terjejh Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 (edited) Jeg skal montere krympestrømper for isolering og merking av ringkabelsko etter fastklemming på batterikabler 16 mm2. Krympestrømpene er beregnet på kabeldiametre 6-18 mm. Hvordan varmes krymepstrømpene best opp, varmekilde temperatur og oppvarmingstid? De to alternative verktøyene jeg har er en 1,5 kW elektrisk varmluftpistol med to hastigheter og 375°C/495°C, og en liten butanbrenner med varmluftdyse opptil 500°C. Varmluftpistolen er grovere i åpningen og vil derfor gi en en grovere varmluftstråle. Edited April 13, 2014 by terjejh (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Jeg bruker begge deler. Valget kommer an på hvem av dem som dukker opp av rotet først. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Jeg bruker en liten gassbrenner (loddebolt) som jeg sveiper litt sakte frem og tilbake over krympeslangen, med ca 10 cm avstand fra flammen til plasten. Quote http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Vanlig gasslighter går også bra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
terjejh Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 (edited) Takk for tips og kommentarer. Jeg tolker det slik at type varmekilde ikke er så nøye, og at krympestrømpene reagerer relativt raskt og lett på varme - uten fare for å skade kabelisoleringen. Edited April 13, 2014 by terjejh (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Om det et litt lengde på krymp, så jobb systematisk slik at den får presset ut luft. Lager du krymp i begge ender og varmer mot midten så vil strømpa boble og sprekke. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Er du i tvil kan du ta bit og teste. Selv bruker jeg både gassloddebolt og varmluftspistol. Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Varmluft er mer skånsomt da, ca 450 grader kontra 1000+ grader fra butan. Lettere å svi noe med butan. Skal du beskytte noe som ikke skal varmes, kan du brette en U av alu-folie som du varmer "oppi", om du ikke har en slik å sette på varmluftpistolen. TA Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
terjejh Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Vil bare tilføye at butanloddesettene som selges på Jula og Clas Ohlson, er utstyrt med hette eller varmluftdyse som reduserer varmlufttemperaturen til 500°C og kanskje enda bedre kontroll på varmluftstrålen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Det derre greiene der er ikke akkurat rocket sience. Jeg har brukt propan, varmluft, lighter, fyrstikker og hva jeg nå enn måtte ha for hånden. Men når jeg kommer over fire kvadrat er vel ikke fyrstikker førstevalget. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Det derre greiene der er ikke akkurat rocket sience. Jeg har brukt propan, varmluft, lighter, fyrstikker og hva jeg nå enn måtte ha for hånden. Men når jeg kommer over fire kvadrat er vel ikke fyrstikker førstevalget. På denne DIY-siden som Eureka lenket til i prosjekttråden min kan du komme nærmer rocket science på temaet: http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects Leste til øyet ble stort og vått i natt.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Ikke varm for fort, og varm jevnt på alle sider fra senter og ut mot endene. Største forskjellen i denne sammenhengen er strømpe med lim som blir vanntett, og uten lim som ikke blir vanntett. De med lim må varmes sakte slik at limet også smelter og tyter ut i endene når du er ferdig. Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts