midnat Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Godtfolk! Har en TAMD41 i båten. Den ryker hvitt, jeg vil beskrive det som damp under belastning når den marsjer. Temperaturen er helt normal (80 grader). Den ryker ganske hvitt ved oppstart også, men da er det tydeligere røyk og ikke damp. Når den er varm er røyken mer blå og det lukter mye eksos (uforbrent diesel...?) Noen tips til hvor en kan begynne å lete? Og sett at det er toppakningen som er gåen, hva vil det anslagsvis koste hos et merkeverksted? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Evt for lite kjølevann bør sjekkes først. Impeller feks. Sjekk at kjølekanaler er åpne. Typisk gammel zink som tetter rør mellom gear og maskin feks. Kan være den suger falsk luft i sjøvannsfilter. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Dersom motor går normalt ellers, men "damper" litt på fullt, kan det bare være eksos som er litt varm i forhold til mengden saltvann som pumpes inn i eks.røret. Sjekk at sjøvannsinntak, sil og impeller har fullt gjennomløp. At en årgangs-Volvo ryker litt ved oppstart er ikke unormalt. for å si det sånn........ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hvis røyken er mer blå kan det jo tyde på at den brenner motorolje. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
midnat Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Impeller er skiftet. Har helt normal temperatur på kjølinga. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
midnat Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Og eksosbend er renset, og systemrens er kjørt gjennom. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Luftfilteret er skiftet? Men det gir mer svart røyk. Hvit er manko på kjøling. Blå er gjerne motoroljen Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Dette er kanskje normalt for årstiden at det damper litt av eksosen. men har du sjekket hvor mye vann som kommer ut av eksosen. Quote 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
midnat Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Dette er kanskje normalt for årstiden at det damper litt av eksosen. men har du sjekket hvor mye vann som kommer ut av eksosen. Jeg har litt lite forutsetninger for å vite om det er normalt med vann, men det spruter godt ut av eksosen, også på tomgang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Princess 36 Riviera Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 (edited) Slapp helt av. Normalt med hvit damp under marsfart :) Edited April 7, 2014 by Princess 36 Riviera (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Vet du hvordan vanninnaket er? Ikke uvanlig med rue og annen groe i gitteråpningen under båten. Det første jeg ville ha gjort er å rense sjøvannsfilteret, men seg har du kanskje gjort. Quote Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
midnat Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Slapp helt av. Normalt med hvit damp under marsfart :) Er det virkelig det?? Ingen grunn til bekymring med andre ord? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
midnat Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Vet du hvordan vanninnaket er? Ikke uvanlig med rue og annen groe i gitteråpningen under båten. Det første jeg ville ha gjort er å rense sjøvannsfilteret, men seg har du kanskje gjort. Satte ut båten i dag og kunne ikke se noe noe grue på utsiden av gitteråpningen. Innsiden av den sjekka jeg ikke... Er det mulig å åpne dette gitteret fra maskinromssiden, eller må båten da opp igjen og gitteret demonteres fra skrogsiden? Det er ikke noe sjøvannsfilter på denne. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Princess 36 Riviera Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Helt normalt. Har hatt mange volvoer oppover og alle har hatt hvit røyk ved mars. Om kjølevannsnivået på motoren holder seg og det ikke er vann i oljen, så er alt i orden! Bare å nyte turen:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Kald luft gir mer tydelig lys eksos. Disse spørsmålene kommer opp regelmessig på dette forumet hver vår og høst. Vent til det blir varmere i været, om problemet vedvarer da kan du begynne å spekulere. Mest sansynlig slipper du det. Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Tviler du trenger å tenke på sjøvannsiden da du har syret alt og tempraturen din er heilt normal Sjekk om nivået i ekspensjonstanken synker under kjøring. vist den gjer det forsvinner det mest sansynlig litt kjølevæske i lag med eksosen, dette gjer hvit røyk. Dette kan skyldes sprekk i eksosmanifoild. Har forresten sett at intercoolern kan tære i stykker og du får saltvann med inn i forbrenningen på innsugstakten og på denne måten hvit røyk. Dette kan føre til haveri. Bør kontrolleres snarest, veldig enkelt å ta av intercooleren. Ta gjerne ein film fra det så er det lettere å fortelle om det er "normalt" eller for mye røyk/damp. Litt blå røyk er ikkje unormalt, kontroller bare oljenivået på motoren i ny og ne gjennom sesongen, må du ikkje etterfylle i løpet av 1 sesong trenger du ikkje å tenke på det. Litt hvit damp fra eksosen er ikkje unormalt på Tamd41. Mest sansynlig har du aldri studert det før og nå plutselig fått øye på det og begynner å bekymre deg? Kunne også hvert greit med ein litt mer betengelse på motoren. Tamd41A ? Tamd41B, Tamd41 P-A ? Timetall på motoren, Når blei dysene kontrollert og shimmet opp på nytt. Er ikkje alltid like enkelt å bli klok på røyken. Mvh Tom Erik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Kald luft gir mer tydelig lys eksos. Disse spørsmålene kommer opp regelmessig på dette forumet hver vår og høst. Vent til det blir varmere i været, om problemet vedvarer da kan du begynne å spekulere. Mest sansynlig slipper du det. Dette er heilt riktig, og mest sansynlig er det dette som er ditt tilfelle. Dette ser du også på biler og er ikkje unormalt ved kalde kvelder/dager Mvh Tom Erik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Både jeg og en kompis har hatt 41 motorer i tidligere båter.. helt normalt med "hvit røyk" (damp) på kaldere dager :) - bare å kose seg! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.