Hokky Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Hei. Jeg har kjøpt inn dette stativet http://www.maritim.no/presenningstativ-7-5-m-m-bag men jeg lurer på hvilken type presenning jeg trenger og ca størrelse? Den bør vare i minimum 1 år mens jeg pusser opp båten. Holder det med billig biltema presenning? Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Guzzi Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Billig Biltema vil kanskje holde, men jeg ville gått for 400 grams kvalitet. Da har du en presenning som vil vare i flere år. Du trenger vel noe til vinteropplag senere? Kjøp den hvit. Det blir fryktelig mørkt å jobbe med båten under en grønn presenning. 6x8 burde passe bra. Da rekker presenningen litt ut over endene på stativet, og 3 meter fall på hver side er nok. Tape en plastflaske i hver ende av stativet for å få runde ender som ikke gnager på plasten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Planen var å ha båten på sjøen året rundt når den er ferdig, men skader jo ikke med en presenning som varer en stund nei. Takk for tipset. Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Men får jeg dekket inn hekken på båten med 6m x 8m presenning når stativet er 7,5m langt? Jeg har ikke drev på båten nå og vil ikke at det skal komme regnvann inn hullet i akterspeilet når jeg jobber i motorrommet. Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Det maritimstativet, sammen med en lett presenning blåste hvertfall i fillebiter for oss i vinter. Alt av plastfester sprakk, og stativev forskjøv seg hele tiden. Tror vi bygger selv neste gang Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Det maritimstativet, sammen med en lett presenning blåste hvertfall i fillebiter for oss i vinter. Alt av plastfester sprakk, og stativev forskjøv seg hele tiden. Tror vi bygger selv neste gang Tenker jeg må stroppe det godt. Båten står på henger og her er det mye muligheter for å stroppe både stativ og presenning. Jeg bygget et selv i fjor som blåste i filler i vinter Du får satse på du er flinkere å bygge "båthus" enn meg, og så får jeg satse på at jeg er flinkere å forankre båtstativ enn deg Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Guzzi Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Hvis du setter stativet slik at det så vidt når frem over baugen, så har du en meter overheng på mønet akter. Det burde holde i massevis. Bor du slik til at det regner vannrett, så kan du jo eventuelt henge litt plast over hullet i akterspeilet når det står på som verst. Du bør uansett ikke pakke inn båten for tett. Da får du problemer med fukt og jordslag. Selv bruker jeg fortøyningstauet mitt til å surre mønestanga til rekka. Tauet vil hjelpe til å bære presenningen om det fester seg mye snø på den, og det hindrer at stativet forskyver seg. Jeg pleier også å sy presenningen til båten med å ta surringstauet under kjølen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Kjøp ob wiik grønn eller lignende grønn tung kapell presenning fra biltema. Har så mye erfaring med dette og har sett så mange båter i havna som tror de har gjort et kupp på presennng. Enten blåser de i filler og kanskje ofte ødelegger stativet i tillegg eller så ryker maljer og det gnages hull. Kjøper du en tung kapell presenning ligger den alltid på plass og du kan konsentrere deg om andre ting. Litt høyere innkjøpspris men altså god samvittighet når det regner og blåser ute. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Hvis du setter stativet slik at det så vidt når frem over baugen, så har du en meter overheng på mønet akter. Det burde holde i massevis. Bor du slik til at det regner vannrett, så kan du jo eventuelt henge litt plast over hullet i akterspeilet når det står på som verst. Du bør uansett ikke pakke inn båten for tett. Da får du problemer med fukt og jordslag. Selv bruker jeg fortøyningstauet mitt til å surre mønestanga til rekka. Tauet vil hjelpe til å bære presenningen om det fester seg mye snø på den, og det hindrer at stativet forskyver seg. Jeg pleier også å sy presenningen til båten med å ta surringstauet under kjølen. takk for tipset Kjøp ob wiik grønn eller lignende grønn tung kapell presenning fra biltema. Har så mye erfaring med dette og har sett så mange båter i havna som tror de har gjort et kupp på presennng. Enten blåser de i filler og kanskje ofte ødelegger stativet i tillegg eller så ryker maljer og det gnages hull. Kjøper du en tung kapell presenning ligger den alltid på plass og du kan konsentrere deg om andre ting. Litt høyere innkjøpspris men altså god samvittighet når det regner og blåser ute. Jeg har sett litt på den og, men det blir vel ganske mørkt under en grønn presenning? Jeg skal i all hovedsak ha dett over for å kunne jobbe i båten. Jeg har ikke funnet tilsvarende i hvit, men den er gjerne så tykk at det ikke kommer inn lys likevel? Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 ja, det er sant det, men kan du ikke ha en lampe under ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Jo det kan jeg, men jeg liker bedre dagslys. Tusen takk for tipsene ihvertfall. Jeg tror jeg i første omgang prøver en hvit presenning av 400grams kvalitet som anbefalt over.. så får jeg se hvor lenge den holder Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts