Roger og Olina Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Hei, dynamoen gir alt for mye støm til batteriene. Målte 15,2v Hva kan jeg gjøre her? Dynamoen er på 100amp Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 15,2 V i en kort periode går bra. Sjekk at spenningen reduseres til normalt nivå i løpet av 5 - 10 minutter. Hvis ikke, må du få justert spenningsragulatoren på dynamoen. Er batteriet i orden? Hvis ikke, kan dette være årsaken til den høye spenningen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Takk for svar Dreamer. Batteriene skal være i orden de. I natt satt jeg dem på lading for sikkerhets skyld. Startet opp og vips 15-2-15.3 Har ett 225amp og ett 110amp. Hva kan jeg gjøre med spenningsregulatoren? Er det noen form justering på den? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Om det er justeringsmulighet kommer an på hva slags regulator du har. Jeg kan ikke justere, og har maks spenning på 14,7 V. Noe høyere bør det ikke være over tid. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Hei Hulda. Leste at ladestrmmen bør være min 13.8 til 14.7 Over dette kan gjøre at batteriene kan "koke" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Rolf Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Rett at de vil koke, følg med veskenivået i batteriene slik at de ikke sulfaterer , får rask utlading og forkorter levetiden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Det er også et annet forhold som kan forårsake høy ladespenning. Det er at den såkalte "senseledningen" har dårlig kontakt eller er koblet til feil sted. Senseledningen skal fortelle dynamoen hvilken spenning det er på det batteriet som lades. Er det noe feil med denne ledningen, kan dynamoen lures til å levere for høy spenning. Bør sjekkes i ditt tilfelle. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Det finnes mange muligheter for høy spenning, f.eks. målefeil, sensekontakt tilkoblet -bak- åpen relé/bryter/vender, spenningsfall, etc. Roger og Olina bør fortelle litt mer om både dynamo (type, aldre), måten fordeling, hvor spenningen blir målt, og om det finnes sensekabel. Skade på batterier kan forresten nesten ikke være synderen for sånt. Unntak ville være hvis batterispenningen ikke økes mens dynamoen senser på akkurat dette batteriet og prøver å øke spenningen pga. det. Men da i så fall pleier man å lukte noe, bokstavelig talt. Fortell detaljert, jeg er sikker at du/dere får en rekke konstruktive svar. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Obs: Da reagerte Dreamer på det samme allerede. Men da tar jeg kvelden for i dag! Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 ....dynamoen gir alt for mye støm til batteriene. Målte 15,2v Hva kan jeg gjøre her? Dynamoen er på 100amp Hvor er målingen gjort? Direkte på utgang fra dynamo eller på batteripolene? Har du installert skillediode på ladekresten ? Hvis du har installert skillediode på ladekretsen og du måler direkte på dynamouttak så er det helt normalt at du vil måle noe høyere spenning enn hva batteriet egentlig får. Regulatoren vil kompensere for spenningstapet i skilledioden når den senser på batteriet. Ikke unormalt med 0.7 V spenningstap. Isåfall 15.2 - 0.7 = 14.5V (over batteripolene) Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Hei Bjørn. Jeg har ikke skillediode og jeg målte rett på batteriet etter å ha fulgt med voltmeteret litt. Jeg skal ned i båten i morgen for å montere en ny tenningsnøkkel osv. Så da kan jeg ta ett par bilder av dynamoen bla. -Takker for gode råd alle sammen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SR400 Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Mål også på bilen din eller lignende. Kan multimeteret ditt vise feil? Hva måler du som hvilespenning? Quote http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Mål også på bilen din eller lignende. Kan multimeteret ditt vise feil? Hva måler du som hvilespenning? Et meget godt poeng Kaptein KNBF, billige multimetere kan ha stor feilvisning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Har målt i dag. Da lå den på 14.2. Hva er maks den bør ligge på? Det er forresten ikke ett billig multimeter... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Hei. Slakk reim og lite forbruk kan gi høy laddespenning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 14,2 er vanlig ladespenning med regulator internt i dynamo. Med ekstern senseledning og kanskje temperaturkompensasjon kan du tillate 14,4-14,45. På snekka mi har jeg en Sterling regulator som beregner ladeforløpet, og trapper ned når batteriene er fulle, og da kan vi komme opp i ladespenninger på 15,0 volt. Når batterieneer fulle, stepper den ned til 13,65. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Akkurat... Så da ligger det muligens innenfor normalen hos meg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Det kan virke slik. Nå bør du skille på strøm og spenning. Om spenningen er høy, så relaterer den seg til motstanden i kretsen. Og forteller ikke nødvendigvis om hvor mye strøm som blir avgitt. For spesielt interesserte; U = R * I. Om du med måleren fanger opp en 'spenningspeak' som varer noen sekunder, så er ikke det nødvendigvis betegnende for ladeforløpet. Men hos meg har jeg aldri målt mer enn 14,8 volt (spenning, ikke strøm). Jeg har en gammel ramperegulator, som vil få hr. Becker til å grøsse, fra en eller annen buss. Mulig at du har en intelligent dings i din dynamo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 (edited) Jeg har en gammel ramperegulator, som vil få hr. Becker til å grøsse, fra en eller annen buss. Alt etter behov, gamle busser pleier å gå minst like lang som nye busser. Og batteriene av nye busser byttes like ofte som på gamle busser. Apropos gamle tradisjoner: Hvor er det blitt av påskekyllingene som pleier å være her NÅ??! ...må vel skrive til Ingar eller starte en egen tråd for det. Jørg Edited April 14, 2014 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Hvis batteriene er toppladet av landstrøm. Viser ladespdnning høyere, en hvis du har ligget ute et par dager. Det bli en høyere motstsnd i dynamo når deg har mer arbeid. Altså. Dårligebatterier som ef tappet under 50% har du kanskje en ladespdnning på 13.5v Quote Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Akkurat. Mye å lære her skjønner jeg. Takker for alle gode tips og beskrivelser Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 (edited) ...altså...Jeg ser fremdeles ikke noe informasjon om verken dynamo eller type regulator i det minste.Derfor er alt om muligens og evtl. bare gjetting. Dynamoer er avhengig regulatoren.Er regulatorens setpoint 14,2V da er <14,2V eller >14,2V feil. Punktum, utropstegn. Avvik betyr at noe ikke stemmer med dette grunnlaget, enten med regulatoren eller annet. Da i så fall gjelder det å sjekke om regulatoren eier funksjon som heter kompensasjon. Enten er det spennings-kompensasjon over spenningsfall (f.eks. den berømte gule kabelen) eller temperaturkompensasjon. Har vi ikke det da får dynamoen bare ikke lov for å levere høyer eller laver spenning. Ende, thats it, mer finnes det ikke å diskutere. Jørg Edited April 14, 2014 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Nå har jeg fått tatt ett bilde og fant jaggu arket som fulgte med dynamoen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bergie Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Løfter denne. Ser også noe høy ladespenning. Fant du ut av dette? I så fall, hva var problemet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Posted June 30, 2014 Author Share Posted June 30, 2014 Hei bergie. Det viser seg at ladespenningen kun er høy i de første 5-10 minuttene. Så faller den ned til 14.2-14,4 I og med at jeg har blybatterier, så skal det gå greit har jeg fått høre. Jeg kjøpt meg ett instrument som heter BMV-700 og følger med. Til høsten, når båten skal opp. Så sender jeg nok dymamoen på service til Jørg og skal ikke se bort fra at jeg kommer til å kjøpe meg en PDAR. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.