Jump to content

Autopilot til Grandezza31 med VP D6/DPH

Eureka

Recommended Posts

Vi skal kjøpe autopilot til Grandezzaen. Da jeg kjøpte seilbåt og opplevde fordelene med AP, så er valget lett når det kommer til årets oppgraderinger av motorbåten.

Tenker det blir en fra Raymarine da det allerede står en C80 plotter ombord og om det til neste år skal byttes plotter, så blir det nok en raymarine. Faktisk stod det mellom å oppgradere til HD radar og ny plotter eller AP. Bruksverdien av AP ansees som større enn radar i dag, så da blir det det.

For en tid tilbake leste jeg en god tråd om montering, men den finner jeg ikke igjen.

Noen som kjenner igjen en eventuell

tråd og kan linke?

Er dagens AP uten behov for giver for drevets posisjon?

Stemmer det at manuell styring blir tyngre ved montering av AP?

Tips til modellvalg og montering mottas med takk.

Dette er altså DPH-drev, hydreulisk styring, 4500 kg båt med normal marsjfart på 25 knop, toppfart 34 knop.

Da var Raymarine Evolution pakke bestilt hos den lokale båtbutikken.

De ringte raymarine fikk avklart at rorgiver ikke er nødvendig samt at raymarine har prøvd pakka på samme båt før.

Ettersigende så selger VP et eget slangekit for tilkobling, så det høres lekkert ut.

Så da blir det å vente til slutten av neste uke for montering.

Sensor er ikke nødvendig på Evolution, men det blir visst hakket bedre med. En annen fordel med sensor er at man får rorindikator.

Når det er sagt så er det litt herk med DPH som må ha egen vaier ut på drevet.

Tror du blir strålende fornøyd me Evolution. Jeg har SPX 10, da jeg var et par Mnd for tidlig ute i fjor, men er veldig fornøyd :-)

Mvh. SAP

Ja, hørte det var noe plunder med en wire for giver, så bra er det.

Dette er jo en båt som brukes på langtur fra Ålesund til Sørlandet hvert år av mine foreldre. Og da er det noen lange etapper iblant hvor man blir småsliten i armene og sår i henda.

Litt mere flexibel for å ordne med ting ombord blir man også.

Hvordan er det med fjernkontroll, er det å anbefale i en slik båt? Blir den brukt noe særlig?

Sensor er ikke nødvendig på Evolution, men det blir visst hakket bedre med.

Det er ikke NØDVENDIG, men det er allikevel sterkt anbefalt. Jeg installerte en Raymarine evolution ifjor. Foreløpig har jeg ikke montert rorgiveren. Så lenge vi går for motor klarer den å holde kursen greit, men for seil sliter den og kjører slalåm. Rorindikator blir installert i år :smash: .

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...