Sissi Startet 19.April.2014 Del på Facebook Startet 19.April.2014 Har en AQAD 41 b som ikke kommer oppi turtall, får bare 2100 omdr. Har skiftet/ rengjort drivstofflinjen. Fødepumpen er også sjekket og funnet i orden. Er det noen som har en løsning?. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Turboproblem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Er dette ved belastning eller fri rusing ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 19.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2014 Ved belastning, ved rusing går den helt greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Higre Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Ta av luftfilter og kjenn på turbo, min var akkurat lik og måtte moes litt etter vinteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SR400 Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Har du byttet noe i sjøvannspumpen? Mått jobbe for å bytte impeller eller noe? Hvis den kommer en millimeter for langt inn så presser den på dieselpumpen, får ikke opp turtallet etter at den er litt feilmontert. Kan også få noe lavere tomgang av det. Da jeg overhalte min sjøvannspumpe så klarte jeg å gjøre den feilen. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Turboen sitter. Gjør som Higre sier, og kjør på med noe turborens. Gjorde det samme i fjor, hadde samme problem på en av motorene, fungerte topp resten av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Higre Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Kansje et tips å sjekke eksosbendet i samme farten, ( på andre sia av turbo) lett å løse av en lang 10 mm pipe og et flatt skrujern pluss en griptang, er ikke det tett innvendig kan du få drypping av saltvann der du ikke vil ha det, inni turbo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Turboen går fint, har prøvekjørt og sett at den går fint rundt. Eksosbendet har jeg ikke sjekket. Sjøvannspumpen ble overhalt for 2 år siden, har ikke sett på den i år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Kan det være intercooler som er tett? er det noen som har forslag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Sjekk slangen til røykbegrenser.Ville også kontrollert for lekasjer mellom turbo og ladeluftkjøler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Ser ingen lekkasjer, Er det røkebegrenser på AQAD 41b? Det kommer ikke noen ekstra røk når jeg gir på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SR400 Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 hvis du har en "klokke" oppå dieselpumpa med en slange til som kommer fra innsugsiden eller turbo, så må den være i orden og den kan det komme noe olje i. den skal det ikke være olje i. Når det kommter trykk fra turboen i den slangen så skal den gi mere diesel. Det er samme klokka som sitter på eldre turbodiesel biler. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmo Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Var det ikke en som hadde samme problem i fjor? Han hadde fått noe på propellen. Har du sjekket om drevet er rent? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 21.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2014 Drevet er i orden har nettopp satt ut båten. Det er en liten slange som er 15cm lang som går til innsugningssiden (blokka) fra dieselpumpa, ( ca 7-9 mm tykk) er det denne du mener? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SR400 Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Drevet er i orden har nettopp satt ut båten. Det er en liten slange som er 15cm lang som går til innsugningssiden (blokka) fra dieselpumpa, ( ca 7-9 mm tykk) er det denne du mener?ja. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 21.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2014 Takk for tipset, skal sjekke røret, neste gang vi er på hytta (fredag). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Hei, da er røret sjekket og funnet i orden. Har sjekket turboen, på eksossiden er det stor slark i lagrene, på luftfiltersiden er den ok. Skal det være slik? Kom også mye hvit/grå røyk fra veivhus slangen som sitter under luftfilter. Er det noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Hva koster en ny turbo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmo Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) Ca. 10 lapper. Overhaler du den, ser den ny ut når du får den igjen. Er vel et par stykker som driver med slikt. Brukte turbo-service selv. Helt kurrant. Halv pris av ny. Redigert 26.April.2014 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Sjekk også med Sevi turbo.mener overhaling kommer 6-8 lapper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Nå husker eg ikkje heilt i farten, men har AQAD41B røykbegrenser på eksosbendet? http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7745630_100?path=MarineDieselEngines%2F7745630%2F7745630_26%2F7745630_048%2F7745630_064%2F7745630_094%2F7745630_100 Del nummer 20, vist du har denne så demonter bendet og ta vekk plata som sitter midt i eksosbendet. Disse sitter seg ofte fast,feks etter vinterlagering. Vist du ikkje har dette, hadde eg montert ekstern dieseltank direkte på motoren(uten om forfilteret) for å luke vekk vakuum fra tanken Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sissi Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Hei. Tusen takk for mange gode tips, det har spart meg for mange tusen kroner. Det viste seg at som Bitteliten foreslo i første tips, at turboen var gåen, Bestilte ny hos Sevi for ca 8 lapper. Har nettopp vært i båten og montert den nye turboen. Fungerte helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.