Eureka Startet 9.April.2014 Del på Facebook Startet 9.April.2014 Vi skal kjøpe autopilot til Grandezzaen. Da jeg kjøpte seilbåt og opplevde fordelene med AP, så er valget lett når det kommer til årets oppgraderinger av motorbåten. Tenker det blir en fra Raymarine da det allerede står en C80 plotter ombord og om det til neste år skal byttes plotter, så blir det nok en raymarine. Faktisk stod det mellom å oppgradere til HD radar og ny plotter eller AP. Bruksverdien av AP ansees som større enn radar i dag, så da blir det det. For en tid tilbake leste jeg en god tråd om montering, men den finner jeg ikke igjen. Noen som kjenner igjen en eventuell tråd og kan linke? Er dagens AP uten behov for giver for drevets posisjon? Stemmer det at manuell styring blir tyngre ved montering av AP? Tips til modellvalg og montering mottas med takk. Dette er altså DPH-drev, hydreulisk styring, 4500 kg båt med normal marsjfart på 25 knop, toppfart 34 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2014 Da var Raymarine Evolution pakke bestilt hos den lokale båtbutikken. De ringte raymarine fikk avklart at rorgiver ikke er nødvendig samt at raymarine har prøvd pakka på samme båt før. Ettersigende så selger VP et eget slangekit for tilkobling, så det høres lekkert ut. Så da blir det å vente til slutten av neste uke for montering. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Sensor er ikke nødvendig på Evolution, men det blir visst hakket bedre med. En annen fordel med sensor er at man får rorindikator. Når det er sagt så er det litt herk med DPH som må ha egen vaier ut på drevet. Tror du blir strålende fornøyd me Evolution. Jeg har SPX 10, da jeg var et par Mnd for tidlig ute i fjor, men er veldig fornøyd :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 9.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2014 Ja, hørte det var noe plunder med en wire for giver, så bra er det. Dette er jo en båt som brukes på langtur fra Ålesund til Sørlandet hvert år av mine foreldre. Og da er det noen lange etapper iblant hvor man blir småsliten i armene og sår i henda. Litt mere flexibel for å ordne med ting ombord blir man også. Hvordan er det med fjernkontroll, er det å anbefale i en slik båt? Blir den brukt noe særlig? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 På en rask båt hvor man ikke beveger seg så mye fra førerplassen er det nok ikke så nødvendig. Kunne dog tenkt meg en fj kontroll selv da jeg tusler mye rundt på skuta underveis. Har du valgt panel ennå? Vil anbefale P70R med vrihjul fremfor den med +- 1 og 10 grads knapper. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 9.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2014 Det er bestilt R ja. Det beste av alt er at displayet passer der det vil være best å montere det. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Sensor er ikke nødvendig på Evolution, men det blir visst hakket bedre med. Det er ikke NØDVENDIG, men det er allikevel sterkt anbefalt. Jeg installerte en Raymarine evolution ifjor. Foreløpig har jeg ikke montert rorgiveren. Så lenge vi går for motor klarer den å holde kursen greit, men for seil sliter den og kjører slalåm. Rorindikator blir installert i år . Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Eureka Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 Denne AP'n skal på motorbåt, så da tenker jeg at den vil gå for motor all tid den går fremover :) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Det skjønte jeg, jeg bare reagerte på det som ble sagt om at rorgiver ikke er nødvendig på evolution. Det er jo ikke bare motorbåtfolk som leser denne tråden vet du... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Eureka Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 Så sant så sant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.