kointa Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 går ut fra at en del båtfolk vil rynke på nesen, men jeg har hoppet i det, og vil tilbringe sommeren i en betongbåt har selvsagt møtt en del fordommer, men båten virker som om den er bortimot skredderbygd for meg , etter mange år som teltentusiast, og en vintersesong i gammel trebåt har jeg fått nok av kondens og fuktighet , den er vel ikke direkte en svane, men kanskje mer en panserbåt.............sikkert noen som mener at den er direkte stygg, men jeg er likevel blitt sjarmert og forelsket i en båt som har funnet veien fra Australia og opp her i nord. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Gratulerer med ny båt Fordommer møter man overalt, var det ikke bygget endel Colin Archer replikas i Ferro-bet? Båten ser stor ut, hva er målene? Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Du skal ikke la deg deppe av fordommer. En skikkelig bygget murkjeller er like bra som noe annet. Og har den tatt turen fra Australia og hit, så har den også bevist sin sjødyktighet. Bare sjekk ut hvordan rekkestøttene er festet i båten, slik at du ikke får sprekker/lekkasjer. Da kan det hende at du er tilbake i den problematikken du akkurat har flyttet fra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kointa Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 jo, det ble bygget en del Colin Archer båter i Ferro-bet, denne er bygd i Australia, er 30 fot, 3,10 m bred og veier 6,5 tonn, og dekket er også i betong, så det er bare overbygget som ikke er betong, Akterkabin med en dobbeltseng på 2.50 m , og ellers bærer ikke interiøret preg av at det er fra 1978, noe som sikkert skyldes tørre forhold. Båten var planlagt i en reise til karibien, men skipperens kone fant storebroren på 38 fot bedre egnet for en familie, men denne båten har vært ett par langturer til Kariben, og ikke minst blitt seilt fra Australia så at det er en sjødyktig båt er jeg ganske sikker på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kointa Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 I Australia blir det av slike båteiere sagt at om den ikke begynner å smuldre,eller sprekke etter 25 år så har det blitt gjort et godt grunnarbeide, Rekka er skrudd fast i øverste puss laget og det er ingen gjennomgang eller forbindelse i selve skroget. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det er noe av greia, skrog og dekk skal støpes fortløpende, samme dagen. Da blir det et homogent skall med stor styrke. Ikke 'Ferro-bet', men ferrosement. Skroget er gjerne laget av armeringsjern, kledd med noen lag hønsenetting, og så støpes det av en gjeng, fra innsiden og utsiden, fortløpende. Den gangen jeg var ung, så ble det støpt en rekke forskjellige båter av slike 'gjenger'. På sydsiden av Killingen (Oslofjorden) lå det blant annet et vrak av en lekter fra første verdenskrig. 'Umulig' å få gjort kål på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Den vinner nok ingen skjønnhetskonkuranse, men man kan se at båten er bygget solid og for røft vær! Om den har segla fra Australia så er jo det en sikkelig bragd! Jeg er ingen seilbåtmann og kan ikke si om båten er bra eller dårlig. Synes det ser ut som bommen er høy Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Gratulerer! Jeg var nær ved å by på denne båten selv for ikke så lenge siden :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kointa Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Den vinner nok ingen skjønnhetskonkuranse, men man kan se at båten er bygget solid og for røft vær! Om den har segla fra Australia så er jo det en sikkelig bragd! Jeg er ingen seilbåtmann og kan ikke si om båten er bra eller dårlig. Synes det ser ut som bommen er høy tror nok at den blir vakker etter en stund, det blir litt som sine egne barn har merket meg dette med høyde på bommen, men har ikke fått på seil ennå, så det får vente til etter prøveseiling, og det er egentlig liten jobb med å senke bommen, så kanskje, men tror faktisk plasseringen har vært sånn fra starten av. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ja utseende kan man vende seg til! båten har nok uansett skjel og er ikke et industriprodukt. Det har sikkert ikke noe praktisk betydning, men synes det hadde sett mer logisk ut med bommen lit lavere, men mulig den er der for noe spesifikt Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Synes den så fin ut jeg! Quote Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord28cs Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Helt grei båt. Nyt sjølivet og vær stolt av skuta di. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Drit i bommen, kan være at de som har hatt båten tidligere har funnet at det er en perfekt plassering. Blant annet er det å kunne stå i cockpit, komme ut av lugaren, etc., uten å få bommen i hue ved en ufrivillig jib et poeng. Ikke flytt på noe før du har hatt tid til å vurdere 'hvorfor er ting slik de er?' Vi nordmenn er også av den oppfatning at vi er verdensmestre i det meste. Også når det gjelder design og bygging av båter. Det er en myte, det er ikke sant. Andre har også fått det til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kointa Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt at ferrocement oppnår sin endelige styrke etter 50 år, og blir etter dette bare sterkere og sterkere. Men en ting er ihvertfall sikkert: Den får aldri plastpest!! Nyt sommeren i mange år i din skute! Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Gratulerer med en fin ferro. Her har du et bilde av en Canadisk Seebird - 36 fot som var i mtt eie i lang tid. Seilte som en svane. Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt at ferrocement oppnår sin endelige styrke etter 50 år, og blir etter dette bare sterkere og sterkere. Det er muligens å dra det litt langt. Men jeg erter på meg 90 % av baatplassens innbyggere med uttalsen: 'Jeg ville heller hatt ferro enn plast'. OK, jeg er død. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Flott skute. Har sansen for båtar som skil seg frå AWB. Det er altfor lite variasjon i kva seilbåtar folk i Noreg vel å kjøpe. Andre stader i Europa er variasjonen mykje større. Variasjon er kjekt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Hulda har et poeng i #13 Bruk båten en sommer eller to før du gjør store endringer :-) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Glemte å nevne at bilde mitt i #16 også er en ferro Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slangemannen Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Spesiell båt. Spennende. Gratulerer. Så den på Finn.no og den ser bra ut innvendig synes jeg. Men er ikke 10 hk lite for 6,5 tonn båt? Og 10 knop fart? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kointa Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 (edited) 10 knop............ .det la jeg ikke merke til. Men inn Oslofjorden med storflo, full seilføring , max turtal og en porsjon hjemlengsel så kanskje men vil nok anta ca 5 knop på flatt hav er mer realistisk. . Men sommeren vil vise hva jeg og ikke minst båten trenger. Vil vel anta at en 20-30 HK hadde kledd oss bedre, men motor er min største akilleshæl, ihvertfall når det skal byttes . Men den tid den sorg/utfordring/utgift, alt etter som. Ser på motoren som som en hjelpemotor og vil derved tvinge meg selv til å bli flinkere til å seile Edited April 10, 2014 by kointa (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allegro27 Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Gratulerer med ny båt! Jeg fulgte faktisk med på annonsen på finn.no, og så at båten plutselig var solgt! Disse båtene pleier å være solid bygd, tunge i sjøen kombinert med skrogform gjør at de rir av en storm eller to bra eller bedre enn noen annen båt. Hvordan rigg var det på den? tre eller alu? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kointa Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Riggen er av tre, og det eneste jeg vet med sikkerhet Mht sjøegenskapene, er at båten tåler vel mye mer enn hva skipperen tørr Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KLB Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Vurderte den båten selv, men fikk aldri tatt turen ned for å se på den. Den forrige rederen sendte meg menge bilder, og det hele så egentlig ganske så bra ut. Så gratulerer med en flott båt :-) Har du hentet den hjem? Og evt fått deg noen inntrykk? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.