Jump to content

Kartplotter til en 22fots daycruiser, tips og erfaringer.

Sttrons

Recommended Posts

Etter at jeg hadde kjøpt båt, så

kom utstyr og gaddgets syken med en gang.
Jeg er på jakt etter en gps og ekkolodd i samma sak.

båten er en Finnmaster F68dc så mener på det er en 7" som passer i brønnen til plotter.

Har selv sett på Garmin sine 721sx, 70dv og 70s?

men skjønner ikke hva som er forskjellen på de, annet en prisen.
hva er det som egentlig behøves i en daycruiser på rundt om 20 fot.

har prøvd å google etter tester på årets modeller, men finner svært lite,

så andres erfaringer og synspunkter hadde vært kjekt å høre.

Håper på mye gode tips og råd,

Jeg har en Finnmaster 62dc med Garmin 720S . Dette er en kombinert plotter og ekkolodd som passer båter utmerket . Tar jeg ikke feil er eneste forskjellen på denne og 721sx at den siste kan du zoome ut og inn med bare fingrene isteden for å trykke + og - . Ville nok gått for 720s for å spare noen tusen men like bra produkt :-)

Lykke til !

Garmin 721 har innebygget Wi-Fi og bluetooth for å kunne kommunisere trådløst med Garmins nye iPad-app, som gjør at du kan betjene plotteren fra iPaden, i tillegg til at det gir deg et ekstra display på Ipad

TMS

til en "liten" båt der man ikke akkurat sitter nedi lugaren å planlegger turen på ipaden så er vel garmin sin 720s beste kjøpet? kjøpte en slik til forrige båt å den var fantastisk, hvertfall når man ser prisen..

Draco 2000 DC.

Forrige fornøyelser:

-07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet..

www.dsolutions.no

Har selv prøvd 720s og syns den virker veldig bra, men finner den ikke i butikken lengre. Er vel 721 som har tatt over.

Men 70dv da? Noen som kjenner til den? ?

Hei,

Et veldig rimelig og ganske godt alternativ er jo en ipad med f.eks iSailor navigasjonsprogram.

Det har ikke ekkolodd, men kanskje bra nok navigasjon for ditt bruk?

Å bruke nettbrettet er en billig løsning, men vil nok ikke bruke det, føler meg litt mere trygg på en maskin som er laget for formålet :)

Noen som vet om det kan være mye å spare på å vente med å kjøpe, for å kjøpe på messe?

• 2 weeks later...

Har nå fått prøvd ut min Garmin 720S . Må bare si at enklere og mer brukervennlig plotter har eg ikke hatt og har hatt både Eagle, Lowerance før. Har lastet ned Garmin Homeport på pc og på regnfulle dager sitter jeg og lager ruter hjemme på hytta som etterpå eksporteres rett inn i plotteren. Utrolig enkelt å redigere / endre ruter. Har også Navionic på IPad men brukes kun inne for info. Helt ubrukelig i sollys dessverre ! Med mindre noen har noen gode råd for å løse dette problemet :-)

Simrad NSS8 er etter min mening det beste kjøpet i mellomklassen nå. Brukerinterinterfacet som er en kombinasjon av touch, en rotasjonskontroller og noen få knapper er både lett å lære og svært effektivt å betjene. NSS har et godt innebygd ekkolodd (BroadBand sounder)

http://mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-8

Årsaken til at NSS8 er så rimelig er at nye modeller NSS Evo2 introduseres i disse dager. Evo2 utgavene har fått multiouch, widescreen og støtte for dual range radar (som bare NSE hadde tidligere). Modellene med innebygd ekkolodd har fått CHIRP ekkolodd og også StructureScan. Prosessorsystemet i Evo2 er også noe raskere, men til prisen NSS8 selges for er det etter min mening et svært godt kjøp. NSS Evo2 er uten tvil det mest avanserte som finnes på markedet i dag med integrete ekkolodd.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46826397&searchclickthrough=true&searchQuery=nss+evo2

NSS7m Evo2 (kartplotterversjonen) koster under 10 tusen, versjonen med både CHIRP og StructureSCan ekkolodd koster bare 2000kr mer. Dette er ekkolodd som tidligere normalt har vært levert som seperate moduler og nok ville ha kostet over 15 tusen.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46826397&searchclickthrough=true&searchQuery=nss+evo2

Edited by abbor (see edit history)