Jump to content

'Ny båt', av ferrocement


kointa

Recommended Posts

bilde

 

går ut fra at en del båtfolk vil rynke på nesen, men jeg har hoppet i det, og vil tilbringe sommeren i en betongbåt :giggle: har selvsagt møtt en del fordommer, men båten virker som om den er bortimot skredderbygd for meg , etter mange år som teltentusiast, og en vintersesong i gammel trebåt har jeg fått nok av kondens og fuktighet , den er vel ikke direkte en svane, men kanskje mer en panserbåt.............sikkert noen som mener at den er direkte stygg, men jeg er likevel blitt sjarmert og forelsket i en båt som har funnet veien fra Australia og opp her i nord.

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke la deg deppe av fordommer. En skikkelig bygget murkjeller er like bra som noe annet. Og har den tatt turen fra Australia og hit, så har den også bevist sin sjødyktighet. Bare sjekk ut hvordan rekkestøttene er festet i båten, slik at du ikke får sprekker/lekkasjer. Da kan det hende at du er tilbake i den problematikken du akkurat har flyttet fra.

Link to post
Share on other sites

jo, det ble bygget en del Colin Archer båter i Ferro-bet, denne er bygd i Australia, er 30 fot, 3,10 m bred og veier 6,5 tonn, og dekket er også i betong, så det er bare overbygget som ikke er betong, Akterkabin med en dobbeltseng på 2.50 m , og ellers bærer ikke interiøret preg av at det er fra 1978, noe som sikkert skyldes tørre forhold.

Båten var planlagt i en reise til karibien, men skipperens kone fant storebroren på 38 fot bedre egnet for en familie, men denne båten har vært ett par langturer til Kariben, og ikke minst blitt seilt fra Australia så at det er en sjødyktig båt er jeg ganske sikker på.

Link to post
Share on other sites

I Australia blir det av slike båteiere sagt at om den ikke begynner å smuldre,eller sprekke etter 25 år så har det blitt gjort et godt grunnarbeide, Rekka er skrudd fast i øverste puss laget og det er ingen gjennomgang eller forbindelse i selve skroget.

Link to post
Share on other sites

Det er noe av greia, skrog og dekk skal støpes fortløpende, samme dagen. Da blir det et homogent skall med stor styrke. Ikke 'Ferro-bet', men ferrosement. Skroget er gjerne laget av armeringsjern, kledd med noen lag hønsenetting, og så støpes det av en gjeng, fra innsiden og utsiden, fortløpende. Den gangen jeg var ung, så ble det støpt en rekke forskjellige båter av slike 'gjenger'. På sydsiden av Killingen (Oslofjorden) lå det blant annet et vrak av en lekter fra første verdenskrig. 'Umulig' å få gjort kål på.

Link to post
Share on other sites

Den vinner nok ingen skjønnhetskonkuranse, men man kan se at båten er bygget solid og for røft vær! Om den har segla fra Australia så er jo det en sikkelig bragd! Jeg er ingen seilbåtmann og kan ikke si om båten er bra eller dårlig. Synes det ser ut som bommen er høy

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Den vinner nok ingen skjønnhetskonkuranse, men man kan se at båten er bygget solid og for røft vær! Om den har segla fra Australia så er jo det en sikkelig bragd! Jeg er ingen seilbåtmann og kan ikke si om båten er bra eller dårlig. Synes det ser ut som bommen er høy

tror nok at den blir vakker etter en stund, det blir litt som sine egne barn :lol: har merket meg dette med høyde på bommen, men har ikke fått på seil ennå, så det får vente til etter prøveseiling, og det er egentlig liten jobb med å senke bommen, så kanskje, men tror faktisk plasseringen har vært sånn fra starten av.

Link to post
Share on other sites

Ja utseende kan man vende seg til! båten har nok uansett skjel og er ikke et industriprodukt. Det har sikkert ikke noe praktisk betydning, men synes det hadde sett mer logisk ut med bommen lit lavere, men mulig den er der for noe spesifikt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Drit i bommen, kan være at de som har hatt båten tidligere har funnet at det er en perfekt plassering. Blant annet er det å kunne stå i cockpit, komme ut av lugaren, etc., uten å få bommen i hue ved en ufrivillig jib et poeng. Ikke flytt på noe før du har hatt tid til å vurdere 'hvorfor er ting slik de er?' Vi nordmenn er også av den oppfatning at vi er verdensmestre i det meste. Også når det gjelder design og bygging av båter. Det er en myte, det er ikke sant. Andre har også fått det til.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt at ferrocement oppnår sin endelige styrke etter 50 år, og blir etter dette bare sterkere og sterkere. Men en ting er ihvertfall sikkert: Den får aldri plastpest!! Nyt sommeren i mange år i din skute!

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt at ferrocement oppnår sin endelige styrke etter 50 år, og blir etter dette bare sterkere og sterkere.

Det er muligens å dra det litt langt.

 

Men jeg erter på meg 90 % av baatplassens innbyggere med uttalsen: 'Jeg ville heller hatt ferro enn plast'. OK, jeg er død.

Link to post
Share on other sites

10 knop............ :giggle: .det la jeg ikke merke til. Men inn Oslofjorden med storflo, full seilføring , max turtal og en porsjon hjemlengsel så kanskje :pray::pray: men vil nok anta ca 5 knop på flatt hav er mer realistisk.

. Men sommeren vil vise hva jeg og ikke minst båten trenger. Vil vel anta at en 20-30 HK hadde kledd oss bedre, men motor er min største akilleshæl, ihvertfall når det skal byttes . Men den tid den sorg/utfordring/utgift, alt etter som. Ser på motoren som som en hjelpemotor og vil derved tvinge meg selv til å bli flinkere til å seile

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Jeg fulgte faktisk med på annonsen på finn.no, og så at båten plutselig var solgt! Disse båtene pleier å være solid bygd, tunge i sjøen kombinert med skrogform gjør at de rir av en storm eller to bra eller bedre enn noen annen båt. Hvordan rigg var det på den? tre eller alu?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...