Jump to content

TAMD 41 - hvit røyk/damp under belastning


midnat

Recommended Posts

Godtfolk!

 

Har en TAMD41 i båten. Den ryker hvitt, jeg vil beskrive det som damp under belastning når den marsjer. Temperaturen er helt normal (80 grader). Den ryker ganske hvitt ved oppstart også, men da er det tydeligere røyk og ikke damp. Når den er varm er røyken mer blå og det lukter mye eksos (uforbrent diesel...?) Noen tips til hvor en kan begynne å lete? Og sett at det er toppakningen som er gåen, hva vil det anslagsvis koste hos et merkeverksted?

 

 

Link to post
Share on other sites

Evt for lite kjølevann bør sjekkes først. Impeller feks. Sjekk at kjølekanaler er åpne. Typisk gammel zink som tetter rør mellom gear og maskin feks. Kan være den suger falsk luft i sjøvannsfilter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dersom motor går normalt ellers, men "damper" litt på fullt, kan det bare være eksos som er litt varm i forhold til mengden saltvann som pumpes inn i eks.røret. Sjekk at sjøvannsinntak, sil og impeller har fullt gjennomløp.

At en årgangs-Volvo ryker litt ved oppstart er ikke unormalt. for å si det sånn........ :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje normalt for årstiden at det damper litt av eksosen. men har du sjekket hvor mye vann som kommer ut av eksosen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje normalt for årstiden at det damper litt av eksosen. men har du sjekket hvor mye vann som kommer ut av eksosen.

Jeg har litt lite forutsetninger for å vite om det er normalt med vann, men det spruter godt ut av eksosen, også på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Vet du hvordan vanninnaket er?

Ikke uvanlig med rue og annen groe i gitteråpningen under båten.

Det første jeg ville ha gjort er å rense sjøvannsfilteret, men seg har du kanskje gjort.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Vet du hvordan vanninnaket er?

Ikke uvanlig med rue og annen groe i gitteråpningen under båten.

Det første jeg ville ha gjort er å rense sjøvannsfilteret, men seg har du kanskje gjort.

 

Satte ut båten i dag og kunne ikke se noe noe grue på utsiden av gitteråpningen. Innsiden av den sjekka jeg ikke... Er det mulig å åpne dette gitteret fra maskinromssiden, eller må båten da opp igjen og gitteret demonteres fra skrogsiden? Det er ikke noe sjøvannsfilter på denne.

Link to post
Share on other sites

Helt normalt. Har hatt mange volvoer oppover og alle har hatt hvit røyk ved mars. Om kjølevannsnivået på motoren holder seg og det ikke er vann i oljen, så er alt i orden! Bare å nyte turen:)

Link to post
Share on other sites

Kald luft gir mer tydelig lys eksos. Disse spørsmålene kommer opp regelmessig på dette forumet hver vår og høst. Vent til det blir varmere i været, om problemet vedvarer da kan du begynne å spekulere. Mest sansynlig slipper du det.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tviler du trenger å tenke på sjøvannsiden da du har syret alt og tempraturen din er heilt normal

 

Sjekk om nivået i ekspensjonstanken synker under kjøring. vist den gjer det forsvinner det mest sansynlig litt kjølevæske i lag med eksosen, dette gjer hvit røyk. Dette kan skyldes sprekk i eksosmanifoild.

 

Har forresten sett at intercoolern kan tære i stykker og du får saltvann med inn i forbrenningen på innsugstakten og på denne måten hvit røyk. Dette kan føre til haveri. Bør kontrolleres snarest, veldig enkelt å ta av intercooleren.

 

Ta gjerne ein film fra det så er det lettere å fortelle om det er "normalt" eller for mye røyk/damp.

 

Litt blå røyk er ikkje unormalt, kontroller bare oljenivået på motoren i ny og ne gjennom sesongen, må du ikkje etterfylle i løpet av 1 sesong trenger du ikkje å tenke på det.

 

Litt hvit damp fra eksosen er ikkje unormalt på Tamd41. Mest sansynlig har du aldri studert det før og nå plutselig fått øye på det og begynner å bekymre deg?

 

Kunne også hvert greit med ein litt mer betengelse på motoren. Tamd41A ? Tamd41B, Tamd41 P-A ? Timetall på motoren, Når blei dysene kontrollert og shimmet opp på nytt.

 

Er ikkje alltid like enkelt å bli klok på røyken.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Kald luft gir mer tydelig lys eksos. Disse spørsmålene kommer opp regelmessig på dette forumet hver vår og høst. Vent til det blir varmere i været, om problemet vedvarer da kan du begynne å spekulere. Mest sansynlig slipper du det.

 

Dette er heilt riktig, og mest sansynlig er det dette som er ditt tilfelle. Dette ser du også på biler og er ikkje unormalt ved kalde kvelder/dager

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...