Jump to content

Er det behov for egen hovedstrømbryter til Sleipner thruster?

dreamen

Recommended Posts

Det er aller tryggest å ha egen strømbryter i tillegg. Grunnen er at hvis du er skikkelig uheldig kan feil på trusteren gjøre at den henger seg opp. Da vil du sirkle i ring. Og du må stoppe motor før du slår av hovedsikringen for hvis ikke kan dynamo ryke eller annet skje med motor avhengig av hva slags motor du har. Og så må du i hu og hast kople fra ledningen til trusteren, deretter starte motor igjen.

Egen bryter er av typen "veldig kjekt å ha" men sjansen for at du virkelig skulle trenge den er veldig liten...

Alle mine båter har hatt egen hovedbryter for Sleipner sidepropellsystemene.

Det beste er å ha den fjernstyrte utførelsen av hovedstrømsbryterne som kan slås av fra betjeningspanelet, slik kan man effektivt legge thrusteren ut av drift om kontaktor henger seg opp etc. uten å begynne å kave etter hovedstrømsbryterne i båten som gjerne er plassert i motorrommet.

Men selvsagt er også dette den løsningen som koster mest. Dog ikke allverden når man tar hele thrusterinstallasjonen i betraktning.

Jeg er en av dem som har opplevd at trustern har hengt seg opp. Det er utrolig ubehagelig i en trang havn.

Så uten tvil ville jeg hatt eget hovedbryter og helst fjernstyrt (som jeg har i dag).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hvorfor det Hulda? Jeg har en eldre variant av den bryteren Arimi linker til og synes den fungerer meget tilfredsstillende. Den er grovt bygget og meget solid.

En slik fjernstyrt hovedstrømmsbryter er jo egentlig ikke annet enn et fjernstyrt rele/kontaktor av grovt kaliber som kan overstyres med en manuell nødstoppbryter. Den bør stå sammen med sikring så nærme batteriene som mulig. Da har man også fordelen av at kablene fram til truster er spenningsløse når den ikke er i bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...