Jump to content

Prosjekt Bostrøm B31

Sail&Surf

Recommended Posts

Demonter akslingsflensen og pakkboks med gummimuffa som går inn på hylserøret. Så får du vurdere om det kan skiftes tetningsringer eller om en ny pakkboks må til. Har selv en oljesmurt pakkboks fra Sleipner, fungerer utmerket. På min Bostrøm fra 81 er det en spesiell type cutless lager, et såkalt Albinlager. Det sitter i en klemmring av gummi,festet med to skruer i bakkant av hylsa, kan skaffes fra Albin motor i Sverige.. Du finner dem på nettet. Lykke til.

tusen takk! Et slikt altså: http://mmd.nu/shop233/catalog/product_info.php?products_id=6945&osCsid=unpk5o1607alpt4s3gsm0npri4

Holder du på i båten i dag?

Ja tenkte meg bort i ettermiddag og ta resten av pussen :) send en sms (94879099) hvis du tar turen

Forutsatt at det er brukt samme system på din båt. Tror også du finner flere opplysninger om du søker her på Båtplassen. Er ihvertfall et meget enkelt lager å skifte.

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54512/cutlesslager.jpg

er en sånn, men kan ta bilde og dobbeltsjekke.

I går hadde jeg gleden av å se båten og treffe gutta som holder på med den. Veldig kjekt å se andre som holder på med slike prosjekter.

En ting; en av gutta sa at det blir vurdert å sparke et område utvendig på skroget, ved Røstjernfestene, fordi skroget buler markant inn der.

Har tenkt litt på det, og jeg er temmelig sikker på at det er best å la det være. Dersom bulen forsvinner og flater ut når masta tas av/ slakkes på vant, er det sannsynlig, slik jeg tenker det, at sparken vil sprekke opp fra skroget. Og det blir ikke pent. Sparkelmassen har ikke samme fleksibilitet som glassfiber.

Tenkte jeg bare skulle nevne det, men vi kan synse litt mer om det i morgen når jeg seiler bort til dere.

Redigert av Eureka (see edit history)

I går hadde jeg gleden av å se båten og treffe gutta som holder på med den. Veldig kjekt å se andre som holder på med slike prosjekter.

En ting; en av gutta sa at det blir vurdert å sparke et område utvendig på skroget, ved Røstjernfestene, fordi skroget buler markant inn der.

Har tenkt litt på det, og jeg er temmelig sikker på at det er best å la det være. Dersom bulen forsvinner og flater ut når masta tas av/ slakkes på vant, er det sannsynlig, slik jeg tenker det, at sparken vil sprekke opp fra skroget. Og det blir ikke pent. Sparkelmassen har ikke samme fleksibilitet som glassfiber.

Tenkte jeg bare skulle nevne det, men vi kan synse litt mer om det i morgen når jeg seiler bort til dere.

Veldig koselig å få hilse på dyktige båtfolk! Jeg tror også at vi lar det være og heller sparkler synlige skader:) takk for tilbakemeldingen. Vasket ned mye av båten i dag og jeg startet med å rive ut isolasjonen i forpiggen. Utrolig hva grønnsåpe og klor kan gjøre med dårlig lukt!

Dyktig og dyktig, jeg tror nok både du og mannskapet ditt har mere seilerfaring ihvertfall :) bortsett fra motor, så var nok mitt utgangspunkt mye av det samme som dere står foran. Fordelen hos dere er at dere er flere som holder på. Jeg har holdt på alene. Så om alt går etter planen i morgen, så kommer jeg en tur med "Samos", som båten heter. Kanskje det kan gi ørlite motivasjon :) tenker jeg skal overnatte i båten noen dager, og sommerkvelder er lang.

Så det blir veldig kjekt å følge utviklingen. Husk å ta mange bilder underveis. Da er det lettere å poste her når du lurer på ting, og å få gode svar.

Og ja, en skikkelig vask gjør alt mye bedre ombord. Så er det bare å få den på sjøen så snart malingen er tørr og akslingen er tett. -så får dere båten bort fra den støvete bakken den står på. Og ikke minst, den kan seiles.

Redigert av Eureka (see edit history)

Dyktig og dyktig, jeg tror nok både du og mannskapet ditt har mere seilerfaring ihvertfall :) bortsett fra motor, så var nok mitt utgangspunkt mye av det samme som dere står foran. Fordelen hos dere er at dere er flere som holder på. Jeg har holdt på alene. Så om alt går etter planen i morgen, så kommer jeg en tur med "Samos", som båten heter. Kanskje det kan gi ørlite motivasjon :) tenker jeg skal overnatte i båten noen dager, og sommerkvelder er lang.

Så det blir veldig kjekt å følge utviklingen. Husk å ta mange bilder underveis. Da er det lettere å poste her når du lurer på ting, og å få gode svar.

Og ja, en skikkelig vask gjør alt mye bedre ombord. Så er det bare å få den på sjøen så snart malingen er tørr og akslingen er tett. -så får dere båten bort fra den støvete bakken den står på. Og ikke minst, den kan seiles.

Blir bra, har troa! Vi drar ut i morra ettermiddag, har vært på tur på Herøyane i dag. Gleder meg til å se Samos:)

Dette synes jeg du skal revurdere. Legger du maling på gelcoat får du ikke i nærheten så fin finish.

Sant, men båten har allerede vært malt tidligere:) Tror det blir bra

• 2 uker senere...

Hallo igjen.

Liten oppdatering siden sist.

Da har vi byttet alle gjennomføringer og strippet båten ned innvendig. Skroget pusset ned, akslingsdeler bestilt og malingen er klar.

Hadde tre elektriker kompiser på besøk i båten og vi får forhåpentligvis lagt opp nytt elnett og ledlys i hele båten før helga.

Har vasket som en gud innvendig for å fjerne "båtlukten", så meg til slutt drit lei av å skrubbe med børste og klor så gikk drastisk til verks og tok høytrykksspyleren. Tenkte ikke på å ta bilde men før og etter forskjellen var enorm. Skottet under sittebrønnen var grå av mugg og etter litt høytrykk var det som svart og hvitt i forskjell.

Men motorrommet er uten tvil det som var verst, kunne dra handen langs kanten og dra ut en full neve av møkk. Kjøpte meg en dunk med avfettning og gikk til verks, mye bedre nå og håper på å få malt opp innvendig ila uken.

Kommer bilder så snart båten er sjøklar!

• 2 måneder senere...

Det ble jo lekkert! Jeg sitter på landsbygda midt i Frankrike og drikker portvin og har en and på grillen. Vindranker i kjøkkenhagen og fransk musikk hos naboen. Tilbake neste uke! Da får vi møtes igjen.

Konge! Håper du har hatt en fin sommer:) Vi prøver for harde livet å få tak i en båtplass og en seilegruppe på høgskolen.

Apropos båtplass, noen som vet om noe i ålesund? Noen nummer vi kan ringe? Har ringt alt av marinaer og det er flere års venteliste...

Finner ikke nummeret til mauseidvågen marina om noen kan hjelpe meg?

Har bare en uke igjen av oppholdet på land og trenger en båtplass om så bare midlertidig. Hjelp!

Var bortom båten din for en uke eller to siden, det ser jo riktig bra ut. Tenker du gleder deg til å sjøsette og heise kluter i masten.

Brygga vår er dessverre full. Begge båtene ligger ute enda.

Har du hørt med Ålesund Seilforening om de har en ledig plass i Nørvevika. Uansett greit å melde seg inn i foreninga. Da ligger du gratis på gjesteplassene på Gåsholmen, der seilerhytta ligger. Ellers så skal det være gjesteplasser i Nørvevika til 100 kr døgnet. Du kan jo høre med Kjerrigsundet båtforening om det er noen som har startet fremleie av plassene sine. Jeg leide en plass der vinteren for 2 år siden og det kostet kanskje 500 kr måneden pluss strøm...

Nå er det jo også utenfor sesongen i Brosundet, så om du sender en mail til Ålesund havnevesen med båtens lengde, så får du en månedspris inklusiv strøm. -da med tanke på å ligge der over lengre tid. Synes å huske det kostet 2700 kr i måneden med strøm... ( hadde planer om å bo i båten i Brosundet) -Utgiftene drar du inn med kronerullig under vorspiel :)

Så har det kommet en ny marina i Langevåg, der Sulabåten legger til. Tipper det er noen ledige plasser der. De har en nettside om du søker litt.

-Siste utvei er å melde deg inn i seilforeninga og legge båten på Gåsholmen, gratis. og bruke gummibåten ut :)

Jeg blir borte til over helga, men vi får linke opp om ikke for lang tid.

Det har ikke blitt en døyt med seiling på meg på flere måneder. Alt for mye arbeid på det nye huset, -som ikke er helt nytt. Men den fine høsten fortsetter nok, så det er bare "untie the linses".

lykke til med sjøsetting. Etter måneder på land er det viktig å lage seg en 5punktsordre for prosedyrer om bord. -slik som med stengeventil til kjølevann og dieselkrane :)

Var bortom båten din for en uke eller to siden, det ser jo riktig bra ut. Tenker du gleder deg til å sjøsette og heise kluter i masten.

Brygga vår er dessverre full. Begge båtene ligger ute enda.

Har du hørt med Ålesund Seilforening om de har en ledig plass i Nørvevika. Uansett greit å melde seg inn i foreninga. Da ligger du gratis på gjesteplassene på Gåsholmen, der seilerhytta ligger. Ellers så skal det være gjesteplasser i Nørvevika til 100 kr døgnet. Du kan jo høre med Kjerrigsundet båtforening om det er noen som har startet fremleie av plassene sine. Jeg leide en plass der vinteren for 2 år siden og det kostet kanskje 500 kr måneden pluss strøm...

Nå er det jo også utenfor sesongen i Brosundet, så om du sender en mail til Ålesund havnevesen med båtens lengde, så får du en månedspris inklusiv strøm. -da med tanke på å ligge der over lengre tid. Synes å huske det kostet 2700 kr i måneden med strøm... ( hadde planer om å bo i båten i Brosundet) -Utgiftene drar du inn med kronerullig under vorspiel :)

Så har det kommet en ny marina i Langevåg, der Sulabåten legger til. Tipper det er noen ledige plasser der. De har en nettside om du søker litt.

-Siste utvei er å melde deg inn i seilforeninga og legge båten på Gåsholmen, gratis. og bruke gummibåten ut :)

Jeg blir borte til over helga, men vi får linke opp om ikke for lang tid.

Det har ikke blitt en døyt med seiling på meg på flere måneder. Alt for mye arbeid på det nye huset, -som ikke er helt nytt. Men den fine høsten fortsetter nok, så det er bare "untie the linses".

lykke til med sjøsetting. Etter måneder på land er det viktig å lage seg en 5punktsordre for prosedyrer om bord. -slik som med stengeventil til kjølevann og dieselkrane :)

Du får si i fra om det blir ledig på brygga og du har fri fra husoppussingen så hadde det vært konge å få tips og triks i fra deg!

Vi har snakket litt med seilforeningen om at vi skal starte en seilegruppe og det var interesse men kan jo ta litt tid.

Hm skal ta å ringe kjerringsundet asap. Takk for tipset!

Brosundet hadde vært konge, haha. Når båten er beboelig kanskje:)

Er en del oppussingsarbeid innvendig som står igjen så derfor må jeg ligge en plass man kan kjøre til med bil, men når den er ferdig høres Gåsholmen idyllisk ut hehe!

Ta å sleng over telefonnummeret ditt så hørest vi i nermeste framtid, ser fram til en kaffi og båtprat.

Hvis du skal ut å seile så må du si i fra om du trenger mannskap!;)

Motoren er forhåpentligvis ferdig på overhaling snart så blir spennende å se.

Takk for et godt svar, sees snart.

• 2 uker senere...

Hei kjære båtfolk.

Ser meg nødt til å selge båtprosjektet pga manglende ressurser. Jeg er student på heltid nå, ingen jobb og har ikke noen plass å jobbe på båten med.

Skroget er pusset ned og lakket på nytt. Alle gjennomføringer skiftet. Aksling har ny pakkboks i fra sleipner, nytt albinlager, nye sinkanoder. Skroget under vannlinjen er primet og bunnsmurt. Fri for plastpest.

Innvendig er det elektriske skiftet og alt lys er byttet ut med led. Nytt instrumentpanel i tre, utført av skipselektriker. For å få den ferdig innvendig må det isoleres på nytt, bygge igjen motorrommet og isolere på nytt. Puter er kastet og må trekkes på nytt. Ellers så er det litt småtjafs for å få den estetisk perfekt.

Motor er på overhaling hos verksted.

Starter på 25 000,-

Er åpen for bud

mail: sondre_misund@hotmail.com

Det var jo leit å høre, er du sikker på at dette er rett å gjøre ?

Om du i dag bor i leid leilighet, hva med å flytte ombord i Brosundet, og si opp hybelen. Ja, det kan bli litt kommerlig, men veldig kjekt. Strøm er jo inklusiv der. Tipper det kommer på 2700 i måneden nå utenfor sesongen. Dusjing tar du på høgskolen. Sett inn en septiktank, dekkstømming og en treveis ventil så du kjører bimelim i sjø og bomelom i tank. Det er tømmestasjon med sugepumpe ved Redningsselskapet.

Gjør du dette, så har du fortsatt båt til sommeren. Dumt å selge når det er lagt ned så mye arbeid.

• 3 uker senere...

Det var jo leit å høre, er du sikker på at dette er rett å gjøre ?

Om du i dag bor i leid leilighet, hva med å flytte ombord i Brosundet, og si opp hybelen. Ja, det kan bli litt kommerlig, men veldig kjekt. Strøm er jo inklusiv der. Tipper det kommer på 2700 i måneden nå utenfor sesongen. Dusjing tar du på høgskolen. Sett inn en septiktank, dekkstømming og en treveis ventil så du kjører bimelim i sjø og bomelom i tank. Det er tømmestasjon med sugepumpe ved Redningsselskapet.

Gjør du dette, så har du fortsatt båt til sommeren. Dumt å selge når det er lagt ned så mye arbeid.

Ok jeg gjør et forsøk igjen. Det ordnet seg med båtplass og vi skal prøve å få dette i gang:) Trenger sikkert mye hjelp så setter stor pris på alle tips og triks vi kan få i fra deg. Har du forresten et telefonnummer jeg kan nå deg på?

Skal seile båten over borgundfjorden i morgen, har bare påhengsmotor så ønsk oss lykke til :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...