dennrick Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Hei, Har i vinter fundert på dette med autopilot, og lest meg opp på emnet her på båtplassen uten å egentlig ha funnet svaret på det jeg lurte mest på. Er det verdt det? Iløpet av vinteren valgte jeg å gå for en Garmin basert løsning (GHP-20) siden jeg har plotter fra samme fabrikkant. Nå har jeg vært i båten siden fredag og siden erfaringen er så god at jeg omtrent bobler over av entusiasme, så ville jeg bare dele erfaringen min: Med joggeskobåt i sakte fart, så slipper jeg endelig å konsentrere meg om å omtrent hvert annet sekund ratte for å justere kurs i vind, vær og strøm (ligger nå i Drammenselva og vinteren er på vei ned fra fjellet :-) ) "hold kurs", og piloten gjør hele jobben med å holde båten på den kursen jeg sist gav. Deilig. I 25 knop er det likedan, og med autoruter som plotteren setter opp leverer piloten varene til punkt og prikke. Jeg har nesten ikke brukt rattet denne påsken, og det er så behagelig å kunne senke skuldrene og heller bare nyte turen ved å holde utkikk og la teknikken gjøre jobben. Slapper mye mer av underveis enn jeg gjorde tidligere, og nyter utsikten av et snorrett kjølvann. Er jeg uenig med plotteren om valgt rute, så tar jeg enten roret eller trykker på et par knapper for kursendring til styrbord eller babord, og da gir piloten blaffen i plotteren og hører på meg. Oppsumert: Fantastisk. Verdt hver eneste båtlapp. Trodde ikke båtlivet kunne bli bedre enn det allerede var, men autopiloten forbedret det ytterligere. Quote Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 og hva kostet hele herligheten om jeg tør spørre ?Kunne være av interesse, men har ett par ting som koster mange båtpenger som skal gjøres først trur jeg. Men alt avhenger av hvor mye slikt koster. Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 40 båtlapper ferdig innstallert, prøvekjørt og kalibrert. Men du kan nok få det en god del billigere dersom du er flink til å mekke på båten din selv. Jeg er nok bedre på å mekke på og inne i hus enn at jeg tør å gå på båten og risikere at ting ikke virker... Quote Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Gøy å lese slike glad meldinger. Må kanskje prøve å riste liv i systemet ombord her og. Defekt auto. Så her er det autopiloten som slapper av. Mens jeg ratter. :-) Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Her i Tromsø er det problem med å finne installtør av autopilot. Hvem gjorde jobben din, dennrick? Er det noen som kjenner en installatør av autopiloter i Tromsø-området? Vanlige utstyrsforhandlere bare selger hyllevarer. Trenger også en Garmin autopilot til en Garmin kartplotter. Det elektriske kunne jeg ta selv, men hydraulikken må jeg ha ekstrem god tid på, og verktøy. Quote http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
aebi Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Jeg har i vinter installert Raymarine autopilot i 34 fot båt. Litt småsløyd underveis, men helt greit å gjøre dette selv. Fikk god hjelp fra tråder på baatplassen. Kostet meg ca 20.000, inkl. fjernkontroll. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Skal montere nyeste sort raymarine ap på en grandezza31 neste uke. Så det blir spennende. Skal montere alt selv men har ikke erfaring med det. VP skal visstnok ha et eget slangekit for raymarine, så det skal bli temmelig greit. Ca. 11000 for pilotpakka, så kommer slangekit i tillegg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Det blir spennende Eureka! Håper du opprette en tråd på dette så vi andre får en "gjør det selv" veileder å gå etter, rikelig illustrert med bilder og forklaringer Kunne også godt tenke meg en autopilot, men 40000 er over mitt budsjett for en slik "kjekt å ha pryl". Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan_Erik Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 EUREKA hvordan funker det med ap i seilbåt? Som på motorbåt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Du må ha ap i seilbåt. :) Det er det jeg rekker å skrive nå, for Moldeferga er snart i land. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Jeg har Simrad AP i seilbåten. Helt u-unnværlig. Koplet mot plotter er den super på lange strekk. Kan gjøre andre saker om bord når man seiler i åpent farvann. Geir Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Her i Tromsø er det problem med å finne installtør av autopilot. Hvem gjorde jobben din, dennrick? Er det noen som kjenner en installatør av autopiloter i Tromsø-området? Vanlige utstyrsforhandlere bare selger hyllevarer. Trenger også en Garmin autopilot til en Garmin kartplotter. Det elektriske kunne jeg ta selv, men hydraulikken må jeg ha ekstrem god tid på, og verktøy. Hei Tasle T, Jeg fikk dette gjort av gutta hos importøren der jeg hadde båten i vinteropplag i Leangbukta, ikke langt fra Asker et par mil fra Oslo. Dette hjelper vel ikke deg nevneverdig er jeg redd. Har forøvrig 7012 plotteren om det kan være en interessant opplysning. Quote Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Støtter opp om dennricks rapporter vedrørende Garmin GHP20 pilot. Monterte nå i vinter, og fikk testet på påsketuten nå på torsdag fra Asker til Strømstad. Kalibreringen på første turen bestod av 3 punkter og var unnagjort på 10 min. Den bestod i å gjøre en 360 graders sirkelturn for å orientere kompasset, gå på rett kurs i 10 sek. for å lokalisere Nord, for så å la piloten styre båten i en 8-10 sikksakbevegelser for å detektere rorfølsomhet. Ferdig. Merket umiddelbart at dette var en pilot av en helt annen klasse enn de Raymarinepilotene (3 forskjellige, med og uten Rategyro) jeg har hatt tidligere. Avvik på WP lå typisk på noen få fot, og rutestyringen gikk helt uten avvik. Trengte ikke bekrefte kursendringene en gang. Faktisk gikk jeg forrige dagen en rute jeg la inn for flere år siden fra Rauer via Lynghlmn - Kjøkøy- Sekken og Norskerenna til Strømstad, uten å røre rattet. Vel, to ganger tror jeg at jeg måtte korrigere kursen noe med Shadowdrive for å styre unna garnlenker utenfor Hankø. Ellers som sakt satt jeg med hendene i fanget å lot meg imponere. 110 graders stb. tørn ved grønn stake før Kjøkøybrua ble løst ved å legge inn en rallysladd før WP og så ta innersvingen med fullt rorutslag. Fullt rorutslag gikk raskere enn hva jeg hadde klart å ratte manuelt. Under brua var vi på kurs igjen med avvik på 2 fot. Presisjonen jeg opplever kan ha å gjøre med at jeg nå kjører Garmin på alt. Dvs. plottere, pilot, radar, AIS og VHF, og allt er koplet opp på NMEA 2000 nettverk. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Tviler sterkt en vil merke noen forskjell på hvordan toppmodellene fra Garmin, Raymarine og Simrad styrer på en båt som ikke har veldig spesielle styreegenskaper eller i ekstremt lav hastighet i sterk vind (trollingfiske med agnfisk i hastigheter ned til eller til og med under 1.5 knop med båter på ca 20'). Svært få har erfaringer med siste modeller fra flere fabrikater da autopilot ikke er noe en normalt bytter så lenge de fortsatt virker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Kan bare bekrefte dennrick sin opplevelse. Autopilot er en ekstra mann ombord. Har montert autopilot i de fleste båtene jeg har hatt og spesielt i 44 fot seilbåten var det helt glimrende. Raymarine med rategyro og trådløs fjernkontroll. En ting jeg ikke har sett det store poenget med for mitt bruk er å la plotteren styre autopiloten etter rute. Ferdes lite på åpent hav og da blir rutene ikke så brukbare. Liker langt bedre å lage ruter som kjører for seg selv på plotteren og manuelt følge disse med autopiloten. Har hatt noen lange turer langs vestlandskysten og det å lage en rute på forhånd er viktig på mange måter, både for å bli litt kjent med farvannet men også for å være sikker på at en velger det riktige sundet og ikke ender i en blindvei (finnes noen slike alternativer også). Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Skal montere nyeste sort raymarine ap på en grandezza31 neste uke. Så det blir spennende. Skal montere alt selv men har ikke erfaring med det. VP skal visstnok ha et eget slangekit for raymarine, så det skal bli temmelig greit. Ca. 11000 for pilotpakka, så kommer slangekit i tillegg. En ting eg ikkje visste når eg koblet slanger til hydraulisk styring var at en må olje koblingsstykkene før en presser de inn på slangene... Det førte til at innerdelen av slangen kollapset og blokkerte oljegjennomstrømningen :-( Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 (edited) Dobbelpost. .. Edited March 19, 2016 by Trophy (see edit history) Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 (edited) Tviler sterkt en vil merke noen forskjell på hvordan toppmodellene fra Garmin, Raymarine og Simrad styrer på en båt som ikke har veldig spesielle styreegenskaper eller i ekstremt lav hastighet i sterk vind (trollingfiske med agnfisk i hastigheter ned til eller til og med under 1.5 knop med båter på ca 20'). Svært få har erfaringer med siste modeller fra flere fabrikater da autopilot ikke er noe en normalt bytter så lenge de fortsatt virker. Heilt samd med dette.Ingen grunn til bytte om ein har autopillot av god kvalitet. Sjølv svergar eg til Simrad. Den er etter mitt syn blitt so avansert at eg saknar ingenting. Kva skulle det vere foresten? Og so har det og mykje med design å gjere. Det er heilt etter min smak. Edited March 19, 2016 by Fjordgubbe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Har også fått montert Garmin til samme pris som dennrick. 30 fots halvplaner. Tror jeg fikk et mandagsprodukt for det har vært mye styr med bl a fjernkontrollen som faller ut og opplever i planingsfart så vingler autopiloten noe. Svinger konstant noen grader til den ene siden før den korrigerer motsatt. I deplasementsfart er den suveren. Etter sjøsetting iår gikk autopiloten ullste dig bananas når jeg kjører i planfart. Da svinger den brått 30-60 grader til den ene siden før den like rask kjører kontra. Men i sakte fart alt fint og nå fungerer fjernkontrollen som den skal. Får ta en ny kalibrering å se om det hjelper.( Mener jeg har GHP20)Men det er først og fremt i kosefart jeg liker autopiloten best. Liggepå dekk og styre med fjernkontrollen eller sitte bak på solsenga ( og selvfølgelig holde skarpt utkikk..) Autopilot er verdt pengene ja! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Hekkbølgen ... det der med 30-60grader avvik hørtes ille ut.... Du bør sjekke kompasset som brukes av autopiloten. Løse forbindelser eller om den forstyrres av andre kabler. Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Har også fått montert Garmin til samme pris som dennrick. 30 fots halvplaner. Tror jeg fikk et mandagsprodukt for det har vært mye styr med bl a fjernkontrollen som faller ut og opplever i planingsfart så vingler autopiloten noe. Svinger konstant noen grader til den ene siden før den korrigerer motsatt. I deplasementsfart er den suveren. Etter sjøsetting iår gikk autopiloten ullste dig bananas når jeg kjører i planfart. Da svinger den brått 30-60 grader til den ene siden før den like rask kjører kontra. Men i sakte fart alt fint og nå fungerer fjernkontrollen som den skal. Får ta en ny kalibrering å se om det hjelper.( Mener jeg har GHP20)Men det er først og fremt i kosefart jeg liker autopiloten best. Liggepå dekk og styre med fjernkontrollen eller sitte bak på solsenga ( og selvfølgelig holde skarpt utkikk..) Autopilot er verdt pengene ja! Det er mest sansynlig en justering som må til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Svinger konstant noen grader til den ene siden før den korrigerer motsatt. I deplasementsfart er den suveren. Etter sjøsetting iår gikk autopiloten ullste dig bananas når jeg kjører i planfart. Da svinger den brått 30-60 grader til den ene siden før den like rask kjører kontra. Men i sakte fart alt fint og nå fungerer fjernkontrollen som den skal. Får ta en ny kalibrering å se om det hjelper.( Mener jeg har GHP20)Men det er først og fremt i kosefart jeg liker autopiloten best. Liggepå dekk og styre med fjernkontrollen eller sitte bak på solsenga ( og selvfølgelig holde skarpt utkikk..) Autopilot er verdt pengene ja! Har du vært gjennom begge oppsettmenyene? Bla. med angivelse av antall tørn på rattet fra borde til borde? Videre 360 graders sirkel, nordangivelse og siksakkjøring. Du blir også spurt ved oppstart hvilket farstsområde du har, og planingsfart/turtall. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Har du vært gjennom begge oppsettmenyene? Bla. med angivelse av antall tørn på rattet fra borde til borde? Videre 360 graders sirkel, nordangivelse og siksakkjøring. Du blir også spurt ved oppstart hvilket farstsområde du har, og planingsfart/turtall. Da blir det litt testing. Takk for tips :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Er igang med å montere Garmin GHP12 med elektrisk lieær drivnehet i en Bavaria 33seilbåt. Det blir min 3. autopilot montasje. Første varRaymarine hydraulisk i en NImbus med ror og den andre var Rarymarine med elektrisk lineær drivenhet i en Bavaria 30 seilbåt. Begge fungerte utmerket og jeg regner med at Garminen også vil funke bra. I Nimbusen hadde jeg kompasset under stikkøya. Det funket fint bortsett fra den gangen jeg la en bag med verktøy i køya. Viktig å finne en plass med så lite som mulig som kan forstyrre kompasset. Måtte forørøvrig byte kompass en gang på Nimbusen da det sluttet å virke. For en som liker litt utfordringer så er det grei skuring å montere pilot og timelønnen er bedre enn jeg får på jobben. Stort sett har jeg spart kr. 1000 pr time med egeninnsats på mine seneste båter. I tillegg synes jeg det er moro. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Så bra Blueline. Jeg og synes det er morro å jobbe båt. Har holdt på i hele vinter. Bla. har jeg hivi ut en Raymarine og montert en Garmin pilot. Eneste jeg setter bort er 230v arbeid. Resten gjør jeg sjøl.........ehhh, et unntak til. For å montere Shadow drive måtte jeg hyre inn en fra Hydroscand for å krimpe på hydraulikkoplinger. Lykke til med Garminpiloten. Den er utrolig bra. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts