trorgeir Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Hei, har måtte skifte pakning på dieselfilter i dag å glemte å lufte. sveiv i ca 1 min, prøvde å starte motoren igjen et par ganger før det slo meg inn at jeg hadde glemt å lufte. Har gjort alt etter boken, grovfilteret er ikke helt fullt men dieseltanken er under filteret så dette er vell umulig uansett. det renner ganske fint fra sylinder 1 (nermest høytrykks pumpen) men drypper bare fra nummer 2(selv med bare den åpen) lurer på hvor høyt trykk jeg bør forvente fra disse. har prøvd mange ganger men til ingen nytte. har en liten misstanke om at høytrykkspumpen kan være gåen (lurer på hva som kan kjennetegne dette og hva jeg skal se etter hvis jen tar den ut for å vurdere om det er den som er proiblemet. Takker på forhånd for svar :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Prøvd å stenge / sperre returen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Jeg har 3GM30F som jeg tror er svært lik 2GM(20) i oppbygning. Disse motorene må alltid luftes om det kommer luft i systemet. Du har vel en anvisning om hvordan og i hvilken rekkefølge luftingen skal utføres. Når du skriver at det renner fra sylinderne regner jeg med at du har løsnet høyttrykksrøret inn på dysene. Her skal det etter min erfaring sprute diesel med høyt trykk når alt er i orden, - i alle fall om du bruker startmotoren til å dra rundt. Jeg må gjerne legge ei fille over for å unngå at spruten står i alle retninger.. Om det bare drypper har du ikke luftet lenge nok, har luft stående nærmere tanken som ikke kommer ut, har en lekkasje som slipper inn mer luft, - eller som du selv skriver,- har en feil på høyttrykkspumpa. Jeg fryser på ryggen når du skriver "skifte pakning på dieselfilter" for om du med det mener vannutskiller av typen CAV som gjerne ble montert med denne typen motor er det mange ganger svært plundrete å få disse tett igjen.. (Flere "løse deler" og flere pakninger som skal tette og en lang skrue i midten som holder det hele sammen...) Finfilteret på motoren kan også være plundrete å jobbe med. Det sitter en filterpatron med et metall-lokk i hver ende inne i dette huset. Om du ikke ser hva du gjør er det veldig lett å dra ut patronen uten å få med metall-lokket på toppen. Det går gjerne å sette inn ny patron også, - men helt tett blir det sjelden.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.