kontakt som resultat. Jeg ville byttet ut disse sikringssatsene med opplegg for flatstiftsikringer, f.eks disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-356001/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Greit nok. Men i et tørt skap holder de seg helt OK i mange år. Min båt har hatt slike siden 1978, og det fungerer helt utmerket. Hvorfor skifte bare for å skifte? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Proxor Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 takk for hjelpa Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 kan kjøpe mange sikkringer for summen av en ombygging av sikringspanelet, disse kommer helt sikkert til å finnes i sorttimentet i mange år fremmover! Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Typisk bilsikring fra tidligere tider. Den gang var det vanlig å rotere litt på disse dann og vann slik at der ble god kontakt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Jeg har hatt slike sikringer i gammel bil tidligere, av og til måtte jeg snurre litt på de i sikringsholderen for bedre kontakt, men det tar jo bare noen sekunder.. Jeg hadde ikke byttet til nyere sikringsboks hvis alt var ok ellers. Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Kjøretøysikringer heter disse ;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Heter det ikke porselenssikring da... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 kan kjøpe mange sikkringer for summen av en ombygging av sikringspanelet, disse kommer helt sikkert til å finnes i sorttimentet i mange år fremmover! Ja, Morten - det er ei side å sjå det frå. Eg trur eg vil foretrekka å sjå dette frå ein annen vinkel: Bildet av denne sikringen viser tydelig kva som er det store problemet med denne sikringstypen, nemlig korrosjon. Dette gjer at sikringen er upålitelig, den "slår av" ting uten annen grunn enn at sikringen er irret. Og so kan ein tenka seg situasjonen: Båten ligg djupt i vatnet, men lensepumpa starter ikkje fordi sikringen er irret og ikkje fungerer Du kan kjøpa mange gode sikringspanel for prisen av å heva og renovera båten. Magne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Og so kan ein tenka seg situasjonen: Båten ligg djupt i vatnet, men lensepumpa starter ikkje fordi sikringen er irret og ikkje fungerer Du kan kjøpa mange gode sikringspanel for prisen av å heva og renovera båten. Magne Joda greit å vite at ting er iorden og virker, men gjevnlig tilsyn er vel så viktig for å holde båten flytende. Jeg har ikke automatisk lensepumpe av den grunn at jeg da går oftere og ser til båten. Ellers blir det fort som med selvlensende båter som er den typen som også er kalt selvsynkende båter pga løv og skitt som tetter selvlensingen og dårlig eller ingen tilsyn. Fra avsporingen og over til sikringen igjen.. Hvor lenge har denne sikringen stått i før den ble slik? Hvis sikringen er gammel og ikke det er et gjentagende problem så bytt alle sikringene med nye av samme type og problemet er løst. Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Synes disse er håpløse i båt. Lett å få irr. Ofte mister man strøm, men den kommer tilbake hvis men snurrer litt på sikringene. Men om du absolutt vil beholde de så har jeg en god del slike liggende. Send IM med adresse så sender jeg de jeg har i en konvolutt - helt uten kostnad. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts