Jump to content

Sjekkpunkter ved kjøp av båt med 2008 Volvo Penta D4-300?


Olepo

Recommended Posts

Det nærmer seg tiden for testkjøring og overtakelse av "nybåten" - 2005 Bavaria 25 Sport med 2008 mod Volvo Penta D4-300.

Etter planen setter jeg meg på flyet til Bergen tirsdag 29.04. for å prøvekjøre/funksjonsteste og overta båten.

 

I utgangspunktet skulle jeg ha med meg en "båt/motormann" når båten skal testes. Det ser imidlertid ut til at han likevel ikke har mulighet til å bli med pga jobbing i utlandet på dette tidspunktet. Dermed ser det ut til at jeg reiser alene til Bergen for å teste båten.

 

Jeg har selv brukbar teknisk og mekanisk innsikt, men liten erfaring med dieselmotor og drev. Jeg lurer derfor på om det er noen punkter jeg bør sjekke spesielt på denne D4en utover det vanlige med røyk, lekkasjer, lyd/ulyd osv.

 

Motorrommet har jeg besiktiget visuelt tidligere. Det var ryddig, tørt og rent. Service på motor og drev blir utført før testkjøring/overtakelse.

Vil sette pris på alle tips og innspill :yesnod:.

Link to post
Share on other sites

Når det er såpass nytt ville jeg finlest historikk vedr. Servicer. Mangel på sådan = ikke utført. Hvorfor ble drivverk byttet i utgangspunktet?

Krakeleringer i gel oat, prøv alt som bruker strøm.

 

Jeg har fått opplyst at daværende eier skiftet motor fordi han ønsket mer effekt. Drevet er forøvrig et DPH, tror dette er det opprinnelige drevet fra 2005.

 

Båten er besiktiget på land under vinteropplag. Det var da naturligvis ikke mulig å utføre noen funksjonstester. Alt utstyr må selvfølgelig testes skikkelig nå. (Jeg har fått spesifisert i kontrakten at alt utstyr ombord skal fungere ved overtakelse).

Link to post
Share on other sites

Angående drevet, undersøk om alle slanger har blitt byttet. Har vært mye tull med disse, lekkasjer, samt en del styresylindere som har hatt lekkasjer.

De som har hatt oppfølging hos verksted i garantitiden har nok fått dette byttet noen ganger..

 

Takk for tips! Slanger for styresylindre og trimsylindre skal være byttet i 2012. Eksosbend på motor skal være skiftet før sesongen 2013. Skal etterlyse dokumentasjon på arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Det er bra. Skulle vi betalt for bytte av eksosbendet på Grandezzaen, D6 310 med DPH, ville det kostet 23tusen.... Men fikk det gjennom på garanti tross at motoren var "utenfor" gjeldende serie. -mye tæring...

 

Er det ny type sjøvannsfilter? -gjennomsiktig glass ?

 

Det finnes en lang og innholdsrik tråd om slikt til D-motorer og DPH.

Link to post
Share on other sites

Det er bra. Skulle vi betalt for bytte av eksosbendet på Grandezzaen, D6 310 med DPH, ville det kostet 23tusen.... Men fikk det gjennom på garanti tross at motoren var "utenfor" gjeldende serie. -mye tæring...

 

Er det ny type sjøvannsfilter? -gjennomsiktig glass ?

 

Det finnes en lang og innholdsrik tråd om slikt til D-motorer og DPH.

Veldig greit å slippe unna en utgift på 23.000 ja, huff og huff :worry:..

 

Jepp, gjennomsiktig glass på sjøvannsfilteret.

 

Stemmer vel at det er en tråd om anbefalte oppgraderinger på D-serien ja, får prøve å finne igjen den for å lese meg opp litt. Kan jo nesten bli småparanoid av å lese alt som skrives om D4 og D6 :worry:...

Link to post
Share on other sites

Hei



- Sjekke drevolje, svart eller sølvaktig kan tyde på metall, grå kan tyde på vann.


- Trimslanger for drev.


- Lekkasje fra simring for styresylindere.


- Slanger for styresylindere.


- Slanger for trim.


- Sjekke belg.


- Volvo anbefaler ny type shims for drev, fra plast til stål.


- Tilbakeslagsventil til veivhusventilasjons filteret.


- Svakhet ved strammehjul og løpehjul av plast, 2 stk av hver.


- Lokk for intercooler.


- Girvire, ny type er svart, gammel type kan gi skade på aktuatoren.


- Ladetryksgiver, det har vært en dårlig serie fra Bosch.


- Endelokk på varmeveksler, har vært en del lekkasjer .


- Koble på Vodia og lese ut feilkoder.


- Sjekke hvilken drevolje og motorolje som er brukt.


- Sjekke om det er bukt dieseltilsettning tidligere.


-Måle returer mengde fra hver enkelt dyse.


-Sjekke om zinkanoder i motor er skiftet.



Kjøpte selv en D6 fra 2008, før overtakelse ble eksosbend, alle dyser, styreslange og styresylindere skiftet.



Hilsen Nils


Link to post
Share on other sites

Ingen grunn for å bli paranoid. Synes det har vært veldig greit å få igjennom garantier og bytte av deler som har vist seg svake. -greit, en ekstra tur ble det på kontoret til reklamasjonsansvarlig vedrørende eksosbendet, men ALT har gått igjennom. Om båten har hatt oppfølging fra autorisert verksted så skal en 6-7 år gammel installasjon være både trygt og en meget god motor. Det ER en meget god motor.

 

Dessuten er det en motor og drev hvor kunnskapen her på forumet er høy. Mange har den og mange kjenner til de nødvendige tingene.

 

Så har du det med "forums forbannelse". -man leser og lærer om så mye at man konstant sitter og lytter etter ulyder. hehe...

 

Tankeeksperiment: skru tiden 15 år tilbake. Hvor gikk du da for å få tipsene du får i dag, hjelpen med motortrøbbel etc etc. Da kunne man ikke legge ut et bilde av girolje på 1-2-3. Det var tre muligheter: 1: gå til verkstedet med lua i hånda. 2: du måtte være motorkyndig, 3: du var avhengig av at noen andre på brygga hadde innsikt.

 

Tror ikke jeg vil tilbake til den tiden.

 

 

Her er tråden om D-motorer:

https://baatplassen.no/i/topic/91924-vp-d-motor-praktiske-raad-til-anbefaltenoedvendige-oppgraderinger/

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips og råd :thumbsup:. Vil jo nødig ende opp med sekken full av katter...

 

Det var ikke helt seriøst ment dette med angst for D-serien, da hadde jeg nok ikke turt å satse på en båt med slik motorisering. Men jeg har selvfølgelig fått med meg at mange har sterke meninger om disse motorene... Jeg har heldigvis også vært i kontakt med flere som har vært veldig godt fornøyde med sine D motorer, både under og etter eierskap. Setter forøvrig mest lit til sistnevnte :smiley: .

 

(For ordens skyld er ikke poenget med tråden en ny diskusjon om hvorvidt Volvos D-serie er veldig mye værre/bedre enn motorer fra andre produsenter :nonod:).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...