Jump to content

Prosjekt Bostrøm B31


Sail&Surf

Recommended Posts

Hei,

 

Tidligere i år blei jeg eier av min første seilbåt, en Bostrøm 31.
Planen har lenge vært å seile til Karibia denne høsten, men har sett mine begrensninger og utsatt det i alle fall 1 år.

I stedet for blir jeg og legge mye tid og energi i å få den skikkelig sjøklar. Mye skal skiftes, blant annet skal motoren ut og få en overhaling (yanmar ysb 12 hk )

Er på havet med marinen fram til sommeren så jeg begynner å bli utålmodig på å komme i gang :)

 

Litt om båten:

Stod i annonsen at båten var fra 1980 og dermed en MK II, men etter å ha surfet litt på nettet og sett bilder så ser det ut til at dette ikke stemmer. Ser ut til å være en MK I, følte meg litt lurt men men...er man ung, dum og uerfaren må man lære på den harde måten :)

Båten ble av forrige eier tatt opp på land i 2012 og pusset helt ned, han kunne garantere at den var fri for plastpest.

 

Det jeg gruer meg mest til er helt klart motoren som skal ut, har dere en idè om hva en overhaling kan koste? Har skrudd litt og vil gjøre mye selv, men skal la ekspertene ta seg av det mest kompliserte.

 

Ellers så er det en gammel og sliten dame som skal få mye kjærlighet i tiden framover, og i denne tråden skal det gjevnlig legges ut bilder og oppdateringer!

 

Setter stor pris på råd og kommentarer fra dere her på baatplassen :)

 

Båten står i Ålesund

 

bilde

dbilde

 

Hilsen Sondre

 

Link to post
Share on other sites

Grattis! Smart å bruke tiden på å fikse båten, da lærer du den å kjenne både ut og inn, og du er tryggere på båten. Masse hjelp å få her, bare fyr løs med bilder og spørsmål.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en Bostrøm, de er vakre. Og lykke til.

 

Ang. Motor så er jeg i samme situasjon selv, så post gjerne hvordan du løser det, kostnader osv :-)

Link to post
Share on other sites

Hei! Blir spennende å følge oppgraderingen din.
Har selv en B31 fra 1981, og har skrudd på det meste. Hadde en YSM 12 i min båt, men valgte å bytte til en ny Vetus 2.06 16 hk, og ny Gori foldepropell sist sommer.
Å demontere og ta ut motoren er en enkel sak. Lagde en solid bedding av 2"x 4" i samme høyde som motorfundamentet og dro motoren enkelt inn i salongen slik at den kunne heises ut. Største jobben var faktisk å fjerne gammel isolasjon og legge ny støydemping i motorrommet.

Tar du først denne jobben bør du få laget deg en luke i dørken over motoren slik at du kommer enklere til for vedlikehold. Lykke ti!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for flotte svar!

 

 

Står den hos Admiral Marine i Mauseidvågen? Synes området lignet på det.

Ja @Eureka den står i Mauseidvåg. Utrolig fint prosjekt du hadde, lest mye om oppussingen din. Hvis du har lyst til å komme innom å se til sommeren når vi er igang er du hjertelig velkommen :)

 

 

Grattis :smiley:

Slik det ryktes om verkstedpriser i andre tråder her,så vil det nok lønne seg å kjøpe ny motor fremfor å overhale.

Ja har hørt det kan koste svin... men må prøve å gjøre mest mulig selv. Vet du om det er snakk om 10 000, 15000, 25000?

Det er jo en steinsolid motor, så får den en liten overhaling går den sikkert i 30 år til.

Hei! Blir spennende å følge oppgraderingen din.
Har selv en B31 fra 1981, og har skrudd på det meste. Hadde en YSM 12 i min båt, men valgte å bytte til en ny Vetus 2.06 16 hk, og ny Gori foldepropell sist sommer.
Å demontere og ta ut motoren er en enkel sak. Lagde en solid bedding av 2"x 4" i samme høyde som motorfundamentet og dro motoren enkelt inn i salongen slik at den kunne heises ut. Største jobben var faktisk å fjerne gammel isolasjon og legge ny støydemping i motorrommet.

Tar du først denne jobben bør du få laget deg en luke i dørken over motoren slik at du kommer enklere til for vedlikehold. Lykke ti!

Hehe takk gud! Har gruet meg til dette lenge, når den først er ute er steg 1 gjennomført i alle fall :) Og takk for godt svar.

 

Om det ikke blir en total overhaling, må i alle fall dysen ut og renskes, pakningene byttes og div... Går litt ugjevnt, er tungstartet,lekker litt olje og kommer en del svart røyk når jeg kjører den på høyt turtall. Dette får heller koste litt ekstra av både slit, svette, tårer og ikke minst penger. Kommer sikkert til å takke meg selv i etterkant for å ha gjort det, ikke minst når den skal selges :)

Ang det å kjøpe ny motor tror jeg nok det blir uaktuelt, 50 tusen på en ny motor har jeg ikke råd til... men hadde nok gjort det om jeg kunne!

 

Ellers så må hylsa til akslingen byttes, båten hadde 2 fot med vann i bunnen en gang jeg kom ned til den og da fant jeg ut at det silte vann ut av hylsa... ekkel opplevelse. Noen tips og triks?

Link to post
Share on other sites

Hylsa må nok ikke byttes, men pakkboksen må ordnes. Om du har en pakkboksen av sleipnertype er det snakk om å bytte 3 simiringer, koster ca 280 kr for et sett fra Sleipner motor. Om du søker her på forumet finner du masse informasjon om det meste....

Link to post
Share on other sites

Hylsa må nok ikke byttes, men pakkboksen må ordnes. Om du har en pakkboksen av sleipnertype er det snakk om å bytte 3 simiringer, koster ca 280 kr for et sett fra Sleipner motor. Om du søker her på forumet finner du masse informasjon om det meste....

Ja ok, tusen takk for svar. Skal undersøke det nærmere når jeg er hjemme.

Link to post
Share on other sites

Tar meg gjerne en tur! Artig å få inspirasjon.

Godt å høre og i like måte! 94879099 er telefon nummeret. Bare å plinge på så tar jeg med kaffe :) (Kommer hjem til juni)

 

Forresten, er det noen som planlegger tur til Middelhavet/Gran Canaria nå til sommeren eller neste? Skal ta turen i alle fall til neste sommer og vil gjerne alliere meg med noen.

 

Seilte båten hjem til Ålesund i fra Bergen nå i vinterferien. Selvfølgelig ble det storm og jeg har aldri vært så redd før hehe, mye gikk galt men fikk til gjengjeld mye erfaringer i fra turen. Neste gang det meldes storm så holder jeg meg på land, det er sikkert og vist. Ble i alle fall litt bedre kjent med båten og den taklet været bra, verre ned mannskapet...

 

Takk igjen for svar og ønsker alle en flott påske!

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Der har du fått den et fint Skip!

 

Nydelig med den blåfargen.

 

Jeg har selv overhalt min Yanmar YSGM 12hk, med stort hell. (disse er gode som gull) selv om det omtrent var et eget økosystem inni den (etter tidligere eiers labre vedlikehold)

 

Sleng ut noen fler bilder av båten din da. Veldig moro å følge!

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

bilde

 

Hei. Det har vært lite oppdateringer i det siste grunnet middelhavsdeployering i marinen, men endelig fikk jeg dratt i gang prosjektet. Det har skjedd mye på kun få dager, skroget er pusset ned og primet, motoren skrudd løs og dratt inn i cabinen. I dag skal vi få på bunnsmøringa og heise ut motoren for så å vaske ned hele båten. Prøvde å dra av propellen men den satt som bare fy. En av grunnene til at den står på land er fordi akslingen lakk vann så det fylte seg opp i båten så dette blir en prioritet å få tettet.

Båten skal få en ny farge og så det er bare å vente å se :)

Link to post
Share on other sites

Der har du fått den et fint Skip!

 

Nydelig med den blåfargen.

 

Jeg har selv overhalt min Yanmar YSGM 12hk, med stort hell. (disse er gode som gull) selv om det omtrent var et eget økosystem inni den (etter tidligere eiers labre vedlikehold)

 

Sleng ut noen fler bilder av båten din da. Veldig moro å følge!

Hørt det er en steinsolid motor og den går fortsatt selv om den nesten er rustet opp hehe. Takk for fine kommentarer, har mange hjelpsome venner så dette skal bli et smykke på sjøen ettervært.

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa til deg :) Jeg liker ungdom som tar seg tid og bry med å ta vare på gammle båter, både med og uten seil :P Lykke til med ned sliping og jeg kommer sikkert til å rusle ned å hefte dere med skitsnakk flere ganger :) Koslige karer med frisk pågangsmot !!! Og Eureka , si fra når du kommer bortover så får jeg hilst på deg å :)

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Dere har kommet igang ja! Jeg får ta meg en tur etterhvert.

 

Bare å komme Eureka, skal ha kaffen klar :) Er der i morgen ettermiddag, send en sms til 94879099 om du tar turen. Gleder meg til å høre på tips og råd fra en erfaren seilmann!

 

Som jeg sa til deg :) Jeg liker ungdom som tar seg tid og bry med å ta vare på gammle båter, både med og uten seil :P Lykke til med ned sliping og jeg kommer sikkert til å rusle ned å hefte dere med skitsnakk flere ganger :) Koslige karer med frisk pågangsmot !!! Og Eureka , si fra når du kommer bortover så får jeg hilst på deg å :)

Takk igjen for gode tips og råd! Du er hjertelig velkommen til å prate mer skit, bare koselig ;) skal fikse kaffi og god stemning

Link to post
Share on other sites

Flere plasser :) men den nærmeste deg er Johan R Sunde på Eidsnes. Ellers så skal jeg rote gjennom å se hva jeg har å donere bort. Vet jeg har International grunning og div Sparkel som jeg ikke lenger trenger. Tror jeg har en liter hvit stående også.

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Flere plasser :) men den nærmeste deg er Johan R Sunde på Eidsnes. Ellers så skal jeg rote gjennom å se hva jeg har å donere bort. Vet jeg har International grunning og div Sparkel som jeg ikke lenger trenger. Tror jeg har en liter hvit stående også.

 

Takk skal du ha igjen, får ta turen innom å se hva de har:) Hehe det blir alt for snilt av deg!

 

Et annet spørsmål

: bilde

 

Her inn sprutet det vann og vi måtte få båten opp på land. Fettpressa funket ikke og det fylte seg opp. Skal bytte cutless men hva må jeg gjøre her?

Link to post
Share on other sites

Demonter akslingsflensen og pakkboks med gummimuffa som går inn på hylserøret. Så får du vurdere om det kan skiftes tetningsringer eller om en ny pakkboks må til. Har selv en oljesmurt pakkboks fra Sleipner, fungerer utmerket. På min Bostrøm fra 81 er det en spesiell type cutless lager, et såkalt Albinlager. Det sitter i en klemmring av gummi,festet med to skruer i bakkant av hylsa, kan skaffes fra Albin motor i Sverige.. Du finner dem på nettet. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...