Rolf Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Og gjerne med innelukket styrehus, budsjett opptil 400'.Sandvik 945 er en åpenbar kandidat, Hui 900 en annen. Men hvilke andre finnes det? Bør kunne marsje 10kn, alt over det er en bonus, helst med fast aksel. Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Nå skal jeg ikke prøve å rose egen båt opp i skyene, slik de fleste gjør Men etter 7 år med Viksund Bravo er vi fortsatt veldig godt fornøyd med båten, og anbefaler gjerne denne eller tilsvarende båt til sørlendinger som ønsker å bruke båten utover de 10 dagene med "smeigedager" vi har her i løpet av sommeren..... Om du strekker budsjettet litt ligger det en på 400-tallet på Finn. Ellers dukker det nok opp flere utover våren. Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Ja selvsagt, Viksund Brabvo er kandidat. Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Westbas 29 bør vurderast, NB 840, og NB 825 er også aktuelle. Kanskje litt dyre ihht budsjett, men det er jo kjøpars marked. Eg har hatt Westbas og kan i allefall anbefala ein kikk på den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 (edited) Jammen ble det ikke lagt ut en Futura 900 her om dagen for 200`. Det er jo en bra pris for en slik båt. Det er mulig den ikke ser ut i måneskinn, men til den prisen så må det jo være et godt kjøp. Mange andre båter som er finere, men den har jo i hvert fall lukket styrhus, selvlensende dekk og strak aksel. 210 hk Cummins må jo være et stort pluss også http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47855632&searchclickthrough=true Edited April 18, 2014 by Komodo (see edit history) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
3rik Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Var i samme situasjon som deg fjor vår, samme budsjett. Endte opp med hui 900 etter å ha sett på nw 900 i forskjellige fasonger, apollo 31(fb), fjord 880, saga 29, mørejet og annet ymse. Tilstand på motor og skrog , layout samt den enorme plassen i hui 900 gjorde at jeg endte opp med denne. Samme skrog selges i dag som 34 foter(. Riviera 925 ). Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Madserazzi Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 (edited) Nimbus 3100? http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=46972582 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42525521&searchclickthrough=true Edited April 18, 2014 by Madserazzi (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 (edited) Var i samme situasjon som deg fjor vår, samme budsjett. Endte opp med hui 900 etter å ha sett på nw 900 i forskjellige fasonger, apollo 31(fb), fjord 880, saga 29, mørejet og annet ymse. Tilstand på motor og skrog , layout samt den enorme plassen i hui 900 gjorde at jeg endte opp med denne. Samme skrog selges i dag som 34 foter(. Riviera 925 ). Lykke til! @eriklepe Du ble fornøyd med den? Aksel eller drev versjon? Edited April 18, 2014 by Rolf (see edit history) Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Westbas 29 bør vurderast, NB 840, og NB 825 er også aktuelle. Kanskje litt dyre ihht budsjett, men det er jo kjøpars marked. Eg har hatt Westbas og kan i allefall anbefala ein kikk på den. @Havlengt Westbas har gått under min radar, det kan ikke gå mange av dem på Sørlandet. Hva kan du si om den? Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Nimbus 3100? http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=46972582 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42525521&searchclickthrough=true Har sans for Nimbus kvalitet men akkurat denne er jeg litt i tvil omsider den har drev og akterdekket vel er avhengig av kalesje i regnvær? Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Jammen ble det ikke lagt ut en Futura 900 her om dagen for 200`. Det er jo en bra pris for en slik båt. Det er mulig den ikke ser ut i måneskinn, men til den prisen så må det jo være et godt kjøp. Mange andre båter som er finere, men den har jo i hvert fall lukket styrhus, selvlensende dekk og strak aksel. 210 hk Cummins må jo være et stort pluss også http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47855632&searchclickthrough=true Verd å se nærmere på ja Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Madserazzi Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Antar at akterdekket er selvlensende, da jeg har en 1983 mod 3000 turbo og dekket er selvlensende på den. Er i utgangspunktet samme båt, bare at min er ren kalesjebåt uten hardtop. Spørsmålet er vel hvor bra tredekket tåler mye fukt og klin. Det aner jeg ikke, men som sagt, selvlens funker bra på min. Jeg har drev og er meget fornøyd med det. Båten blir helplanende med topphastighet rundt 27 knop, samtidig som jeg fint kan ligge i halvplan i 10-16 knop uten problemer. Drev kan ikke være så dårlig som enkelte skal ha det til, da hadde det bare blitt solgt akslingsbåter. Største bakdelen er vel servicekostnadene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Kanskje du kan si litt om hvilken hvordan du tenker å bruke båten? Det har jo mye å si i forhold til evt. tips Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gutek Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Jeg kjøpte Nord West 900 og er veldig godt fornøyd ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
3rik Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 @eriklepe Du ble fornøyd med den? Aksel eller drev versjon? Aksel, tror ikke du fikk hui med drev da det kom senere med riviera. Er fornøyd med skuten ja, marsjer på 16-18 og toppfart på 22 med kad42 i kjelleren. Går veldig fint i sjøen og er stabil selv i grov sjø. Eneste drawback er at jeg synes badet er litt lite, men til gjengjeld har cabinen oppe god plass i pga at pantry er nede, pantry har godt med skap og benkeplass. Vær obs på at de fleste båter fra åtti tallet er bygget for pygmeer, nw og hui var de eneste båtene mine 188 cm kunne stå vinkelrett på dørk i. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Kanskje du kan si litt om hvilken hvordan du tenker å bruke båten? Det har jo mye å si i forhold til evt. tips Tja, tanken er vel litt sånn 'back to basics'. Har hatt 20 år med Viksund 27 Columbi, 8 år med Marex Friendship og 6 år med 36 fots havseiler. Parallelt med dette har jeg også hatt dkjærgårdsjeeper og andre småbåter. Vil tilbake til motorbåt, kommer til å ha noen overnattinger men nok mest i nærområdet. Håper å kunne utvide sesongen, år om annet kan båten ligge ute over vinteren. Ønsker å begrense driftsutgiftene, derfor er aksel og gjerne nyere motor greit, helst ikke en hurtigløper. Høy fart ikke nødvendig. Håper å kunne ta med kompiser på fisketurer/gutteturer samtidig som første barnebarnet er kommet. Regner med den neste båten er den jeg kommer til å beholde lenge.o Tenker meg en praktisk båt heller enn et møbel, enklere heller enn avansert. Godt med stuerom er en fordel. Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
sleipnern Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 https://baatplassen.no/i/topic/91522-traaden-om-westbas-29/ Her kan du lese om denne fremdragende skuta ;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Ok, da vet vi litt mer. Lengre opp linket jeg til en annonse på en Futura. Jeg skal ikke prøve å overtale deg til å kjøpe den, heller ikke løfte fram hvor bra den er i forhold til alt annet. Men, siden vi engang har en slik båt selv så kan jeg jo si noe om båten så kan du vurdere selv. Til den prisen ville jeg vel egentlig betrakte båten som et prosjekt. Det er lite bilder og tekst i annonsen så det er ikke helt godt å si. Men i utgangspunktet så har den i alle fall selvlensende dørk, strak aksel, grei marsjfart, lukket kabin do, soveplass osv. Jeg vil også mene at det er et stort pluss med den Cumminsmotoren som sitter i, det går for å være slitesterke og pålitelige motorer. Der tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på motortimene. Innredningsmessig har den en lugar forut med soveplass til to voksne oppe og to barn nede. Vi bruker denne lugaren til barnerom og har laget en permanent dobbeltseng i salongen. På den måten har vi to lugarer. Pantry er nede i salong. På den måten kan du få det du er ute etter til en grei pris. Men, for all del, det er mange båter som er finere, bedre plassutnyttet osv., men da må du gjerne betale for det også. Som en bruksbåt til fisketurer og noen overnattinger vil denne helt klart duge Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmo Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 (edited) Dersom du er interessert kan du sende meg en im. Vurderer å selge westbasen. Det er den som det er bilder fra på tråden det ble linket til. Edited April 20, 2014 by cosmo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts