Jump to content

'Ny båt', av ferrocement


kointa

Recommended Posts

den ligger fortsatt i Sandefjord, men har startet med litt småpuss, fått oversikt over seil, tauverk, renset vanntank, innvendig vask, ladet batterier og sjekket det elektriske, og det er bestillt sjøsetting om 14 dager.

Inntrykket jeg sitter igjen med nå er vel hvor godt interiøret har holdt seg, tørt og fint og bærer ikke preg av at det har vært i båten siden 1978, og lugaren er dyp, lun og godt isolert, det var ikke mye støy der nede selv om naboen holdt på med slipemaskin. Utvendig har den fått ett strøk grunnmaling, og når den kommer på vannet blir det montering av ny rekke/ pushpit/pullpit- og så skal jeg ihvertfall bruke denne sommeren for å bli kjent med båten .

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Flott.

 

Jeg er på utkikk etter førstehånds erfaring av båter i FC. For tiden har jeg en motorseiler i glassfiber, men har sett en Colin Archer i FC på 37 fot til salgs. Den veier 14t, og jeg lurer på hvor stabil en sånn båt er. Dvs det jeg egentlig ønsker meg, er en båt som tåler litt sjø, og som kan være ut i nær sagt all slags vær. Båten har vært til Færøyene og Shetland, samt en tur rundt jorden. Skroget er i FC mens overbygg og interiør er i tre.

 

Hva bør jeg se etter når jeg skal på visning?

Link to post
Share on other sites

selvsagt se etter generelt vedlikehold , og på skroget må du se om det er noen rustflekker. For det forteller om hvor bra grunnarbeid som er gjort, rust forteller at det er armeringen som har blitt utsatt for fuktighet.

Det blir sagt at etter 25 år så er båten "ferdig" herdet- og ruster den ikke da, er det gjort godt grunnarbeidet.

Sjekk nøye under dekk i overgangene mellom tredekk og betongskrog, se etter rust- treverket kan du om nødvendig skifte, og om det skulle være ett par små rustflekker på betongen er det selvsagt mulig å reparere

 

Stabiliteten er det absolutt ingen ting å si på, du blir neppe særlig plaget av hekkbølger , du beholder alt av glass og kopper på bordet om Color line passerer.Det oppfører seg veldig smooth i grov sjø , den duver bedagelig i høye bølger. Er nå i min 3dje sesong, og ville ikke nølt med en ny båt i FC

 

Ser ut som at jeg blir litt sen på jobb om jeg skal gi deg et utfyllende svar i formiddag  :saint:

Det blir enklere om du har noen konkrete spørsmål, så kanskje jeg kan klare å svare på de,

Link to post
Share on other sites

Du skal også se etter om båten har hatt harde sammenstøt med kaier (fra siden) og grunnstøtinger. Betong har den egenskapen at den er uhyre sterk i kompresjon, men ikke så sterk i strekk. Se etter krakeleringer innvendig langs vannlinje/rekke-området. Og se etter avskallinger/reparasjoner i kjøl/hel/baug. Alvorlige saker vil sannsynligvis gi rustspor i betong/maling.

 

Sjømessig er det nok en 'sedat' og stødig dame som ikke gir brå overraskelser. Betong er et utmerket byggemateriale, egentlig rart at det ikke har blitt mer benyttet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du er på engelske forum så er det mange tråder om ferrocement båter der (sailnet). Har lest at at en del marinaer nekter fc båter adgang og at forsikring kan være vanskelig. Utover det husker jeg at vi ungene ble samla i en fc collin acher når vi skulle krysse utsatte strekk og været var dårlig på 70 tallet. Den var tung og god i sjøen, men det var ikke tørt ombord når sjøen skylte over dekk.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Har lest at at en del marinaer nekter fc båter adgang og at forsikring kan være vanskelig. 

Hørtes merkelig at marinaer skulle nekte adgang, hva kan grunnen være til det? Det med forsikring høres jo også merkelig ut, har det med at de oftest er hjemmebygde å gjøre? Materialet er jo like solid eller bedre enn det meste annet så jeg synes det høres litt merkelig ut.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørtes merkelig at marinaer skulle nekte adgang, hva kan grunnen være til det? Det med forsikring høres jo også merkelig ut, har det med at de oftest er hjemmebygde å gjøre? Materialet er jo like solid eller bedre enn det meste annet så jeg synes det høres litt merkelig ut.

Kan det vera så enkelt som at båten vert liggande til evig tid om han søkk..?  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har lest litt på sailnet... Hm...mixed feelings. Mitt forsikringsselskap sier de forsikrer båten, så det er i boks. Jeg har fått bl a dette av båteier:

 

 

 

«Stell reinforcement.

The hull has a steel bar frame that forms the shape of the hull. This is welded togetheer in all joints, and the vertical pillars are appr.50 cm apart. The frame also forms the bow, stern and keel base. A 6 mm steel mesh is welded to the steel frame at the contact points. The distants between the horizontal bars in the mesh is 4 cm, and the distance between the vertical bars is 10 cm. Outside the mesh there are 5 layers of thinner galvanised steel mesh that is fastened to the main 18000 galvanised steel wire lashings.


 

Moulding:

The concrete was pressed from the outside and inn trough the reinforcement. Men inside were looking after that no air bulbs occurred, and that correct thiskness was obtained. The construction was inspected by a senior moulding inspector.


 

Hardening:

    1. To get s strong hull, she was sprayed with water constantly for approximately one mounth. Then she was washed by acid twice, and then dried totally. Then se was soaked in epoxy (wet to wet) until she could not absorb any more. As finish she was stopped up with epoxy stopping until she had a smooth surface. The result was very good.»

 

Burde ikke dette bety at skroget er bra? Det er laget av en båtbygger i 1984.

Link to post
Share on other sites

Sikkert bra, og bedre enn engelsken til støpesjefen. På Killingen (Oslo) lå det restene av en betonglekter fra første verdenskrig da jeg holdt til der på midten av 70-tallet. Det var ingen som tok på seg jobben med å gjøre kål på vraket.

 

Sjekk slik som beskrevet over, og at det ikke lekker inn vann gjennom dekk/overbygg (kan vi vel legge til).

Link to post
Share on other sites

Heilt grei båt, men: For ein heil del år tilbake var eg med på å støype ein Colin Archer på godt 42 fot av ferosement. Det var eg som stod for all betongblandinga. Problemet var at dei fleste av dei andre knapt hadde vore borti betongarbeid. Hugsar ikkje heilt kor mange me var, men trur ca 7 stk. I alle høve var me for få. Det vart ein lang dag, og natt og. Me vart ikkje ferdige før langt over midnatt. Då var me forferdeleg trøytte. Ikkje bra når ein skal gjere godt arbeid. Det eg lærte her var at det ikkje berre er å skrapa saman ein gjeng på måfå.  Her er for mange falgruber, og her vart for mange helgedagar".Resultatet vart ikkje bra. Slikt er og vanskeleg å oppdage i ettertid. Difor ville eg helde meg borte frå ein som var støypt på dugnad. Fabrikkframstilt derimot har eg ingen betenkjelegheiter med. Det er nok segelbåtar med dobbeltkrumme flater som eignar seg best her. Men eg ville langt før ha foretrekt ein plastbåt som var skikkeleg støypt. Einaste fordel med denne byggjemåten etter mitt syn, er billige materialar og ikkje formkostnad. Men ein Colin Archer t.d. som er godt bygt i ferosement har eg god tru på. Om ein har litt garanti for kvaliteten. Ingen plaskelyd er ein stor fordel i høve til plast..

 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Fjordgubbe. Det var da svært til pessimisme. Du beskriver jo selv hva som gikk galt med støpingen - uerfarne folk, og verre kan det ikke bli.

 

Se innlegg #16 ovenfor av FC Canadisk Seebird - 36 fot.

 

Velger en erfarne folk til støping - eller beskriver ganske bra på forhand hva som må til og forsikrer seg at folka har fått med seg dette, samt at det tar mange timer før en er ferdig - får en et bra produkt, også av amatører. Er mann for mange blir det til at en løper i beina på hverandre.

 

Der hvor en kan gjøre dårlig arbeid er med dekk og overbygg av tre. Får en ikke dette tett kan en oppleve det som er beskrevet ovenfor med fukt. Seebirden var så tørr inne at vi av og til måtte til med luftfukter mange år etter sjøsetting. Støper en dekket samtidig som skrog sikrer en seg bedre. Noen støper også overbygg og da blir det bare fryd og gammen.

 

Skulle en være uheldig å slå hull i skroget fikser en dette ganske enkelt på stedet, da en har med seg cement og det som må til uansett hvor en befinner seg i verden. Forsøk å gjøre dette med en plastbåt...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Likevel, få amatørar støyper plastbåt idag. Problemet er dei som berre støyper den eine, anten det no er plast eller betong. Kva erfaring får dei av slikt?  Proffar derimot har støypt mange, anten det no er i betong eller plast, og er langt meir å stole på her. Vanlegvis, men ikkje alltid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...