Jump to content

Selge båt til Ralph Darren

BØstrøm

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hører på deg Bavaria. Var egentlig igang med å lage PayPalkonto og greier, men gidder ikke fullføre registreringen der.

Er det noen som ikke har/bruker paypal enda? Kan skjønne at man ikke har paypal om man aldri har handlet på nett før men min nettsikkerhetsalarm går når noen ikke har paypal i 2014. Hvordan har man handlet på nett frem til nå da?

Noen veldig kjente og troverdige sider kan jeg handle på uten paypal, ellers aldri.

Ville fullført registreringen jeg.

Fikk en slik henvendelse for noen år siden. Vedkommende oppgav å være "yachtbroker" fra London

av ville kjøpe båten jeg hadde til salgs på vegne av en klient til 250.000 NOK usett !! Han hadde imidlertid en sum på 300.000 han ville overføre til meg - så om jeg da kunne være så vennlig å føre tilbake de 50.000 NOK etterpå ?

Jeg sa han kunne sende meg en koffert med 300.000 i cash - så skulle jeg telle opp 50.000 og sende tilbake. Hørte ikke mer...hehe..

Et enkelt tips. Selg kun til dem som møter opp "in person", viser ID og signerer kontrakt.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Tror de fleste som selger noe av verdi på Finn opplever dette. Første gang jeg fikk denne mailen, forsøkte jeg for moro skyld å opprettholde kontakten... Svarene jeg fikk var svada og tilnærmet likt uansett hva jeg spurte om. Var ikke mange mailene før det ikke var svar.

Sendte dette til finn.no, paypal og politiet. Finn beklaget og sa det definitivt var svindel og at de jobbet med å få bukt med det, paypal ga mer eller mindre blaffen og politiet svarte ikke engang. :smiley:

Er det noen som ikke har/bruker paypal enda? Kan skjønne at man ikke har paypal om man aldri har handlet på nett før men min nettsikkerhetsalarm går når noen ikke har paypal i 2014. Hvordan har man handlet på nett frem til nå da?

Noen veldig kjente og troverdige sider kan jeg handle på uten paypal, ellers aldri.

Ville fullført registreringen jeg.

finnes nok av eksempler på de som har blitt svindlet selv med paypal

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

I et "opplegg" som dette er det alltid noen som blir svindlet. Å være "deltaker" selv om det er etter godhetsfull godtroende norsk standard, er lite lurt. Veien til medvirkning eller utbytteheleri er kort. Nærmere hva det hele går ut på får du ikke vite før det er for sent ... Styr unna!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Eg hadde det gøy i ukevis sist eg solgte båt. Ba om kontant oppgjør. Skulle fikse. De ville ha fleire bilder, eg henviste til annonsa. Så lurte de på hvor det var. Eg svarte det var til venstre etter postkassene. Så ville de ha båten da, og bekreftet at de ville sende pengene slik eg ville. Eg ba om en rød koffert slik Egon Olsen brukte, og forklarte at eg holdt båten av, og ansåg den som solgt til de. Kofferten måtte de kaste på havet, og så snart den drev inn til brygga her så kunne de hente båten. De var klar , og skulle fikse dette. Så ville de heller overføre til kontoen min. Eg svarte at det nå var på tide å betale kaiplass, og at eg måtte ha 5000kr ganske raskt, elers måtte eg flytte båten over i gjestehavna, så for å sikre at de pengene skulle komme raskere så sa eg at de måtte putte de i en zip-lock pose , og kaste de ekstra langt ut, slik at de passerte kofferten og ville komme først. Da fikk eg svar at han måtte sjekke litt rundt. Så sendte eg ny mail, at nå hadde eg brukt båten litt medan eg venta, og at eg hadde tatt eit oppdrag som eg fikk 5000kroner for, så eg sa eg måtte få kontonummeret deira slik at eg kunne overføre pengene til dei sidan båten pr lovverk var deira eigedom no. Då vart det stille. Menmen, litt spanande var det kvar dag når eg åpna mailen, gikk som regel eit par dager mellom kvart svar.

Eg gikk forøvrig sjølv i frå avtalen etter nokre veker, og solgte den til ein hyggelig nordmann.

Men om nokon ser ein rød koffert med over 300.000.-kroner i som driver oppover kysten, så er den min !

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Pay Pal er sikkert , men kjøper har trolig reservert seg slik at båten ikke blir betalt før den er mottatt av kjøper.

Dette er en kjent en måte å svindle på , kjøper har aldri tenkt å motta båten men ;

Kjøper får utgifter med hentingen, leier inn folk etc, utgifter som kjøper ønsker at selger skal betale for at det skal bli en handel.

Selger har fått en bedre pris for båten enn forventet og blir da for ivrig, og betaler disse ekstra utgiftene direkte til kjøperen / kjøperens hente menns konto (utenom Pay Pal) som da blir kjøperens utbytte av svindelen .

Guest Avmønstret#

finnes nok av eksempler på de som har blitt svindlet selv med paypal

Men ikke på grunn av Paypal. Denne typen svindel er "sosial" svindel hvor svindleren lurer en person til å gjøre noe man ikke burde gjøre, uavhengig av hvilken betalingsordning som ligger i bunn. Om det er båt/bilkjøp eller syk tante i Afrika blir egentlig det samme, det ender med at man overfører penger.

Min innvending er; hvordan kan man handle på nett uten å være registrert på Paypal eller tilsvarende tjeneste i 2014? TS var tydeligvis ikke registrert. Undrer da på om TS på en måte har for lav sikkerhet i forhold til nettbruken, TS hold jo kanskje på å gå inn i denne fella også, som de fleste har hørt om for veldig lenge siden.

Syns nettet er både verdens største og beste marked for handel og samtidig et ormehull. En bør følge med på de mest åpenbare og vanlige svindlene, og selv da er man utsatt. Det er positivt at TS skjønte at det var noe uggent og spurte om råd her.

Når en kjøp/salgsprosess avviker for mye fra normalen så er det bare å trekke ut pluggen uansett. Det er alltid en grunn til at folk gjør ting på en eller annen måte og er avviket for stort så er det bare å glemme det selv om det i utgangspunktet ser ok ut. Det er alltid noen der ute som faktisk er smartere og lurere enn en selv og som kun er ute etter pengene dine ;-)

Jeg,TS, skjønte med en gang at det var ugler i mosen. Men Herr Darren ba bare om info for å kunne overføre penger. Slik jeg ser det er det vanskelig å tappe en tom PayPal konto, og var nysgjerrig på hvor den tiltenkte svindelen ville vise seg. Det har jeg jo fått noen tips om lenger opp i tråden. Før jeg startet tråden her svarte jeg ham at det ikke ble aktuelt å selge noen båt usett, og har ikke hørt fra ham siden.

[...]Slik jeg ser det er det vanskelig å tappe en tom PayPal konto, og var nysgjerrig på hvor den tiltenkte svindelen ville vise seg. Det har jeg jo fått noen tips om lenger opp i tråden[...]

Klassikeren slik: Dere blir enige om salg av båt til 250.000, han overfører penger på PayPal men er "uheldig" og taster feil slik at det blir overført 300.000 i steden. Så etter litt frem og tilbake overfører du de 50.000 tilbake til svindleren, når han har pengene på sin konto blir den opprinnelige overføringen til deg kansellert og du hører aldri fra svindeleren igjen.. 50.000 fattigere.

En annen: Ett eller annet steg i prosessen blir du lurt til å logge inn på en side som ser ut som PayPal, men egentlig bare er svindelerns egen side for tapping av kredittkortet ditt.

En tredje: Svindleren vil ha deg til å betale diverse avgifter/gebyr sånn att han kan få overført pengene, da ryker det 500 kroner her og 3000 kroner der og når du endelig lukter lunta så får du ikke kontakt med mr. Darren noen sinne igjen.

En fjerde: mr. Darren kjøper faktisk båten din for ekte penger, men de pengene stammer fra al-Qaeda, NOKAS-ranet, narkosmugling el.lign. og du havner i klisteret og får pengene beslaglagt.

Ikkje svartmal alt nå ! Eg handler stadig på nett med kredittkort. Det er faktisk ikkje alle nettsteder, feks i kina, som godtar paypal.

Og eit eksempel til anngående utenlandssalg.... Ein svoger annonserte plastsnekka på finn.no. Han fikk samme type henvendelse. Eller iallefall samme følelse av henvendelsen. Ugler i mosen. Rare navn, ingen pruting, hold båten av. De ville betale forskudd for å sikre seg båten. Men litt over ei veke seinere så kom det ein kraftig personbil fra Nederland, med stor båthenger og henta snekka hans.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei

Jeg har hatt flere av disse mailene når jeg har solgt noe på feks finn.no.

Jeg har det også litt morro med å maile med dem og lage fiktive historier. Har sendt flere av disse mail adressene til finn.no og de har takket og slettet adressen deres for videre komunikasjon via finn sitt system.

Og forresten, jeg vant 6, 5 mill. US Dollars her for ett par uker siden i ett lotteri i Audi konsernet. Etter litt mailing frem og tilbake der de ville ha kontonr mitt etc så skrev jeg at vi kunne møtes i en eller annen by i India ( der de hadde kontor) siden jeg skulle på foretningsreise dit, men da ble det stille :)

Sendte denne mailen til Audi også og skrev at jeg ikke trengte alle pengene men godt kunne ta til takke med en ny bil.

De takket også for mail og beklaget at uærlige skjeler brukte deres logo etc....

Som sagt: høres det for godt ut til å være sant, er det som oftest det.

larss

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...